Alla inlägg den 7 juni 2007

Av Lisbeth - 7 juni 2007 08:41

Igår fick jag höra att Povel Ramel är död. Fy så ledsen jag blev. Jag är uppväxt med Povel, är jämngammal med hela hans produktion. Min farbror hade grammofon (ingen självklarhet på 40- och början på 50-talen) och Johanssons boggie woggie vals spelades om och om igen. Povel Ramel var ett geni och han kom som en befrielse i efterkrigstidens stelbenta Sverige. Jag läst hans Galna hage och upptäckte att precis så där kunde man göra; lekfullt vrida och vända på ord, vara rolig men aldrig elak. Jag vet inte hur många hundra melodislingor, texter och bokcitat jag har i huvudet. De blev en del av mitt språk, familjens språk, obegripliga för varje utomstående eller i varje fall för en icke-svensk. I min Tv-lösa tillvaror, utan radio och på nationaldagen utan DN, så är man renons på nyheter. Gick faktiskt och nynnande på Povel underbara Bellmanpastisch Torstigste bröder "Nykter och blek av Baccus övergiven..." när husfadern kom hem efter TV-fotboll hos Nilssons och berättade.Frid över Povel Ramel och hans minne.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards