Alla inlägg under januari 2007

Av Lisbeth - 18 januari 2007 16:39

Ska man föda upp små valpar gäller det att ha en glaciär i magen och tungan rätt i mun. Valpköpare kommer och går, får förhinder eller har samboer som inte är med på noterna. Efter en omfattande rockad är dagens utbud sålunda: Greta har, så vitt jag förstår?, en trevlig familj som väntar på henne, samma är förhållandet för Gunvald och Gusten (hoppas jag?). Lille vite Gottfrid blev dessvärre av med sin matte, se ovan. Olika falla ödets lotter. Det gäller även människor. Av en tillfällighet hamnade jag på en nätsajt för en illuster organisation. Där fanns idel professor och lagerkrönta från när och fjärran, bl.a Henry Kissinger hör till de namn jag kommer ihåg. Och vad skådar mitt tjusta öga om inte min bästis från Solna Högre Allmänna Läroverk! Heja Kerstin, tänk så mycket roligt vi hade. Kul att se att du kommit upp dig i livet! (obs ej ironi!)Här står Yours Truly med sot på näsan och har just avverkat dagens arbete + saneringsarbete för djuren. Alla mumsar och det luktar gott av spån, såpa och hö. Det är lycka det också, fast på ett blygsammare plan.---Här går det undan! Lille Gottfrid får av allt att döma en trevlig husse! Slutet gott allting gott!

Av Lisbeth - 18 januari 2007 09:28

Idag är det uppåt värre på Mönsterfarmen Glädjefrid! Yes! Uppsteg i ottan (5.00) med ett fungerande högerben! Jomen, detta har inte hänt sedan år 2001, så det är en helt ekivok känsla. Har alltså återfått känseln i det jämrans benet. Även ryggen höll sig lugn.

Håller detta välsignade tillstånd i sig kan man så smått börja återuppta hundträningen (och tävlandet!) igen. Nu har jag dessutom ett helt gäng trevliga valpköpare att supportra. Längs fram i framtiden hägrar en liten fyrhjulsvagn med mina fina pållar framför. Så här ska det bli andra bullar av.

Det finns bara ett ord för de små valparna - DUKTIGA! Det är så vetgiriga och sociala, lär sig kvickt och vill vara med på allt. Igår hade de sin första stå-fint-övning. Men för att stå fint måste de veta att det är något att stå fint för. Därav samlingen runt godishanden.
Två av killarna har fått byta namn, Gusten får heta Gusten Grip eftersom han är en kille med sting, medan soffpotatisen Gunvald får heta Gunvald Jackson. Måste skynda mig att posta reg anmälan innan jag ångrar mig. Sen släppa ut och fodra hästarna, åka och köpa mer hö och grönsaker, och sen...

Jag måste skura trappan, jag måste bona golv och jag ska hinna in till banken före kl tre, och jag ska...etc

Men ALLT går ju mycket enklare när inte minsta ryggböjning är ett helt företag!Tre nätter i rad har jag haft en märklig dröm. Där dyker upp en rödhårig. En mycket trevlig person. Liknar en av programledarna i Bolibompa. Vad betyder det? Vem är han?
Ser ut som någon som man kunde träffa på en rock-pub i Dublin´s North Inner City. Gympadojjor, blå jeans, randig tröja. A dead weird situation. Am I turning religious?
Jag känner inga rödhåriga. Det är jag själv.

Av Lisbeth - 16 januari 2007 09:29

Mera blåst! Vad det är tröttsamt med denna vinter! Lera och klafs överallt! Vad jag längtar efter snö! Hästarna har ingenting att rulla sig i, de har tjusiga lerinpackningar. Dolly har t o m lera i öronen!Genom dessa ständiga strömavbrott förrycks hela dagen. När strömmen går på kvällen blir det becksvart så vi går och lägger oss. Kan inget annat göra. Jack väckte mig 4.30 och behövde gå ut. Det var för tidigt att stiga upp för gott, så jag gick och lade mig igen. Försov mig och vaknade till dagens id. Alla djur hungriga och missbelåtna. Mest arga var stona som inte blivit utsläppta i tid. De jagade hela hundflocken framför sig. Istället för att makligt låta sig fösas till aktuell hage, galopperade Dolly och Voice så det skvatt i leran. Aaa--gh! Jack sprang så öronen stod som strutar med Dollys hovar några centimeterar från svanstippen. Det såg faktiskt ganska roligt ut.-----Det är hemskt att vakna senare än vanligt. Djuren är så inrutade med ett dagsprogram som måste hållas, annars... Händer något utöver det vanliga så blir det, tja, följdverkningar. Någon K-J (förkortning av valfritt epitet på Klara, Märta, Ture, Hasse el Viktor, dvs våra (fd?) gulliga katter, hade pinkat bakom burskåpet. Pandora hade på något sätt tagit sig in i mitt arbetsrum och gjort motsvarande på golvet. O, for the Joy of Animals!Hur det nu begav sig lyckades jag fixa morgonkarusellen, passa posten, göra inbetalning samt fjånga in mina egenavgifter via internet. Kl 11.00 kunde jag pusta ut och ta itu med det egentliga arbetet, dvs det som ska betala altihop. Puh!Då ringer fru Reis och anför att jag ska vara så god att bums skriva en nekrolog över Mrs Ann Wynyard, tibetansk spaniels Grand Dam, som gått hädan. Frid över hennes minne! Men hur snyter man fram en sådan i en hast?---I min morgonförsovning rann en dikt upp i huvudet. Den läste jag i Hundsport för 50 år sedan. Tala om prolongerad minnesutlösning! Tar den nu när jag ännu kommer ihåg den:HUNDENstod bundentill salu i lundenPå stundenkom kundenfrån ÅsundenEn ganska så rund enPå natten i ögat han ej fått blundenoch grunden:Slut utav Gun densköna miss UndenAffär på sekundenNamn på urkundensom lämnade pundenPlånbok bak sprundenDet var väl en sund en?Gav sedan Gund deninköpta hundenPå stundenhon glömde misskundenBlev sedan frun denhonom förbundenDetta begrunden!Detta påminner mig om att be de som tingat valp att bekräfta intresset med en handpenning! Postgiro 77 58 14 - 7 Lisbeth Högman Tack så mycket!

Av Lisbeth - 15 januari 2007 09:28

Efter Stormen: nerblåsta grenar, bilen ett ispansar, Svenskan i brevlådan istället för DN. Kl 20.30 gick strömmen, huset becksvart, fram med ficklampor & värmeljus. Elementens makter dånade så tegelpannorna hoppade, men inget värre inträffade. Livet på Landet har sina sidor...

Idag kommer hovslagaren så Dolly & Voice ska få fina fötter. Måste hinna till stan före dess samt skaffa hö.

Mina valpar är små ljuvliga underverk, börjar så smått fundera på deras resp framtid. Man kan få ågren för mindre! Tänker man efter så döms valpens hela liv beroende på om jag gillar folk eller inte.
Människors liv har förändrats sedan jag började som uppfödare för snart 40 år, då fanns fortfarande hemmafruar. Alltså var någon hemma om dagarna. Folk nuförtiden har så många åtaganden, deras liv är så schemalagt och inrutat med dagis & fritis och hämtning och kurser, etc. Hur får man in en liten valp i denna tillvaro?

Många spekulanter är ute i god tid och vill tinga valp för hämtning typ v 23 - "För då börjar semestern/sommarlovet". Jaha, och sen då? "Jo, när vi börjar jobba/skolan startar, etc då är valpen rumsren och någon går hem på lunchen/frukostrasten." Såna köpare får nobben av mig, av lätt insedda skäl.

Och sen har vi den övriga familjen, som kanske inte är så intensivt djurintresserad som aktuell valpköpare. Hur pass förberedd är man på en ny familjemedlem som kissar & bajsar, kanske äter upp en priceless collection eller ett par nya skor?

Sådant begriper vi som fyller våra hem med prisrosetter, avgnagda stolsben och charkuteriräkningar. Men hur förhåller man sig till den medföljande sambon som tycker det är jobbigt när mina små snälla djur kommer fram och vill hälsa? Det är i o f s förståligt, men hur blir livet för valpen i den familjen? Vilket dilemma!!!13.1.Tjugondag 13 jan. Flinga "Märta" har duktat sig på utställning! New Foundlandsklubbens inoff utställning. Det var 3 hanar och 3 tikar.

1 hanhund fick Hp: Vargavidderna Dansande Dagobert. BIM

2 tikar fick Hp:

Åswallens Gittan Glitter BIR

visad och ägd av Lena Thunholm, Vagnhärad.

Ulvus Flinga Våröga "Märta" 1 vkl Hp 2 vkk

I "Märtas" kritik står: Välutvecklad 8 mån. tik. Fem. huvud. Bra

överlinje. Välkroppad.

Bra ben och tassar. Rör sig lite trångt bak. Bra päls. Trevlig.

Domare Elisabeth Spillman Åkerlund.



Det var det hele och Märta låter via matte Gudrun hälsa, att hon är nöjd med dagen och tänker slå den där Glitter så det stänker om ´et nästa gång.


F ö har det varit en utmärkt dag; trots datumets olyckstal och himskt väder, blåst och lerklafs.


Yours Truly har för en gångs skull nästan hunnit med allt på sin agenda! Bara det!!!


En del av valparna ser ut att få trevliga hussar/mattar!


De små visar nya färdigheter och personlighetsdrag varje dag:


* Tuffe Gusten


* Goa Gunvald


* Mysige Gottfrid


* Glada Greta





Dessutom ser betten bra ut och alla tre killarna har palperbara testiklar!





Det har blivit ännu roligare med västgötaspets med alla mycket trevliga och duktiga människor. Kära vänner och systrar i förskingringen - Annika, Kerstin, Carola, Carina, Jenny, Gudrun och Anita i Finland - en stor bamsekram till er från Roslagen!





Idag är det Tjugondedag Knut - då enl tradition julen ska dansas ut. Vi har fortfarande vår gran kvar, den är så tjusig, har inte tappat ett barr och så lyser den upp så fint i vårt lugubra vardagsrum. Men nu har vi inget val; granf-n måste ut! Valparna har nämligen upptäckt den!! Snart blir det julgransplundring på västgötevis...





Vi intogo en lukullisk middag. Eftersom ingen hunnit med/haft tid/orkat laga någon mat sedan i torsdags så smakade den särskilt bra; grillade tjocka revbenspjäll med ingefära, hemlagat äppelmos, pastabollar med ost, sallad & mörkt öl! Det var så gott så man kan skrika! Och som kronan på verket, chokladpudding med vispgrädde.





Än lever Gud!





Sen kolla På Spåret - husfadern & jag skulle vara världens kunskapsradarpar - finge vi chansen. Han tar hand om all musik, historia, geografi, sport och jag, öh... kan resten.





Laddar för nya stormen, vatten tappas upp etc.


Be Careful Out There!





Av Lisbeth - 11 januari 2007 22:41

Dagens rubrik kanske inte låter så aptitlig, men tillhör s a s livets fundamentala sidor.
Har just rätat min allt krokigare kropp och med tillfredställelse betraktat en prydlig rad av sopsäckar. Mina rara små djur lämnar häpnadsväckande mängder skräp!
Dels efter veckans Sisyfosarbete - att städa i marsvinens burskåp - dels det som valparna lämnar efter sig. Och duktiga som de är går de ordentligt på tidningar, vilka sedan pedantiskt ihopviks och hamnar i sopsäckar, etc.

Idag tultade valparna med i stallet för första gången, lite ovant och läskigt först, sedan vansinnigt spännande. Efter en stund lekte de i halmen, de är så söta så man svimmar... Den stolta uppfödaren myser som jultomten i tomteverkstaden. Kunde jag skulle jag stämpla OK i rumpan på dem!
Det är roligt med valpar! 12.1 Idag åker Uno hem från sitt vinterkollo! Hans matte och husse i Nynäshamn har låtit meddela att de trängtar efter sin Uno Sprallman. Det kan man förstå, Uno är en väldigt trevlig hund, även för att vara västgötaspets. Han och Jack samsas gott i Jacks fåtölj, men Jack blir nog rätt nöjd med att få återinta sin sovplats. Bilden illustrera i a f rätt bra det sansade och fördragsamma temperament som jag tycker vgs ska ha...
Hej då Uno och tack för denna gång. Välkommen tillbaka!

SBK-kompisen Anette, som bor inte långt härifrån, har blivit hästägare. Vad roligt! Ju fler dess gladare. En litet svartshäck shettissto från Holland är nyförvärvet. Lycka till!

Var ska mina små valpar hamna? Så här vid 6 veckor 2 dagar är det för tidigt att veta. Men... 3 personer vill ha Greta, 2 personer har uttryckt intresse för Gunvald, och några för Gottfrid. Så långt allt väl. Vad är det då för fel på Gusten som inte faller någon på läppen? En så trevlig och framåt liten kille, alltid först med att bekanta sig med allt nytt. "En utmärrrkt karrraktääärrr!"som salig Anna-Greta Sellman* skulle ha sagt.

* Anna-Greta Sellman, 1906 - 2006, legendarisk brukshundsprofil, SKK:s äldsta medlem, min mentor 1968, kennelprefixet är från hennes schäfer Ulvus v Marjaniemi.

Av Lisbeth - 11 januari 2007 09:15

I vårt kära, gamla hus
nära intill Brosjöviken
såg fyra valpar dagens ljus
fallna efter älsklingstiken
Minna – Husses stolta tös
glad och käck, med svikt i gången,
Coxy-smidig, amorös,
blev i kärleksbojor fången
Det var i höstens vackra stass,
när det blivit gula löv av grönskan,
som han räckte henne vacker tass
som svar på hennes önskan.

Till vinden flyttades allt mobilt
Till BB reddes vardagsrummet.
Allting skulle ske med stil
Väl förberett är hälften vunnet
Matte läste spalt på spalt
Hundshopen tömdes på sitt lager
och medan Husse ordna´ allt
blev så Minna mindre fager
Hon blev trött och mycket tung.
Matte ångrade det hela
Westorps Jack McCall, gårdens kung
tycktes nästan sorgen dela.

Vi räkna dagar, ja – sekunder.
Hela huset gick på tå
och nog var det smått ett under,
när det föddes fyra små
En fick långsvans, tre fick stubbar
Ödet hade så bestämt,
en var flicka, tre var snubbar
Matte fick nu göra jämt,
flängde runt med tidningspapper
välling, köttfärs dygnet om
upp och ner för husets trappor
klappade och krama´ dom.

Tiden går och de blir stora
nya Mattar står på tur,
men man kan aldrig helt förlora,
vad man nedlagt på ett djur
Matte reser runt och hälsar
på sina hundbarn då och då
smeker deras fina pälsar
med en tår i ögats vrå
kan nog aldrig riktigt glömma
deras första, vilsna gnäll
som hon aldrig kunde drömma
skulle bli ett riktigt skäll.

(fritt efter ”Den lyckliga tilldragelsen”, Aase och Stig Järrel, 1963

----9.1Här kommer dagens kort på Kvartetten. Alla valpar är välskapta, bra kroppar och helhet, fina huvud och föräldrarnas mörka vackra ögon. En del intressenter har hört av sig, några kvarstår. Än är allt i sin linda och inget är bestämt. Det blir ett kärt besvär att pussla ihop så rätt valp kommer dit de passar bäst. Vi får se hur det blir. Har börjat spåna på namn. Från början var det tänkt att de inte skulle få några tillnamn, som är vanligt bland västgötar. Men nu blir det nog så i alla fall.

Valparna så som de ter sig nu vid snart 6 veckor.
* Gottfrid är kraftig, snäll och glad. Han blir en förtjusande familjehund, men passar ej till utställning/avel pga färgen. Han är Ingrids favorit och får namnet efter henne - Gottfrid Iggelkott.

* Greta är mycket livlig - den elektriska råttan - har redan pigga ståöron, hennes svans går som en propeller och hon kommer nog att kräva en del. Hon är mycket elegant och feminin och får en vänstervriden knorr - Greta Arladagg.

* Gunvald, den mörkaste av de grå pojkarna, är en mysig hund, trygg och social. Han ser maffig ut med sitt kraftiga huvud, han har den kortaste svansen och hans lilla svans följer rygglinjen. Han får namnet efter Gunvald "Slepp vapnet" i Beck-filmerna - Gunvald Jackson.

* Gusten är en intelligent och framåt liten kille, hans svans står upp och han är först med att gå ut på nya ställen - Gusten Grip.

Det är ungefär vad man kan säga om dem nu.
Men söta är de!




Av Lisbeth - 10 januari 2007 12:40

Hu vilken natt! Storm så det dånande, kullblåsta träd, och så det oundvikliga strömavbrottet i 10 timmar. Yours Truly fick famla upp i ottan för att söka utröna vilken närmaste granne som hade el, dvs vatten. Befanns vara fru Reis, denna klippa i ens fragila tillvaro. Utrustad med dunkar begav jag mig till Kvilunda och hinkade i 35 l. Skvimpade hem. Allting försenat, hungriga djur fick äntligen sin mat och skötsel. Tur att man inte hade en dead-line att passa!Nu är det faktiskt vindstilla och lite solsken, så jag var ute med valparna. Small Rays of Sunshine in a Drab Life!

Av Lisbeth - 6 januari 2007 16:14

Ja, nu sitter Ture (redaktionskatt) och jag och arbetar igen. God fortsättning på det nya året! Ingrid ringde från London, det lät som hon och Ola hade roligt. Idag ringde hennes svärfar som sköter smådjuren i Nynäshamn. Allt var lugnt på den fronten och en del praktiska råd delades ut.Ingrids hund Uno är här till allas glädje, nu är det livat och glatt på Mönsterfarmen Glädjefrid; sju vuxna hundar (inkl Uno), fyra valpar, fem katter & x antal marsvin icke att förglömma (samt två hästar men de har sitt eget hem, stallet).Uno fick följa med till Liljegårdens stuteri och träffa sina barn, Emelie och Injo och framför allt sin gamla fru, Topsy. Stor romatik uppstod, Uno och Topsy gick omkring och pussade på öronen. De kom överens om att återuppta förhållandet fram i vår... Jack begrep inte ett knäpp varför han plötsligt blivit Second Dog!Nå Jack fick ta igen det idag när en annan skön dam kom på visit. Varma känslor uppstod och förhoppningsvis får vi se resultatet om ett par månader!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards