Alla inlägg under september 2006

Av Lisbeth - 20 september 2006 09:16

* 5.30 Sköt som en känguru ur sängen, drack te, läste tidningar. Mest om valet, jag har min valanalysklar, men den behåller jag tillsvidare för mig själv. Matade djuren; hundarna fick sitt hemkokta, marsvinen frukostmorötter; katterna var redan utspisade med sitt mums.Konsulterade Chefen, skrev på artikel, försökte ringa myndighetsperson som var på kurs. Städade i marsvinsburar, kånkade ut sopsäckar.Fick mail- och telefonkontakt med Ingrid som gjort after-sale-service på tre marsvin. Djuren var fina och runda, marsvinsmatten mailade och var nöjd. Så bra!Åt lunch dvs fil m tillbehör, rastade hundar, utminuterade havre till marsvin, körde en sväng och såg till hästarna. Dolly och Pepita går på ett fint bete tillsammans med tre andra ston. Åkte vidare till grönsakshandlaren och köpte morötter. Förberedde middag. Avstod från stärkande tupplur.Besiktning stod för dörren för reservbilen, den Vita Viskningen. Åkte till verkstaden för förkoll, något som jag i min optimistiska enfald trodde var en ren formalitet. V V befanns ha ett stort antal opassligheter, körde hem med inåtvänd min. Det blir en dyr höst! Rastade hundar, besvarade mail, lagade middag, husfadern dök upp, middag förtärdes.Kikade i min läsebok, somnade mitt under nyheterna så jag missade väderrapporten!Kollade på program om apatiska barn. Man blir upprörd! Den statligt sanktionerade misshandeln av dessa stackars barn stöds, vilket är verkligt rysansvärt, av en beställd utredning där lögner, gissningar och påståenden från bekännande rasister ligger till grund för regeringsbeslut. Otroligt!Rastade hundar, höade marsvinen, noterade att den sista balen är nästan slut.* 10.30 hängde jag upp den sista lilla vattenflaskan och ramlade i säng.Undra på att man är ovanligt krokig för åldern!Lisbeth

Av Lisbeth - 19 september 2006 11:10

Har kollat runt på lite hemsidor för inspiration. Största nyttan och nöjet ger Stall Mjälkärrs fina sida. Vackra bilder på fina ponnyer och andra djur. Stuteriets dagbok är en pärla, välskriven och underhållande med visdomsord att ta till sig.Som nu detta med foderfickor... Pepita hade mysko tuggbussar i kinderna och rullade maten i munnen. Mindes vad jag läst på sagda sida och veterinär konsulterades. Sagt och gjort; Pepita måste till tandläkar´n!Vid okulärbesiktning befanns att hon hade vassa kanter och dessutom fattades en tand! Stackars gumman, tänk om hon haft ont! Veterinären filade och raspade och Pepita stod snällt still. Nu kan hon äta utan problem, men detta på bekostnad av ett förlorat förtroende! Pepita, som är en klok gammal märr, misstänker på goda grunder att hennes matte är i maskopi med en onding som gjorde henne illa i munnen! Komma när jag visslar är OK, men hon håller ett säkerhetsavstånd och sätta på grimma är inte tal om, i varje fall inte utan mycket fagert tal och frestande gotter. Det kommer att gå åt mycket morötter innan vi blir kompisar igen...Andra som är ledsna är Pigge och Jack då de inte får träffa de löpande tikarna. Får försöka förströ dem efter bästa förmåga. Skogspromenader är aldrig fel.Igår kröp jag in till Staden med Röda Faran för att den ska bli i skick igen. Förhoppningsvis löser verkstaden och försäkringsbolaget detta på ett smidigt sätt. I varje fall var det vad som förutskickades. Det var tid över innan bussen gick hem, så jag rekade lite på bibiloteket. Vilka fynd! Två hästböcker och en deckare, kvällarna ärräddade.Jobbet väntar, mot saltgruvan!Lisbeth

Av Lisbeth - 17 september 2006 23:42

Sverige har valt och det lutar åt regeringsskifte. Oavsett det slutgiltiga resultatet så hoppas jag innerligt att landet får en framtida fungerande skola. Här har talats om jobbsatsningar och bidragsnivåer, men hur ska folk kunna lära sig att lära? Man blir ledsen och bestört över generationer människor som går ut i livet som funktionella analfabeter. Unga som inte kan skriva och stava, och knappast ens kan prata så de gör sig förstådda. Människor som inte kan ta del av information, som saknar förmåga att formulera den enklaste fråga. Och som alla vet; när orden tar slut, tar våldet vid. Få saker känns viktigare än just detta.Nu till det mycket lilla; i år har vi haft glädjen att föda upp två fina valpkullar och valparna har till all lycka fått goda hem. Lilla tibben Pandora stannar. Hoppas på västgötaspetsvalpar före årets slut. Det finns saker att se fram emot. Lyckan är trots allt fortfarande en varm valp...Godnatt SverigeLisbeth

Av Lisbeth - 16 september 2006 23:15

Nu ska man alltså skriva....Det får bli ett slags bokslut över 3/4 av året. Hittills har det varit hyfsat. Som vanligt är det djuren som står för de största glädjeämnena. Vi har inte deltagit på så många utställningar som tidigare men kunnat glädja oss åt de av vår uppfödning som vunnit för sina ägare. Silveragouti rexhanen S&N Ch Ulvus Silverlord har en rad BIR och BIS-placeringar för sin stolta matte. Marinas fina perserfröken Emma är en riktig superkisse med 6 x BIS-Junior och kan nu tituleras Junior Winner. Vilken lyckokatt!Tibetansk spanieln Nalinas Peleus åkte till Tib Spaniel Specialen i Skåne (84 hundar!) och kom hem med cert!Djurbeståndet har utökats med shetlandsponnyer. Vad roligt med dessa fina och kloka små hästar! Det enda som grämer mig är att jag inte kom på detta tidigare... Tack alla som bidragit till att förverkliga en barndomsdröm!Bekymret för närvarande är de trytande mobila krafterna. Meine feine Auto - nu en spillra och intet... Bu-huu-ähhh! Hur ska jag nu kunna köpa mat till djuren, åka och se till hästarna, sköta post och bank, etc? Folk som inte bor på landet har nog svårt att föreställas sig hur handikappad man kan känna sig utan bil. Det är som om allt blod pumpats ur ådrorna och ersatts av diskvatten, som om en osynlig hand lyft ut en hjärna och lagt dit en kålrot istället. Usch ja...Och imorgon går Sverige till val. Man är i den politiska ödemarken, känner mig inte hemma någonstans... Vi får se hur det blir.Go´natt ZzzzzLisbeth

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards