Alla inlägg den 8 mars 2009

Av Lisbeth - 8 mars 2009 16:14

I min ungdom var var nästan alla framgångsrika utställningshundar terrier, gärna skotsk terrier... Skottar visades av damer i dräkt med brosch och hatt! Som relativt nybliven gamling ingår det min föreställningsvärld att jag borde ha hatt... Har gjort några valhänta försök i den vägen... Dessa strandar alltid på att Yours Truly har så stort huvud! Hattstorlekar är c:a 52 cm innermått, min skalle runt om är 57 cm. Så det är kört! Men så upptäckte jag edwardianska hattar - "a larger size for the larger hairstyles of the day"!


Eftersom den här underbara hatten - black silk velvet derby style - passar precis så tycker jag faktiskt att den är min... "Vad ska du med den till?" hör jag redan den tråkiga och fantasilösa omgivningens kommentarer. Jo, jag jag kan titta på den, sätta den som prydnad på den huvud som Astrid skulpterade. Jag skulle kunna bära den - on special occasions... Jag skulle faktiskt kunna köpa den här hatten, bara så där. Den var ett par knapptryck bort, så det ordnade snälla lilla I, då mors dator har så mossiga funktion att det inte kan fixas härifrån. Men det är häftigt med en hatt som är nästan dubbelt så gammal som en själv! Hatten har överlevt två världskrig och dito sekelskiften. Den har en tidlös charm... Quality! Det saknar jag idag...
***

Precis när jag har skrivit detta - loggat ut och stängt av dator - gått ner för trappan till köket och börjat läsa DN:s kulturdel, ja, vad står det där? Jo, Hatten är på come-back! Den personliga hatten är en tröst i svåra tider...
"En gång i tiden lämnade en riktig dam inte huset utan den heliga treeningheten: matchande väska, handskar och hatt. Långt in på 50-talet presenterades en ny hattstil varje säsong."
"Trenden som drivkraft för modet finns inte längre. Folk köper inte längre det som modeskapare dikterar åt dem. Makten har förflyttats till individen och där passar hatten in, som markör för just individualism."
"Man hatten stannar inte vid ytan. Den berör också mänskliga behov som drömmar och begär."
Du ska alltså tänka på den du vill vara när du köper hatt...
Läser förtjust vidare: "Hatten har en märklig förmåga att förändra sin bärare - hållningen lyfts och med den självförtroende, människor med hatt för sig annorlunda samtidigt som de får något att gömma sig bakom."
Alltså, min underbara hatt ska hjälpa till att räta ut den krokiga ryggen och förbättra hållningen! Hurra!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards