Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Lisbeth - 1 juli 2009 22:44

Tänka sig - den här skjortan till en smoking är nästan 90 år - in mint condition! Det skimrande vita sidenet, alla välsydda detaljer... A must for a gentleman of Black tie*!

Varför gillar jag sådant? Kanske för att den här gamla fina skjortan på sitt sätt är lika mycket Quality som annat fascinerande - skottar, ponnyer, navettslipade diamanter - allt det där som känns lite högtidligt att beundra och njuta av!
---

*Black tie is a dress code for semi-formal evening events, and is worn to many types of social functions. For a man, the major component is a jacket, known as a dinner jacket (British), smoking (France) or tuxedo (dinner jacket (British), smoking (France) or tuxedo (Canada and the U.S.),

Av Lisbeth - 1 juli 2009 09:33

Valpkursen fortsätter att vara success pyramidable! Vi hade fått i hemläxa att leka med valparna. Sedan skulle vi ha med en leksak till nästa kurstillfälle, som var igår. Yours Truly vet precis hur det blir - trodde jag... För jag har gått kurs med 5-6 vgs och det har varit likadant varje gång... Leksaken ska användas som belöning och det ska kampas med den... Funkar ej... trodde jag (igen!) - alltså mina västgötaspetsar är måttligt roade av slikt, kan nypa lite förstrött i prylen, men visar ingen lusta i att slita och dra. Det här menar jag i min enfald beror på att vgs:ar är sådan sort, har inte mycket "gripande" och kamplust, etc... Dessutom har en annan varit hemligen lite kritisk till kamperiet... ökar stress? Har liksom inte förstått vitsen med det hela. Så jag hade inte med någon leksak... Tänkte: vi kör med godis och beröm för det har jag gjort i 50 år...


Men instruktör Anette visade på sin riesenschnauzer Atom pedagogiskt hur det ska gå till, liksom ett steg till... Man ska leka med valpen, ha dragkamp, var noga med att inte låta valpen sticka iväg med leksaken, den skall hela tiden "sitta fast" i dig.


När valpen tycker att leken är kul och drar i trasan, ta kvickt fram med en godisbit eller en ersättningsleksak (som han får behålla) och stoppa trasan/handsken i fickan.


Rätt snabbt kommer valpen att inse att om han är hos matte/husse får han dra i den kuliga prylen. Det är alltid du som påbörjar och avslutar den här leken. Han får inte heller ha just den här leksaken och dänga med hemma, den finns bara hos dig.


Aha!


- Och så tar vi fram våra leksaker och tränar själva! sa Anette uppmuntrande.


Jag bekände att lekisen var "glömd"...


Anette tog då fram "instruktörskorgen" och Odetta fick välja lekis. Hon fastnade för en skidhandske som knöts fast i kopplet och så körde vi igång.


Kan man tänka sig, den lilla ljuva odettan kampade som värsta rotterdammerschnitzeln, morrade och drog. Detta var jättekul!


Vad roligt att lära sig något nytt!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards