Alla inlägg den 7 mars 2009

Av Lisbeth - 7 mars 2009 11:53

Dags för sammanfattning av denna turbulenta vecka!



Det har "alltid" varit bråk i collieklubben - iofs inget ovanligt i hundklubbar - och väl inte mer än vad som är uthärdligt. Men det här... är helt enkelt inte sunt... Motsättningarna är avgrundslika, föreningen (om den nu forfarande gör skäl för namnet) går i nekros. Det är inte längre strid om Viktiga Principer, vilket kan vara nog så intressant, utan förefaller mer vara fråga om personliga vendettor. Inga trix är för fula, sakliga argument biter inte...



Tittar man på föreningens hemsida infinner sig raskt en beklämmande känsla. Är det verkligen tillåtet enligt datalagen att hänga ut registrerade kullar vilka enligt en SCK inte platsar för hänvisning? Och hur kan det komma sig att främsta vapendragaren för aktivistfalangen, gör far-dotterparningar, tar valpar på tik med brutet karaktärsprov och defekt som man enl SCK inte bör avla på, m.m? Skiljer man på folk och folk?







Det har kommit ett 70-tal kommentarer, tack för alla vänliga ord! Ingen kommentar är negativ eller har blivit deletad.



Men så har jag också fått minst lika många mail. Det från folk som av olika skäl vill uttrycka en personlig åsikt, öppet och ärligt, men utan att den kommer till offentlighet, vilket är helt respektabelt. Även mailen har varit 100-procent positiva, man vill visa sin tacksamhet för att colliefrågan blivit mer belyst. Jag känner mig både rörd och berörd.



Publicerar här ett typiskt mail. Namn är borttagna så att ingen ska behöva bli igenkänd eller känna sig uthängd. Frågan är bara; ska vi ha det så här i Hund-Sverige?







"Hej Lisbeth!



Jag följer din blogg, faktiskt numera dit jag går det första jag gör efter att jag startat datorn:-)



Har haft collieuppfödning sedan 1990, hade min sista kull 2006 och bestämde mig då för att sluta föda upp collie.



Detta för att all glädje var totalt borta, så det fanns inte längre någon motivation.



Innan collieforumet fanns så startades en mailinglista som jag gick med i, trodde att det skulle vara givande att utbyta ideér.



Det var då jag fick veta hur många rädda collie det fanns:-), hade inte vetat det innan eftersom jag aldrig träffat någon som var så rädd och dålig mentalt som vissa skrev om.



 Jag blev påhoppad många gånger på denna mailinglista, blev bla. tillsagd att byta ras, sådana som jag ska inte föda upp brukshundar.



Detta var efter att jag skrivit om att jag inte kampar med mina hundar, och tävlade bruks gjorde jag inte heller då ska man inte föda upp brukshundar.



 Jag hade en tik som jag hd-röntgade under löp, idiotiskt av mig men xx-kenneln hade precis fått hem en hane från x-land som skulle gå i avel här. Naturligtvis var min tik lös i lederna och fick 2:or så det blev ingen parning.



Jag röntgade om henne ett ca. halvår senare och då var hon ua.



Det skrev jag om på mailinglistan, var ju så glad att hon var fri och att jag skulle hinna använda denna hane innan han skulle tillbaka till x-land.



Inte fick man vara glad inte, då skriver NN som sitter i styrelsen på Sck:



Tyvärr så har din hund höftledsdysplasi.



Något halvår senare skriver en annan människa (från rätt grupp) exakt samma sak om sin hund, då svarar NN: Grattis till en hd-fri hund....



Föder numera upp en annan ras och har två gamla collie kvar.



Beundrar verkligen dom som orkar fortsätta föda upp collie, man måste ha ett psyke av stål:-)



 Tusen, tusen tack för att du började skriva om vad som händer inom collierasen, det kom i rättan tid:-)



 Jag vill faktiskt ge dig en stor kram:-)"***Intresserade läsare hänvisas fortsättningsvis till http://collie.bloggagratis.se/kolla på länkar och klicka på colliebloggen



Av Lisbeth - 7 mars 2009 07:53

Marsmorgon i Roslagen, i Sverige, i nådens år 2009... ponnyerna har börjat fälla vinterpälsen... Husse har tagit min bil för att döma bruksprov i Uppsala, Yours Truly är ensam hemma med "barnen". Tid för eftertanke och tillbakablick således!

Vi lever i den bästa av världar - eller hur? En 15-årig pojke döms till böter för att ha nöffat åt en polis... Ibland slår rättvisan blint!

Ulvusbloggen kommer inte att avhandla fler inlägg i colliefrågan. Dessa tog sin början i all oskuldsfullhet via en historik. Därefter har det i escalerande fart - under en utdragen evighet, alltså en vecka - avslöjats förhållanden och rena orättfärdigheter som jag inte trodde vara möjliga i en modern kynologisk organisation.

Men...

Någon gång måste det sägas:

* ledamot av CS kan inte föregripa ett ärende

* icke utvärderad test kan ej användas som avelsspärrande

* konstruktör av test kan ej göra utvärderingen

Någon Djefla Ordning måste det väl vara även i en Kennelklubb!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards