Direktlänk till inlägg 25 mars 2009

Konsensus och eminensen

Av Lisbeth - 25 mars 2009 12:36

Hurdana är svenskar? Jo svenskar är ordentliga, duktiga och gillar konsensus. Konsensus betyder att en grupp är överens om något, även om det föreligger betydande åsiktsskillnader. Men så har man eminensen, alltså icke officiella rådgivare som har ett betydande inflytande. Evidensen - som borde råda - är ovedersägliga bevis.



Vill man raljera så skiljer sig evidensbaserad vetenskap från eminensbaserad just genom att processen för att ta fram evidensen är strukturerad och inte baserad på konsensus. Konsensus får man ta till när evidensen saknas.



Blir det för krångligt? Häng med bara, det här är viktigt!



Det enda som är bra med nationella kriser är att det plötsligt borde gå att diskuterar och tom överge gamla tillkorkade frågor, där konsensus råder. Som t ex vissa regler för registrering och vissa hälsoprogram för hundavel. Som t.ex HD. Här har man sedan långliga tider stöttat sig på mycken tro och lite vetenskap, fast det borde vara tvärt om, så många miljontals hundar som röntgats under ett halvt sekel. De tvingande reglerna ang höftledsröntgen är eminensbaserade - alltså tillkomna på rekommendation av SKK:s rådgivare.



Om vi tar t.ex schäfer, som är den mest genomröntgade hundras som finns, då trodde man så här för ett halvt sekel sedan:



Svenska Kennelklubbens tidskrift Hundsport 8-9/65 återger Dr Sachs´ artikel: ”Den snabbaste och säkraste vägen att befria schäferrasen från höftledsfel är naturligtvis att utvälja, dvs. till avel rekommendera, enbart sådana hundar som är röntgenologiskt fria från höftledsdysplasi. Vilka åtgärder som nu än tillgripes, blir det smärtsamt för många ägare av värdefulla hanhundar. Och dock är det nödvändigt.”---”Ingreppet måste en gång äga rum och om några år är allt övervunnet.”



Så såg man på saken för 45 år sedan. Nu är HD-bekämpning något som omfattar flertalet raser och en vida mer komplicerad fråga än enbart selektiva avelsåtgärder. 1968 röntgades 33,5% av alla schäfrar, av dessa var 57% ua. 1985 röntgades 54,2%, av dessa var 77% ua. 1992 röntgades 58,4%, av dessa var 80% ua. 1995 röntgades 45,9 , av dessa var 78% ua.



I Sverige krävs friröntgade föräldrar för att registrera en kull valpar av brukshundras, vilken schäfern tillhör. Har något blivit bättre? HD-statistiken under de fem senaste åren har pendlat mellan 26 – 33% schäfrar med HD-anmärkning.



Sug på det; var fjärde till var tredje schäfer faller ur aveln bort per automatik och detta varje år. Resultatet är en årlig utarmning av avelsbasen. I förlängningen ökar antalet sjukdomar, främst brister i immunförsvaret. Schäfer är en av de sjukaste raser som finns.



Har man då inte tagit till sig nyare tiders forskning och kunskap om orsakssammanhangen till HD? Uppenbarligen inte. För sådan saknas ej. På flera avelskonferenser har skelettprofessorn Jorunn Gröndalen från Norge redogjort för senaste forskningsrön:



Orsaksfaktorer till HD



Polygenetiskt 10-50 %



Kön, anatomi, muskelvolym, hormoner, växt, beteende, sjukdomar med mera är möjliga disponerade faktorer som är genetiskt betingade.



Miljöfaktorer är 50-90 %, såsom skador, sjukdomar, aktivitet, beteende, utfodring, vikt, växttakt.



Ändå fortsätter rasklubbar, avelskommittéer, avelsråd och i slutänden uppfödare att klamra sig fast vid föreställningar som har femtio år på nacken; man framhärdar med att se ledfel som uteslutande ett genetiskt betingat fel som eliminieras genom selektiv avel.



Huvudsaken är att konsensus får råda.











 
 
Ingen bild

Marianne

25 mars 2009 14:42

Så lustigt att du skriver om detta idag. Senast igår pratade en god vän/uppfödare o jag om HD. Varför har vi inte hundar fria från Hd nu när vi avlat selektivt i så många år? Jag hörde en siffra nämnas på ett möte i en rasklubb med uppgift om hur stor arvbarheten är och hur stor miljöpåverkan är för risken att utveckla HD. Tyvärr vet jag ej var uppgiftslämnaren fått sina uppgifter ifrån. När jag försökt läsa på egen hand hittar jag olika uppgifter från olika veterinärer och författare.
Intressant med professor Gröndalens senaste forskningsrön! Troligtvis rättvisande också, varför har vi annars så stor % HD på våra hundar? Ska bli intressant attfölja vidare rön.

 
Ingen bild

Gudrun

25 mars 2009 18:09

Vad jag förstått finns ett annat sätt att beräkna risken för HD i Danmark genom att ta med släktingar mm. Påstås att man sett en förbättring genom det sättet.
Vet du mer om detta och kan beskriva det?
Gudrun

 
Ella

Ella

25 mars 2009 19:33

Oj här fanns mycket kunskap att ta till sig. Tack för att vill informera vad du vet.

http://www.minishetland.com

 
Nilla

Nilla

26 mars 2009 07:44

FAN vad du är bra Lisbeth...Jag behöver inte säga mer.

Kram

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Anja

Anja

27 mars 2009 01:39

Hej.
Det här med höfter har intresserat mig nästan sen jag började med min uppfödning -77.
Speciellt från början av -80, då jag var
mycket noga att röntga alla avelsdjuren och bara HD-fria hundar användes i aveln som jag naturligtvis fortsatte oavsett att det blev
krav på det.
Under mina år som uppfödare sedan -77 har jag blivit fundersam av mina egna erfarenheter hur mycket ärftlighet och miljön(utfodring, motion etc ) egentligen påverkar.
När jag läste artikkeln i Finska Koiramme -98 där Prof.
Saki Paatsama (som varit den mest intresserade av skelettsjukdomar under 50 år som även avläsare av HD i FKK) på sin dödsbädd skrev artiklern om "Uppfödarnas förivran"att vilja bekämpa massa olika fel fick jag en aha upplevelse, som stämde med mina erfarenheter. Han var den som grundlade finska Pevisa = bekämpning mot ärftliga sjukdomar. Men hans mening var inte att sätta krav utan bara rekommendationer och information.
Tyvärr hittde jag inte den rätta rubriken just nu idag även om jag översatte artikeln , som t o m äntligen publicerades i HS ett par år sen som fick artikeln översänt redan 2000.
Vår rasklubbs tidningen Colliebladet fick artikeln först. Men tyvärr hade materialet kommit bort!!!! Artikeln var emot vad SCk förordade. Saki Paatsama var ytterst oroad över hur uppfödarna med sina krav egentligen satte sig själva i "tvångströjor" med massa olika krav.
I vilket fall som helst som även prof Saki Paatsama skriver att ärftligheten ligger
mellan 20-40% och resten är miljöbetingad som utfodring, motion etc stämmer med mina
egna över 32 års erfarenhet av uppfödning.
Naturlitvis är jag inte helt hundra på att framhäva min åsikt.
Men bla att utprova olika mat under mina år har jag sett skillnaden på HD resultaten.
Det vore mycket intressant få höra hur ni
alla andra tänker.
Anja





http://www.steadwyn.se

 
Ingen bild

Lisbeth

27 mars 2009 06:44

"uppfödarnas förivran" - dessa underbara finnar som med ett par välriktade hammarslag slår huvudet på spiken.

"Tvångströjor" - det är precis vad det är frågan om. HD-bekämpning har tyvärr fått ett sådant grepp om uppfödarna att människorna blivit oförmögna att ta till sig nyare vetenskapliga rön.

Anja, dina erfarenheter stämmer precis med mina egna - c:a 25 år med schäfer .

 
Anja

Anja

28 mars 2009 00:07

Hej igen.
Den här artikeln av Saki Paatsama översatte jag också med tanke på att eftersom det var all diskussion om att införa krav på MH för att registrera valpar.
Det var väl därför Colliebladet inte ville ta in denna artikeln , eftersom hans syn stred emot SCK:s åsikter.
Att få fram hans åsikt som dels hade m e m vetenskapligt studerat skelettproblemen i 50 år och dels att han i sin dödsbädd kom fram till att vara motståndare till alla slags
restriktioner gällande aveln pga att sånt leder till "tvångströjor" som inte gagnar uppfödningen i framtiden. Däremot förordade han att upplysa uppfödare att ta till sig olika forskningsrör.
Precis som jag själv är mycket lyhörd t o m gällande MH, även om jag genomskådat alla
fallgroparna som jag själv upptäckt i o m
att mina egna kennelhundar inte får samma ärliga chans som de hundar som dagligen får en social träning tex på brukshundsklubbarna med att kampa med trasor etc.
Men konstigt nog mina hundar fungerar galant överallt. Är glada i folk och fe,kan åka både i bussar och tåg utan att de visar minsta nervositet.
Senast två veckor sen då jag tog tåget med min tik, mycket trångt, till Danmark för att para med flera ombyten bla i Sthlms centralen.Lugnt liggande intill spåren i väntan på vårt tåg, låg hunden.
Blev själv brydd hur en kennelhund var så självsäker och så gomodig oavsett att hon inte ens hade plats att ligga mellan alla andra passagerarens fötter på tåget.
Denna hund bl a inte hade gjort den perfekta MH alls.
Nu är min undran är det MH i skogen med dumpe, skrammel etc som ska avgöra vilka hundar får användas i aveln ?? !!!
Är det MH som bevisar hundarnars mentalitet även i vardagslivet?
Själv tror jag inte ett dugg på det längre efter så många olika erfarenheter med mina
egna hundar.
Vill dock tala om att i snitt Steadwyn hundarna (tack vare mina valpköpare) har bättre statistik än genomsnittet collie på MH. T o m ser det ut att Steadwyn har minst lika bra och bättre som genomsnittet av de flesta s.k brukscolliekennlar gällande räddslor och skott.
Visserligen "hemsnickrat" statistik, som baserar sig på de offentliga sifforna som SCK ger ut. Hur kan detta komma sig för eftersom Steadwyn hundarna aldrig har avlats med tanke på varken K-test förut eller MH nu. ?
Det är också bla därför jag inte ser MH som allena
saliggörande och som ska styra vår aveln.
Hoppas att SKK har förnuft att kunna värdera
MH som den är och utan att blint förlita sig på MH i skogen!!!!
Anja




http://www.steadwyn.se

 
CarinaJ

CarinaJ

29 mars 2009 22:42

Det är inte alltid medlen som helgar ändamålet utan tyvärr så helgar ändamålet medlen ibland.......

.......med tanke på "förivran" och "oförmögenhet" att faktiskt ta in nya rön....

// CarinaJ

http://www.skaneskrabban.se

 
Erika

Erika

15 april 2009 19:48

Jaha, ännu några fler kunskapstyngda guldkorn här på bloggen, tack så mycket för dem, de bekräftar & stärker mig ännu mer i min egen inställning.

http://www.stoltaebbas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards