Direktlänk till inlägg 26 juni 2008

Vad är det som händer?

Av Lisbeth - 26 juni 2008 12:00

Västgötaspetsen är ju frisk och sund - eller hur? Besvärliga förlossningar, kejsarsnitt och annat händer andra, inte oss. Tills nu, inte mindre än fyra tikar i den närmaste bekantskapskretsen och relaterade, har inom några veckor rapporteras måst bli snittade. Förhoppningsvis har det gått bra för tikar och valpar. Men visst blir man betänksam. Är detta en jävulusisk tilltfällighet?

 
 
Nilla

Nilla

26 juni 2008 21:38

Oj, fyra tikar, det låter mycket, jag har inte hört talas om någon, men därimot, tycker jag att det verkar öka med att tikar går tomma?!

Hoppas att vi ses i Stockholm, kommer du, räknar jag kallt med att du tittar förbi montern!!

Kram Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

26 juni 2008 22:58

klart vi inte vill missa Nilla live!

Har dessutom utlovat en offentlig bamsekram från Roslagen...

När är Du där? Vi är på Mässan alla dagar (även onsdag/invigning) utom torsdag då vi är på Almare. Annars finns ju mobil...

 
Ingen bild

Nilla

26 juni 2008 23:30

Jag står i montern lördag, ställer söndag.....

 
Ingen bild

Inga

27 juni 2008 00:02

Under dessa 19 år som vs-uppfödare och hittills 69 valpkullar, så har jag 13 gånger behövt anlita veterinärhjälp och kejsarsnitt.
Nästan varje gång har orsaken varit en sk.olycka, valp på tvären, 2 valpar försöker komma ut samtidigt, död valp som proppar vägen för dom andra odyl.
Endast en gång måste en tik snittades kanske i onödan, då hon inte födde sina valpar innan min resa till WDS i Amsterdam och jag kunde inte lämna den dräktiga tiken med mina barn, som blev hemma och skötte om hundarna.

 
Annie

Annie

27 juni 2008 22:02

Har under 2006 och 2007 haft svåra förlossningar hos marsvinen första veckorna i juni. Honorna har liksom inte "orkat" föda fram sina kullar. I år planerade jag in kullarna tidigare i maj och allt har gått bra.

Dock hör jag till min förtvivlan att några uppfödare haft samma problem i år med kullarna just under denna period.

Min lekmannamässiga teori är att de inte klarar av de kraftiga temperatursvängningarna (luftfuktighet?)som har varit de sista åren i början-mitten av juni.(12 grader ena dagen, 32 andra dagen och 18 nästa dag). Någon annan orsak kan jag inte se, då jag är mycket noga med att dräktiga honor går i intakt miljö och att det inte blir några som helst förändringar för dem.

Kan det ha ett samband med tikarna?
Jag hoppas hoppas hoppas att det är bättre virke i de dräktiga tikarna, än vad det är i dräktiga marsvinshonor. Håller alla tummar för att allt går bra.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards