Alla inlägg under januari 2011

Av Lisbeth - 31 januari 2011 17:41

  Vår älskade kattunge  - Yffranes New Moon Rising - studerar folklivet från lill-husse Felix axel. Mandy, 4 mån har f. ö. firat lördagen med att få två testiklar (ett orosmoln mindre). Den andra ändan kollade domare V. Saarela förra helgen: "even the bite is correct..."

Av Lisbeth - 31 januari 2011 09:11

  The kennel/dogworld is so horrific that I can´t bear to bother with it...Av diskussioner - i den mån de förekommer - att döma är det mest gissningar och rop från folk-som-har-tråkigt-på-jobbet? och/eller engagerade typ "du har väl obducerat?" No names after me...

Om man googlar på ett par rasnamn så kan man bli lätt uppskrämd... Inget är för litet eller för småttigt för att inte benas upp i molekyler! 

Folk som aldrig sysslar med avel och uppfödning uttalar sig om allting. Det man inte kan ur egen fatabur fylls i med olika katastrofteorier...  De kunniga tiger... Är valpar med vitt predisponerade för ögonsjukdomar? Är världen full med synsvaga hamiltonstövare och samojeder? Är rasavel åt helvete? Konsumentupplysning? av klubb för korsningsavel...  m.fl. högtidliga dikeskörningar, etc. Vad är det som driver folk? Här står vetenskapen frågande.

Av Lisbeth - 29 januari 2011 22:49

Grattis Ch Ormeryds Lunar Cheesecake sköldpadd exotic - Mandys mamma och Marinas princesskatt, som idag återupptog utställningskarriären efter mammaledighet och ett nästan årslångt uppehåll.    MissD (Paddis) tog upp tråden på Nerikes välarrangerade utställning i Örebro. Det är en av landets största kattklubbar och deltagarantalet var högt - över 800 fördelade på 2 dagar. Varje katt fick endast ställas ut en av dagarna. Idag lördag var det hela 57 perser/exoter. MissD fick strålande kritik och CACIB! Dessutom var hon den ena av de enda två honor som domare Raymond Alessandro Saetre tog upp för nominering. Grattis Marina som håller din misse i strålande skick och presenterade henne så fint!

  Mandy: Heja Mamma! När ja blir stor ska jag också vinna cert...

Av Lisbeth - 28 januari 2011 08:20

Idag är vår lilla kattunge Mandy fyra månader. Han är den första och hittills enda raskatten av egen uppfödning och är registrerad som Yffranes New Moon Risning.   Så här såg "Nymånen" ut för tre månader tillsammans med mamma MissD - Ch Ormeryds Lunar Cheesecake. Pappa Ch Ormeryds Austin fick inte vara med.

Av Lisbeth - 27 januari 2011 07:32

Igår var den värsta dagen i mitt liv!  Min favoritplats är en skön filt på tvättmaskinen som står mot spismuren - alltid varmt och mysigt! Det är den härligaste kattplatsen på jorden! Och den är bara Min - ingen annan katt får gå dit!   

Men vad händer? Jo matte tar min filt och stoppar den i Tvättmaskinen - fullkomligt onödigt om ni frågar mig... Och sen tar hon upp den - kall och våt - och hänger den på strecket på spismuren... Och detta utan att lägga dit någon ny filt för mig att sitta på! När jag hoppade upp höll jag nästan på att halka av! Min fina plats var inte ett dugg mysig längre - kall och hal och sen med den våta filten ovanför. Usch! Undrans på att man blir sur:

Så jag gick värdigt därifrån och bestämde mig för att ta igen mig från morgonens hemska upplevelser i våningen en trappa upp - dvs i husses säng. Men säg den frid som varar beständigt...

Matte har bestämt att vi huskatter ska träffa en liten taggig blekfis som också lär bo här på det här iofs trivsamma stället - en s.k kattunge. Isch...

Min mamma Klara och bror Hasse har träffat blekfisen. Det vara inte mycket att se, sa dom.

Jag har nog förstått att de finns andra katter i huset än vi, men det har inte stört mig. Bara de håller sig för sig själva. För jag är en snäll katt. Vilket syns på bilden med bror Hasse:   Är man störst så måste man vara snällast (Bamse-style).

Det är alltså jag, Viktor, som talar. Jag är en välväxt katt i mina bästa år (11 år vikt hemlig). Tvåbeningar påstår att jag väger 8 kilo, men det måste väl vara ett misstag?

Alltså, vi låg för tillfället och vilade i husses säng, Klara och Hasse och jag. Och då kommer det inskuttande på tvären en skär blixt. Vi såg klart ogillande ut men låg kvar... Så hoppade blixten upp i sängen... vi låg kvar! Men krypet nosade på min svans och började leka med den. Då fick det vara nog!

Jag fräste och gick därifrån... Lite respekt kan man väl få kräva!

  

Och HELA den kvällen höll jag till i undervåningen. Dit har krypet inte hittat - än...

Av Lisbeth - 26 januari 2011 09:07

... är ett dotter-mor-lag.   

foto: Stina G

Konstellationen kan varmt rekommenderas! Det är inte klokt vad kul man kan ha med ett gemensamt intresse!

Det hela bygger på strikt rollfördelning samt ömsesidig respekt...

Marina, som är kattmänniskan i familjen, gör det som hon är helt suverän på; bestämma, räkna pengar, ha koll, anmäla/registrera, vara diplomatisk, samt bada och grooma katter.

Yours Trulys uppgifter är...hmm... enligt mer svepande symfoniska perspektiv... tänka ut strategier, ha blykoll på hälsoläget, sköta uppfödning i den mån den förekommer, utspisa god och näringsrik kost samt träna kattunge. Jag kör med samma metod som utlärdes av den berömde irländsk/svenske handlern och domaren Gerard O´Shea.

Fungerar jättebra - även på katt!

Av Lisbeth - 24 januari 2011 22:24


Att åka bil med Marina och våra katter till Sundsvalls Kattklubbs Jubileumsutställning påminner om Karl-Bertil Johnssons hemresa på Annandagen; segervimplar fladdrade morskt!

Först var det ett Berg som skulle betvingas... På toppen 242 meter rätt upp låg utställningsplatsen - vägen upp gick i bukter och finter och liknande mest en störtloppsbacke! Marina körde som en gud och upp kom vi efter en hiskelig färd...

Väl på toppen var vägen mödan värd!


Så startade Showen!

  

     Mandys kritik av domare Veikko Saarela

  

Ormeryds Clint Eastwoods kritik av samma domare:


   Lördag, 38 anmälda ABS 2

Vuxen hane, Maradan A-Pichichi PERa22, Christine Schedin

Vuxen hona, Maradan A-Silueta PERf, Christine Schedin

Kastrat hane, Rosenboms Yama Moto EXOn22, Karin Södersten

Kastrat hona + senior, Maria Grazia CucinottaPERf, Christine Schedin

Junior, Amor Trolls Glorious, EXOn22, Gun-Lis Lehtonen

Ungdjur, Yffranes New Moon Rising, EXOe, Marina Sigfridsson & Lisbeth Högman

BIS Kitten!

 

 foto: Stina Granhammar


Och så blev det afton och morgon den andra dagen... 


Söndag, 42 anmälda, ABS?

 Vuxen hane, Maradan A-Pichichi, PERa22, Christine Schedin

Vuxen hona, Meibels High Heel, PERa02,  Susanne Nyman & Christer Rosenqvist

Kastrat hane, Rosenboms Yama Moto, EXOn22, Karin Södersten

Kastrat hona + senior, Maria Grazia Cucinotta, PERf, Christine Schedin

Junior, Emelie av Dakina Biral, PERf, Susanne & Matz Klang

Ungdjur, Yffranes New Moon Rising, EXOe Marina Sigfridsson & Lisbeth Högman

På söndag dömdes Mandy av Steph Bruin, Clintan av Dothe Kae - båda killarna Bis-nominerades!


  När det inte tävlades kunde man roa sig på varjehanda sätt; Mandy genom att riva sin utställningsbur och på så vis skaffa sig en egen hängmatta...    ...medan hans mattar umgicks med trevliga kattvänner. Här blev vi bjudna på kaffe och kakor hos Stina G! 

  Det var mycket publik, lokalpressen hade dubbla uppslag om utställningen och även ett TV-team var där! Folk var otroligt vänliga, gratulerade och kramades så vi var alldeles omtumlade! Efter Mandys första BIS hade vänliga människor lagt in små presenter i hans bur, bl.a ett paket med fina leksaker! Tack, tack Susanne  - det värmde och var så uppskattat!

 Och så Best in Show nr 2...

Stina Granhammar fotade påpassligt denna bild av stilla ägarlycka - sekunderna efter BIS-finalen, tack så mycket!

  

Slutstycket:I min yra över Mandys första BIS skrev jag på Facebook: Veikko for President!  Då hade jag inte en aaaning om att det rätta sakförhållandet... Herr Veikko Saarela, who gave our baby boy his first ticket, ÄR nämligen president i SRK - Suomen Kissaliitto ry - Finlands motsvarighet till SVERAK. Dessutom har han fött upp vår sort av raskatter - persian & exotic - sedan 1986 och dömt sedan 1994 - det är stort... samt förklarar det fina handlaget och den oändliga kunskapen och intresset.

Mandy: Matte jag SA ju att han var schysst... Jag spann som en hel bikupa och det gör jag minsann inte för vem-som-helst!




Av Lisbeth - 24 januari 2011 06:25

Our precious Mandy - Yffranes New Moon Rising - first homebred kitten - got all judges votes both days at Sundsvall Jubilee Show and was BEST IN SHOW KITTEN two days in a row!

Mandy - med egna ord:

- Vi har varit på Show! Det var jättelyxigt! Vi bodde på hotell 242 meter över havet! 20 meter till incheck... Utställningslokalen - en festvåning - var upplyst av 20 jättekristallkronor...      ...  å jag fick en utställningsbur som jag dekorerade på mitt sätt...

....det var 38 sådana som jag första dagen...

   ... då jag fick träffa domare Veikko Saarela...

    ... vi blev riktiga polare...

... så jag fick hjälpa till med kritikskrivandet...

   ... sen blev jag nominerad till BIS-panelen... alla tittade på mig!

 Paneldomarna var Raymond Allesandro Saetre och Anne-Gro Edström...och så min bästis Veikko förståss... Jag fick ALLA domares röster så jag blev BIS-kattunge!

Min kompis Clintan - Ormeryds Clint Eastwood - fick träffa domare Dothe Kae 

från Danmark... Dom gilla också varann...   ... hon var väldigt tagen av Clintans manliga charm...

   ... och snygga uppsyn...

   ... för att inte tala om hans fina päls...   Så Clintan blev också BIS-nominerad! 

Ett tag tävlande vi också mot varann! Jag vann hi hi... Clintan blev bästa perser junior! Våra mattar blev jätteglada!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards