Direktlänk till inlägg 18 augusti 2011

Om jag fick bestämma...

Av Lisbeth - 18 augusti 2011 20:50

    ... så skulle världen befrias från dumma och onödiga regler som kringgärdar Lifvet, ivf i hundvärlden. Ja, då skulle jag vips sätta igång med det!

Hundlivet - kära unga generation - har nämligen ändrat sig en del.

När Yours Truly var ny i kennel-världen då var det hela lättare och överskådligare eller ivf begripligare. Här talar vi om tiden ett halvt sekel tillbaka.

Då registrerade man sina valpar - utan andra krav än att de var registreringsbara, dvs efter stamboksförda föräldrar, man tävlade på utställningar och prov. Önskades kennelnamn så ansågs det vara den enskildes ensak och man fick se till att meritera sig därför, dvs föda upp x antal hundar som prisbelöntes. Sen ansöktes om kennelprefix och i sinom tid kom det hem - inte kennelkonsulenter - men väl kennelinspektörer, som inspekterade att förhållandena var godtagbara. Jag minns att det var särskilda plus i kanten för soptunna för hundlatrin samt eget medicinskåp för hundarna.

Det var då det.

Nu är hunduppfödaren insnärjd i regelverk som blivit alltmer svårgenomträngligt.

* Först och främst är det krav på obligatoriskt kennelnamn fr.o.m 3:e valpkullen. Detta innebär per automatik att 3:e valpkullen blir ovanligt dyr... och en hel del förväntansfulla uppfödare stupar på målsnöret, ger fasen i att registrera alls och kränger valparna på Blocket... Till vilken nytta är det?

Samt att kennelnamnen håller på att ta slut... Sverige är nämligen värst i världen på kennelnamn, ivf i förhållande till folkmängden! Kennelnamnskravet tillkom en gång med motiveringen "det finns 16 strävhåriga taxtikar som heter Ruffa" med sammanhörande förvecklingar och risk för ihopblandning. Nu när alla hundar är ID-märkta har denna kalamitet undanröjts. Och inte finns några övriga kvalitetsförväntningar på innehavaren av ett prefix (andra än att lösa ut prefixet för ett antal tusenlappar - man behöver inte ha fött upp eller meriterat sig eller ens ha hund...) Kommersen med kennelnamn har blivit en viktig inkomstkälla för SKK och prefixkravet är därmed ristat i sten...

* Man registrerade förr valparna utan andra krav än att de hade föräldrar "med stamtavla" - registreringen av varje valp kostade lika mycket. Nu är det dubbelt så dyrt om någon av föräldrarna är "omeriterad". Är inte det bra då? Nej, ingen ska inbilla mig att valparna "ärver" föräldrarnas meriter rakt av. Ingen valp blir "bättre" av att ägaren till mamman eller pappan någon gång under livet lyckats kämpa sig till en 2:a i utställningsringen eller tillräcklig poängsumma för pris på lydnadsprov. Där - igen - är det verkliga (och inte utopiska) skälet till bestämmelsen - den viktiga inkomsten för SKK.

Nu blir de väl stegel och hjul för det här, but Yours Truly have seen and done it all

så det spelar inte så stor roll längre.

Men man kunde ju börja med att titta över bestämmelserna för kennelnamn...

 
 
Ingen bild

biggles

19 augusti 2011 00:24

En period förr, på den bättre tiden alltså, var det krav på att man skulle klara ett skriftligt kunskapsprov för att få kennelnamn, har jag för mig.
Men nu handlar allt på SKK om att öka inkomsterna för organisationen. Men antalet utställningsanmälningar och medlemma minskar - i takt med de höjda avgifterna.
Vad less man blir på denna organisation.

 
Anja

Anja

19 augusti 2011 00:24

Hej Lisbeth.
Vad du nu ojar dig för är redan nästan historia utom kanske att få ett kennelnamn.
När man läser HS special,besöker olika blogg blir man som en gammal erfaren uppfödare totalt
bortförklarad som inte hänger med alls.
Vi är/var trädgårdsuppfödare som inte har något värde/berättigande längre.
Nu gäller det DNA tester för de mesta.Det testas förtvivlad numera på allt möjligt av nya fräscha uppfödare världen över, som jag uppfattar åtminstone i colliekretsar. T o m snart att spåra upp räddslegenerna här i Sverige.
Tänk vad lätt det kommer att bli framöver för alla nya uppfödare, som inte själva behöver tänka alls. Bara testa och avla efter resultaten. För mig
syns detta oerhört tråkigt.
Visst går hunduppfödningen framåt som vi gamla inte hänger med alls. Det gamla sunda bondförnuftet får vi begrava för gott. Det har inget berättigande alls längre, som man fått höra.
Tur för dessa unga framåttänkande uppfödare att vi gamla bakåt strävare med sinne för naturen och dess nycker är snart ett minne blott.
Men ni nya kommer att förlora den härliga "förväntansfulla, aha, nyskapande känslan" som just du tänkte på i din drömm att få fram något extra till rasen just i denna kull.
Rätta till mig om jag har helt fel,varför vi håller på med uppfödningen.

http://www.steadwyn.se

 
Ingen bild

Anita Wh

19 augusti 2011 07:14

Svar till Anjas sista mening
Du håller på med uppfödning därför du tycker om att göra det, därför du får fram snygga/sunda/stabila hundar. Därför du fortfarande känner för din ras. Ger de seriösa upp, ja då är ju skiten kvar och får fritt fram med att förstöra en ras
Jag går inte in på bloggar längre om det inte är så att man vaknar timmar för tidigt och inte har något att göra
Lisbeth´s är ju nu för tiden för mycket "krigeri" (naturligtvis hennes val )
Detta med restriktioner som vi får från SKK, dna, att ha kennelnamn osv osv är tack vare de vanliga rötäggen här i livet. Det är dom som "förstör" OM NI LÅTER DOM!! De är ute efter pengar och instant success. Det är ju rötäggen som fuskar med inavel, för ofta använda tikar osv. Det är då är det bra med registrering och kanske dna. Allt för att "sätta dit" sådana människor

Kvalité kommer alltid att vinna i långa loppet och nu menar jag dessa "good old fashioned" uppfödare som ovsn nämd. Glad blir jag också när även en del yngre/nyare följer dom banorna. Kommer med frågor vill lära sig och till slut själva blir en "de klassiska" Så måste det ju bli, eller hur? Någonstans måste det ju börja.
Alla är inte dåliga men tyvärr är detju alltid de som syns/hörs
Jag har svårt att tro SKK gör detta för pengarna. Många ideér de kommer fram med KOSTAR faktiskt, mer än det tar in.
Vår utomordentlige "allround domare" Dr. Göran Bodegård kom på idéen med SRD och det har varit kostligt att genomföra. Det har också gjort Sverige till ett ledande land för andra kennel klubbar att se över sina raser/uppfödare
Att det måste finnas ett kennelnamn och registration på valpar är ju uppenbart. Det är ju så någon viss "kontroll" kan hållas på inavel och dessa stackars tikar som förr i tiden avlades 6 och även 7 gånger i sitt liv., många över 8 år och väl under 2 och många med halvbröder osv som verkligen inte gynnar någon ras och definitivt inte en ny valpköpare som inte vet/tänker på sådant men kan få sitt livs chock så småningom.
Där emot kan jag hålla med till 100% att kostnaden, priset, på många av dessa tjänster, särskilt i datorns tider, (mindre jobb/tid) är löjligt höga
Jag tycker också om "the good old days" jag verkligen gör det. Allt var så , ja vad ska jag kalla det. Gemensamt, "mysigt"," vi hjälper varann" typ.
TYVÄRR, livet, människan, sitautioner, har ändrats bortom all förnuft och hårdare tag behövs. Det är girighet och makt som styr oss idag och alla vill springa fort innan de ens har lärt sig att gå
Så, snälla duktiga "gammla" uppfödare.
"Hang in there" Ge inte upp på de yngre som så gärna vill. Det finns några kvar och kommer alltid att göra det även om den skalan inte är den största

Lisbeth

19 augusti 2011 07:38

Tack för Ditt inlägg Anita... "Någon" tog ifrån mig min glädje med hunderiet... därför har jag inte det senaste året kunna ägna mig åt hjärteintresset - utställning & uppfödning..."Något annat" gav mig livsglädjen tillbaka... Jag tror att förståndiga människor läser mellan raderna i "krigeriet" - det är mycket starka symboler där... och inser att allt är inte bokstavligt menat...

Fr övrigt håller jag med er två Anja & Anita - "gamla" kloka livserfarna människor och fantastiskt framgångsrika uppfödare...

Ingen kan dock ta ifrån mig glädjen och kärleken till mina egna hundar... oavsett vad som händer... tja.. man kan ju t.ex bli utesluten.. kommer de alltid att vara med mig!

 
Ingen bild

Ewa

19 augusti 2011 11:24

Dax för kommentar! Tack för ett inlägg i "gammal god anda" - eftersom jag är helt ointresserad av katter, collie och krig - har det inte blivit så mycket att läsa på ett tag, men jag brukar "titta in" ibland för att ev t få se ett "visdomsord"! Lev väl och klappa dina hundar!

Lisbeth

19 augusti 2011 11:53

Oh, man får tacka... long time, no see.. Och VAD ska en stackars fattig flicka göra...?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards