Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Jag vill slå ihjäl dom på dass

Av Lisbeth - 26 oktober 2009 06:59

Har alltid trott mig vara en fridens person och icke stridens... Vänlighet och hjälpsamhet är ledorden, inte sant? De flesta människor går faktiskt att tala med! De flesta... Men så ibland så brister det... Ibland testas principer till det absurda. Det finns individer som är bortom all räddning! Bland dessa räknas fundamentalister av alla de slag. Att vara fundamentalist är inget skämt. Det är att tro på bibelns ofelbarhet och Jesu ställföreträdande död, vilket inte låter farligt... Men man måste också tro på jungfrufödelsen, Kristi lekamens andra tillkommelse i köttet, kroppens uppståndelse, en personlig djävul och himmel och helvete som alldeles konkreta ställen där man hamnar. Det finns likalydande utrustade fundamentalister; troende maoister, talibaner och förintelseförnekare... Och så har vi hela härskaran av mer beskedliga men likafullt besvärande rundningsmärken i tillvaron, alltså paragrafryttare och maktmänniskor. Det är några sådana som ställer till det för Yours Truly - ivf för ögonblicket. Obs har inget att göra med de nålstick som nyligen utdelats via cyberrymden! Dessa är för trubbiga för att stickas ordentligt. Regarded with cavalier indifference & celestial deafness! Men det är de andra - de små maktmänniskorna - som gjort sig förtjänta av ett kok stryk. I alla fall frestande att lätta på trycket och fantisera om. Å visst skulle det vara ljuvligt! Därav rubriken.**** OBS Ovanstående har INGENTING att göra med Bodil Carlsson som på nedanstående "collievänner" ondgör sig över "journalisten H" - skulle väl vara jag? Eftersom Carlsson konsekvent framträder med namn, så blir hon här direkt bemött på samma vis. Annars är jag alltid försiktig med namn, av lätt insedda skäl. Har upptäckt att detta i längden inte är helt riskfritt... Alla möjliga stollar kan ta åt sig och konspirationsteorierna frodas... Hade faktiskt tänkt runda av det hela med några försonande ord om BC - hon är iaf konsekvent - även om åsikterna i mycket är utopi och önsketänkande. Men den senaste drapan innehåller sådana orimligheter om mig och min person, arbetsgivare (har inga - är frilans sedan 32 år!), syftningsfel och missuppfattningar att de kan helt enkelt inte går att bemöta. Bästa Bodil, vi får väl reda upp det här om det är några oklarheter. Som sagt, de flesta människor går att tala med... Du är så välkommen!

 
 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

26 oktober 2009 16:40

Hej Lisbeth!
Självklart har jag ingenting emot att bli tilltalad med mitt namn, välkommen! Ibland får man ju intrycket att "Anonym" är det överlägset vanligaste förnamnet i hundvärlden. Inte gott att veta varför, och en utbredning av icke-anonymitet skulle nog föra med sig lite mera hyfs och sans i diskussionerna. Men mera om detta på Collievänner lite senare i veckan.
Dagens ämne för min del. jag beklagar, om du tagit illa vid dig av en kommentar på Collievänner. Jag kan gissa vilken, eftersom jag blev rätt sur själv. Typisk kommentar från yngre man till äldre kvinna om något som har dels inte rimligen kan ha en aning om, dels ö h t inte har med något att göra. Men vad gör man med kommentarer, vars innehåll lyfter ögonbryn? Med tanke på ton och innehåll i en del av de kommentarer som jag haft nöjet att läsa på din blogg kan jag tänka mig att du har haft anledning att fundera över precis samma sak själv...?
Jag bestämde mig för att INTE be Johan N ta bort kommentaren. Det känns fjuttigt att ta bort en kommentar publicerad med namn - mest för att den kommenterade personen har full möjlighet att besvara.
Gör det!

Bodil C

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisbeth

26 oktober 2009 22:01

Tack Bodil!

Jag ska svara mer utförligt i morgon.

Lisbeth

 
Ingen bild

Lisbeth

27 oktober 2009 11:01

Hej igen Bodil!

Jag har redan tackat dig för gårdagens kommentar och naturligtvis funderat en del - över den och över de ursprungliga kommentarerna på din sida. Du har alldeles rätt i din analys av den typiskt manliga kommentaren. Man höjer på ögonbrynen. Ha! Avsaknad av du-vet-vad... En karlaktig ryggmärgsreflex?
Kommentaren från en manlig vän - "Det kanske är det enda Han har att komma med..." (och så en utveckling av ämnet...) - Den släppte jag inte fram även om den var rolig. Det finns ju gränser!
Av lätt insedda skäl tänker jag inte svara Johan på din sida... i detta delikata ämne. Hur skulle det se ut? Ho vet vad det kan leda till?
En av allt i övrigt att döma sympastisk och idealistisk men fortfarande ung man kanske inte vet bättre? Det finns andra kommentarer (som är svårare att smälta) från folk som borde veta bättre!
Sedan kan man naturligtvis grubbla lite över varför det är så lätt för en äldre kvinna att överse med en yngre mans förlöpningar på tangenterna och istället vips slå ner på motsvarande från jämnåriga damer? En frågeställning som förmodligen är lika gammal som arvssynden.

De nya sociala medierna som bloggar är förträffliga på många vis, men också ofullkomliga och farliga. Mycket blir fragmentiserat och dumt, ingen tid till respekt och eftertanke. Den allmänna tonen mellan personer som har divergerande uppfattningar skruvas upp. Det hela blir ju inte direkt bättre av alla påhejande kommentarer!

Bodil, som jag tidigare påtalat har jag med tiden funnit att du är ärlig och konsekvent i din strävan. Jag menar att vi inte alls står långt ifrån varandra i sakfrågorna. Övriga beröringspunkter är fler än man kan ana.

Livet blev med ens något mindre jämnfult.

Hälsningar/Lisbeth

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

27 oktober 2009 17:46

Hej Lisbeth!
Ursäkta dröjsmål med svar, dagen har bestått av diverse mishaps samt av Lönnens Hämnd.... :-)
Bodil

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Lisbeth

27 oktober 2009 18:06

Hej Bodil!

Problemlösning? Så spännande! Det är bra... Ös på!

Lisbeth

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards