Alla inlägg den 1 april 2009

Av Lisbeth - 1 april 2009 06:35

Ch Westorps Jack McCall (INTUCh SUCh FINUCh & ESTUCh Lövsjökärrs Wilma - FINUCh ESTUCh Antimos Pekka Töpöhäntä) uppf Annika Lundblad foto: Gunnar Lindgren









Mars är tillända och mycket har hänt...









Bloggen har 3000 unika besökare! Yours Truly har fått många nya vänner... och väl tappat några...









Vi har fått en fin valpkull, det var åratals sedan sist! Pappa Jack får också vara med... På bilden ett år gammal. Han är nu fyra år och finare än någonsin! Dags att ta fram utställningskopplet? Visst vore det roligt?









Än lever Gud!





***





På förekommen anledning...





Om Någon! skulle fått för sig att Yours Truly bagatelliserar hälsa och mentalitet och rent av nonchalerar hälsoundersökningar och dito mental, så är det lögner och de dödas ben! Till skillnad från somliga har jag varit med förr och dragit lärdom därav, bl.a att vad som idag är vägen, sanningen och livet, om några år kanske ses med ett överseende småleende. Dessutom är jag inte absolut auktoritetsfixerad! Yrkesskada?

Det är min oomkullrunkeliga uppfattning att friska hundar är superviktigt och likaså att hundarna har en harmonisk karaktär. Bl.a av detta skäl har jag framhärdat med att använda min vackra och trevliga hane, då han pålitligt lämnar det temperament som jag eftersträvar. Trots att resultatet (med aktuell tiklinje) regelbundet utfallit i en och annan vit valp...





Så här ligger det till:





När vi hade uppfödning på schäfer var avelsdjuren - inte minst tikarna - utbildade och bruksmeriterade!





Våra dito dvärghundar genomgick karaktärsprov (gamla BoK-provet) eller mentalprov!





Nu med västgötaspetsar har jag röntgat, ögonlyst och vallanlagstestat, inte alla och på en gång, men tillräckligt för att jag själv ska få hum om vad man håller på med. I eget intresse alltså:





4 vgs är HD-röntgade (med varierande resultat), ingen har haltat... Omröntgen? Nej tack!





6 vgs är ögonlysta (även här med varierande resultat) - retinopatifläckar? - har jag blivit så mycket klokare? Ingen har fått synförändringar... Hur som är hundar med anmärkning tagna ur fortsatt avel.





MH har ingen hund gjort och känns inte som något trängande behov...





Förresten skulle en hund med fin-fina kryss för "haren" blivit kasserad på gamla Arméhundskolan. Den kunde ju springa efter handgranater...





Min uppfattning är att momentet passar dåligt för en gårds- och vallhund. En sådan hund ska värna om alla hemdjur och inte reflexmässigt springa och gripa/hugga efter smått som rör sig snabbt, typ kycklingar och ankungar...





Däremot har jag gjort vallanlagstest med 5 vgs när det fanns möjlighet i den här landsändan.De som önskar ytterligare fördjupning i ämnet rekommenderas Uppdrag granskning ikväll på TV. Envar begriper att det svenska förhållningssättet till FCI och därmed sammanhängande regelverk är svårt att försvara i en offentlig miljö.









Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards