Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Evighetsfrågan

Av Lisbeth - 16 juni 2011 21:02

Borta med Vinden, Margaret Mitchell

  Inför balen på bomullsplantagen Twelve Oaks berör Scarlett evighetsfrågan med sin svarta Mammy:

- Jag önskar till Gud jag vore gift! ... Jag är trött på att evigt och jämt vara onaturlig och aldrig göra det jag tycker är roligt. Jag är trött på att låtsas att jag inte äter mer än en fågel, och på att gå då jag vill springa och säga att jag är dödstrött efter en vals, när jag kunde dansa i två dar utan att bli trött, jag är trött på att säga: Så underbar ni är! för att lura karlar som inte är hälften så klyftiga som jag, jag är trött på att låtsas att jag ingenting vet, så att herrar kan undervisa mig om allt möjligt och känna sig viktiga medan de gör det...

- Varför måste en flicka vara dum för att få en man?

- Skulle tro de kan vara för gentemän inte veta va dom tycka om. Dom bara veta va dom tro dom tycka om. Å man måste ge dom va dom tro dom tycka om, så slipper man en massa bekymmer å att bli en ogift mö. Å dom tro dom tycka om liten flicka som picka maten som en fågel å inte ha ingen festånd. En genteman inte känna som om han gifta sej me en rikti dam, om hon har mer festånd än han.

- Tror du inte männen blir flata sen dom gift sig, och upptäcker att dera fruar verkligen har förstånd.

- Då va de för sent. Dom vara redan gifsa. Förresten, gentemän vänta domses fruar ha festånd.

- En vacker dag kommer jag att säga och göra allt vad jag vill, och om folk inte tycker om det, så gör det mig alldeles detsamma.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Skapa flashcards