Alla inlägg den 14 april 2009

Av Lisbeth - 14 april 2009 08:05

Med Viggos prisrosetter muntert fladdrande för vinden lämnade vi lättade den trånga och bullriga utställningshallen och styrde bilen mot vårt övernattningskvarter. Efter incheckning togs rummet i besittning; jag packade upp medan Ingrid inspekterade faciliteterna.




- Mamma, det finns badkar!




- Badkar! Jippi!




Badkar är för mig höjden av lyx. När vi början på 50-talet flyttade från det dragiga råttboet i Hagalund - med vedspis, kallvattenskran och utedass - till den nybyggda lägenheten tvärs över gatan, var just badrummets alla bekvämligheter den ultimata njutningen.




Förtjust tappade jag vatten i karet och nedsänkte mig själv däri. Ah! Där låg Yours Truly och plaskade runt i löddret. Sen skulle jag gör mig presentabel, krypa i finstassen. Färdig för Grand!




Men först skulle jag upp ur badet... Det var då det började...




Det GICK inte att ta sig ur det djefla karet! Det var något fundamental fel på själva konstruktionen! Dels var badkaret kortare eller i vart fall smalare än andra badkar. Möjligtvis har jag själv hunnit bli bredare...




Lögn att kliva upp hur jag än försökte. Dessutom var badkarets innersidor konvexa - omöjligt att vända sig och stå på knä! Jag halkade runt hjälplös som en tvål i en tvålkopp... Försöke häva mig upp med hjälp av handtaget på kaklet. Det gick inte så bra... Mina ben var helt enkelt för långa... Knäna tog emot! Om jag tog ordentlig sats var risken för halkning överhängande. Då skulle skallen kunna slås i kanten...Också ett sätt att ta sig själv av daga....




Skulle jag dö där i Kista? Min kropp skulle hittas i sin nakna förnedring...




Det finns inget lättare sätt att mörda människor än att dränka dem i badkar, tänkte jag vidare. Badkarsmördaren Smith i England tog ut försäkring på kärlekskranka kvinnor och dödade dem enkelt genom att dra opp offrets fötter i badkaret. Det är så effektivt att en polissyster så när fick sätta livet till vid en rekonstruktion av metoden...




Badkarsmördaren avslöjades med tiden av chefspatologen Sir Bernard Spilsbury, men det är en annan historia...




Minuterna rann iväg... Nu var goda råd dyra! Skulle bussen till Grand rulla bort utan mig?




Jag var tvungen att ropa på Ingrid...




- Kan du hjälpa mamma?




Ingrid: Hi hi hi... Ta tag i min arm..




- Nej det går inte!




- Jodå, tänk på att jag lyfter gamlingar hela dagarna!




- Gamling! Vafalls?




Ingrid, som höll på att skratta ihjäl sig: Mamma, om du viker knäna så... Förresten, betalar du Viggos trimning om jag låter bli att berätta det här?




- Jag mördar dig om du säger minsta knyst!




På något sätt och viss akrobatik lyckades jag dra upp knäna till hakan, få plats med benen och vända mig. Sen gick det att ta sig upp.




Pinligheterna i ett hotellbadkar skulle falla i historiens glömska...




Då slog det mig att Ingrid har en drastisk framställningsförmåga och disponerar dessutom två bloggar... varav den ena på engelska... Det blixtrade till i huv´et - lilla I är fullkomligt kapabel att via ett knapptryck utsprida över jordklotet och glädja läsekretsen uttryck som "My Mother posing for an Allergorical Picture: A Stranded Whale...". Detta får inte ske!




Bättre att förekomma än förekommas!




Därför är episod i ett badkar med här...




Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards