Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Mest fel-

Av Lisbeth - 20 juli 2010 08:12

En titt runt bloggar och hemsidor och man bli lite matt...

Folk kan inte skriva, inte stava - man kan undra om de ens kan tala rent alltså annat än bebisspråk.

Det anses väl ofint av gamlingar att drista sig till att kritisera yngre - ja man kan ju behöva hjälp med videon eller datorn... eller så...?

  Men hur som helst, varför framhärdar folk med att skriva när de inte kan? De flesta skulle aldrig drömma om att plita ner minsta mening om man inte hade dator... Det känns som hejdlösa vanemissbrukare är i farten! Mest fel blir i följande (representativt urval):

veterinär

exteriör

kommentar

disciplin

stod (det heter inte STOG - ärthjärnor!)

Dagens höjdare i felstavningsligan är den tjej som ang VM-trofén trodde att det heter bokal - skulle väl vara pokal...

Och så alla särskrivningar!

Det heter hundutställning, valpköpare, etc - inte hund utställning, valp köpare... Ge fan i att tryck på mellanslagstangenten var gång ni drar efter andan!

Medan jag ändå har ångan uppe...:

alla rasnamn stavas (enl svenska stavningsregler) med gemen begynnelsbokstav, schäfer, västgötaspets, etc. Gäller även rasnamn som är formade av egennamn, st bernhard, jack russell.

Amen

Slut på dagens epistel.

PS Ja jag är en hemsk människa! Men alla ni aningslösa som nu nyttjar er fria rätt till det tryckta ordet - var inte ledsna! Det är inte ert fel att ni inte kan (skriva) eller inget begriper och att allt är åt helvete!

Allt beror på att Göran Persson kommunaliserade skolan för 20 år sedan...

 
 
Bella

Bella

20 juli 2010 08:39

Hej på dig och god morra !! Det är många som skriver så som dom pratar på sina bloggar, och det kan vara lite störande ibland kanske för vissa. Jobbar du som svenskaläkare lr nåt ? Tycker du att jag är bra på att skriva om du läser inne på mina blogg ?

/Ha det gött/ Mvh Bella

http://www.lsabelle.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

dot

20 juli 2010 09:03

Haha klockrent! ojoj, vad jag har retat mig på samma saker, orkar inte ens läsa klart när jag ser dessa extrema felstavningar som "stog".

http://fruktsmoothie.bloggplatsen.se/

 
Ingen bild

Anita

20 juli 2010 10:22

Kära Lisbeth
En gnutta besviken är jag på dig och kommer definitivt inte att bli osams med dig för det. Min åsikt är min och du har din.
Tycker du inte att du tagit i lite väl hårt här?
En del äldre, t.ex kanske gick ur skolan vid 14 /15 års ålder. Den lärare de hade kanske var helt "kass". Kanske var de mest "andvändbara" hemma på gården och gick inte mycket i skolan. I vilket fall som helst så tycker jag inte att man ska kritisera mindre begåvade människor.
De yngre, ja vad säger man? Är det inte lite av skolans fel? Inlärningen sker ju mycket, vad jag förstår, med datorer och de har ett stavningsprogram (tror jag) att "lära" sig av. Lära i detta fall kanske också är fel. Jag tror de bara använder det för stunden och därför fastnar inte mycket för framtida bruk. Vad det än beror på så tycker jag inte att man kan sitta och "snurra runt" på bloggar och därefter kritisera dem öppet så här. All gramatik (skall det vara två m, vet ej) du har påpekat är säkert så som du säger men, vilken rätt har du (fast det har du väl på din blogg) att kritisera deras tappra försök att skriva. Jag tror många också har väldigt bråttom, trycker på fel tangent (?) Faktum är att jag skulle kunna hitta otroligt många anledningar varför folk inte kan skriva, stava eller framföra det de vill ha sagt Men de försöker, på SIN blogg.
Jag vet inte om jag vågar skriva till dig längre för jag kan definitivt inte bra svenska eller stavning på det språket. Jag trodde det räckte med att man framförde ett intressant ämne utan att bli synad i "sömmarna"
Och (som man visst inte ska börja en mening med) jag vet att du kommer komma med väldigt bra svar som jag inte har något att "matcha" med. Är inte alls lika duktig som du på att skriva (och det är du verkligen) men så här tycker jag, utan någon upprördhet alls. Bara en observation

By the Way. Jättegrattis till Clintans BIS. Vaaad jag skulle vilja ha en katt. Brittisk Korthår eller Bengal. Här får jag inte ha en. De "odlar" Rapphöns och Vaktlar på området.
Nu blir jag alldeles darrig. Stavar man dessa fåglars namn med stor bokstav? Ärligt frågat. Du ser, man har nu blivit nervös :) ha ha

 
Ingen bild

Dan E

20 juli 2010 10:24

Strålande inlägg! Jag retar mig också på att så många skriver utan att ens kontrollera stavningen av frekvent förekommande ord som "domare" och "trimning".

Särskrivningen breder ut sig alltmer och långt ifrån alla tycks ens förstå skillanden mellan "en svarthårig flicka" och "en svart hårig flicka". Illa!

Instämmer också till fullo i analysen av hur skolans förfall började.. Nu verkar de flesta riksdagspartierna vilja rätta till problemet med olika punktinsatser (arbetslag, flera prov, betygssättning från tidig ålder etc) - inget av detta kommer att vara till någon verklig hjälp eftersom det i grund och botten handlar om ett strukturfel,
hälsar den luttrade läraren och domaren
Dan

 
Anna

Anna

20 juli 2010 10:47

Bra rutet !! Vet att jag iofs också stavar fel ibland (och använder stor bokstav på rasnamn ;)) men något som retar mig så in i bängen är felanvändningen av "de, dem och dom"...........

http://www.freewebs.com/solhem

 
Ingen bild

Eva E.

20 juli 2010 11:15

Dot och Lisbeth, varför i hela friden läser ni andras bloggar om de retar upp er det räcker väl att ni läser dagstidningar där utbildade journalister skriver vettig, som man tror, svenska men tyvärr är det inte så i deras fall heller
Vilken hemsk översittarton den sista mening är som du skrev
DET ÄR INTE ERT FEL ATT NI INTE KAN SKRIVA....OSV

 
Ingen bild

lisbeth

20 juli 2010 11:37

Det här var ju som att stampa i en myrstack...
Först och främst - jag "går inte in på andras bloggar och retar mig, etc"
När man öppnar Bloggplatrsen så kommer senaste inläggen upp antingen man vill eller ej, så dessa går inte att undgå...

Anita - tack för grattet till Clintans BIS!
Det är underbart roligt och de som inte har förmånen av av att få umgås med dessa fantastiska katter vet inte vad de går miste om!

Jag har många gånger påtalat att jag uppskattar dina synpunkter och att då du är "mellan två språk" så går du utanför totalisatorn...
Så skriv på!

 
Ingen bild

Ingrid (på jobbet, men kunde inte låta bli...)

20 juli 2010 11:45

Jag ser inget översittaraktigt med att reta sig på att folk inte längre anstränger sig att kunna stava till de mest basala ord, än mindre hantera punkter, kommatecken eller missbruka särskrivningar.
VILL folk inte kunna hantera sitt språk på ett värdigt och korrekt sätt?

Ibland känns det nästan som om många nära nog sätter en stolthet i att skriva slarvigt och inkorrekt!
"Ja, jag är minsann ingen högutbildad utan bara en vaaaanlig människa! Det är inte stavningen utan vad man menar som räknas!"
Som om det har med saken att göra?
Ett dumt innehåll blir bara ännu dummare med slarvig språkhantering, ett förvisso klokt innehåll riskerar att tappas bort ifall språket är illa.

 
Ingen bild

Helene

20 juli 2010 12:32

Jag har egentligen inga kommentarer till Lisbeths inlägg. Inlägget är klockrent (obs inte klock rent). BRA Lisbeth. This is why I love you so much.

 
Angelica

Angelica

20 juli 2010 14:37

Hej.
Brukar titta in på din blogg ibland då jag verkligen uppskattar ditt sätt att skriva.
Har inte alltid samma åsikter men har fått några tankeställare då och då för att inte tala om en del goda skratt.

Men nu blir jag faktiskt uppriktigt ledsen då det värsta jag vet är kritik mot andras spårkhantering.
Kan väl kanske till en viss gräns förstå att det kan vara lite jobbigt för någon som använder språket profisionellt att se hur dåliga många av oss andra är på det.

Men budskap, kunskap, intelligens och utbildning har ju intet att göra med hur duktig man är på grammatiken.
Själv ser jag på det hela tvärtom, jag vill läsa/höra vad andra har för åsikter oavsett hur bra de är på att framföra dem och anstränger mig gärna lite mer istället om språket är dåligt för att faktiskt förstå.

Jag kommer själv aldrig att lära mig skriva ordentligt av lite olika anledningar.
Uppväxt med bla en förälder som inte kan svenska samt viss dyslexi. Felstavningar och särskrivningar som du retar dig så på är för mig fel som är väldigt svåra att inte begå lite då och då hur mycket jag än anstränger mig.

Dock ska jag hädanefter ta till mig att rasnamn inte stavas med versal.

http://www.areos.se

 
Ingen bild

Anita Wh

20 juli 2010 17:28

EDUCATION!
Where would we be without it?
Would we still be happy to live under a ruler,a tyrant? Buckling down to the strongest. Struggling to make ends meet. To welcome a new day and perhaps not bothering about the next?
Yes, some would according to research.
Amazing, isn´t it!!

Education is a most powerful weapon.

IN THE RIGHT HANDS.

Why was it feared in the old days by our "betters"?
Why was it punishable to learn to read?
The answer is so obvious.

All those who did not have the opportunity of an education did not always lack intelligence.
On the contrary, and they new it. Their frustration often resulted in strikes, riots and terrible punishments.
Today, in modern times, in civilised countries education, as such it is, is a must. Even though the opportunity is there some peoples DO NOT want it. They are happy to be able to read ,have enough education to get , in their eye, a good job, to get by in their simple and uncomplicated life. They like to chat on sites, the only way they know how. THEY ARE HAPPY!!

Until someone shames them into thinking differntly

Do we have that right?
Do we have the right to ridicule and hang out people because they are not like us?
Are we any better going down to that level?

Education is equally dangerous without compassion and intelligence. Remeber that!!

 
Ingen bild

Eva Engvall

20 juli 2010 20:30

Håller fullståndigt med er, Lisbeth och Dan. Klockrent inlägg!

 
Ingen bild

Luttrad

20 juli 2010 20:51

Som svensklärare orkar jag inte längre hetsa upp mig.
Skolan har stort ansvar för det språkliga förfallet. Redan på 70-talet kom riktlinjer via lärarhögskolorna att elevernas språkliga kreativitet inte fick hämmas av katederundervisning, rättningar och krav på korrekthet. På 90-talet behövde nyutexade lärare inte ens kunna stava. Sedan dess har budskapet varit att eleverna ska söka sin kunskap själva, läraren ska bara handleda. Tacka fan för att många inte kan skriva bra svenska, de har aldrig fått lära sig!
Nuvarande regering har dock en ändring på gång :-)

Själv retar jag mig på alla som ska "ställa" sin hund i stället för "ställa ut"!

 
Ingen bild

Gudrun

20 juli 2010 22:46

Man får väl vara glad åt att folk faktiskt skriver - och då säkert också läser.
Jag retar mig mer på journalister, som inte kan skriva svenska och framför allt inte kan kommatera. Dom ska ju vara proffs på det.
Men sär skrivningar gör mig ga len! Just det som är så smart med de svenska språket och som skiljer det från andra förfuskar man. Inte många andra språk har taktegel och tegeltak och alla andra ordkombinationer man kan hitta på. Så språkligt förnämligt och enkelt!
Värna den svenska ihopskrivningen!

 
Ingrid

Ingrid

20 juli 2010 22:53

Har man dyselexi, är "mellan" två språk eller liknande är det självklart inte så lätt att få det rätt alla gånger och det är inte heller något krav att man ska kunna eller lyckas med allt. Det förstår alla och då behöver man inte heller ta åt sig.

Att däremot medvetet faktiskt strunta i det man en gång (förhoppningsvis)lärt sig, sänka sin intellektuella nivå av lathet/slarv/ignorans är banne mig inte ok.
Det spelar roll hur saker är formulerade, det går inte att bortse från.

Missbruk av utropstecken, inpetningar av *fniss* etc., särskriva allt som går att särskriva, strunta i versaler/skriva enbart versaler osv. ser illa ut. Folk är dock så vana vid att text ser ut så att de knappt reagerar längre, vilket är skrämmande. Slarvigt talspråk i skrift börjar bli norm, vare sig det är bloggar, mail, klubbtidningar eller andra kanaler.

Jag är ingen språksnobb, långt därifrån. Men kom igen, varför vill vuxna människor skriva som fjortisar?

http://igurt.bloggagratis.se

 
hönsmamman

hönsmamman

21 juli 2010 00:32

Jag blir också väldigt störd av dåligt= slarvigt språk. Det förtar ofta budskapet i det som sägs. Ungefär som när en meteorolog på TV har konstig frisyr eller konstiga kläder. Då tittar man bara på dessa detaljer och glömmer vad som sägs om vädret.

http://chickenwire.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anita Wh

21 juli 2010 11:32

Jag känner att vi har börjat hamna långt ifrån mitt inlägg och kanske Lisbeth´s orginala.

Min protest var inte angående om/hur man ska skriva/kunna svenskan. Dess gramatik,stavning och rätt ordval.
Naturligtvis är det underbart när ett språk används på rätt sätt och tycker själv mycket om språk. Jag kan särskilt förstå inläggen från lärare. Där måste det "svida" extra.

Jag bara ifrågasätter vad rätt vi har att kritisera en vänlig besökare på vår, t.ex blogg? En som skriver i sin egen och är nöjd med det? Som inte ont anar att nu ska den bli rejält kritiserad. När denna människa helt enkelt bara ville framföra en synpunkt eller kommentar.

En del kan bara inte, tragiskt som det nu är. Vad ska vi göra med dem. Utesluta dem från "vår" krets?
Det var det enda jag ville få fram. Inte en lektion om hur gräsliga människor är på att skriva/stava utan (än en gång)varför måste vi ifrågasätta dessa personer. Låt dem göra sitt och vi vårt.

Enligt ovan kommentarer så retar tydligen folk upp sig något enormt. T.o.m på hur de är klädda och vad de har för frisyr på TV !!!!!!!

Ett vårdat språk är, som redan sagt, så fint och intressant och bör, som någon påpekade, vara ett ämne för politiker och skolstyrelsen. Men snälla, lite överseende kan/bör man väl ha?? Om man nu över huvud taget är intresserad att läsa bloggar och annat. Att reta upp sig är bara så tidsödslande och dumt. Så här är det, TYVÄRR, i den riktiga världen.

VI ÄR INTE ALLA LIKA ELLER HAR SAMMA INTELLIGENS

 
Sarah Kleist Åstrand

Sarah Kleist Åstrand

21 juli 2010 13:15

Jag brukar också typ reta ihjäl mig på dåligt/slarvigt skriftspråk som t ex " dem sade att..", när det i den typen av meningar ska skrivas som "de" eller "dom". Detta är något som verkar sprida ut sig alltmer. Likadant stör det mig att journalister och liknande yrkesfolk uppvisar oftare förekommande stavfel och felskrivningar. Själv stavar och skriver jag inte alltid korrekt, men jag gör dock ett tappert försök i allt jag skriver. Bästa hälsningar.

http://xivoban.blogspot.com

 
Ingen bild

Nilla

21 juli 2010 13:51

jag tillhör det kategorin som stavar som en kratta. gör fel, skriver fel & använder fel ord & gud vet allt. det beror på att jag faktiskt var rätt kass i skolan på svenska & gramatik + att det var en mycket jobbig period för mig & mycket gick förlorat!

Jag gör mitt bästa & kommer inte att sluta skriva för det, men får väl passa på att be om ursäkt redan nu för alla mina felskrivningar i framtiden....

I övrigt håller jag med Anita W i det hon skriver!

Kram Nilla

 
Ingen bild

hönsmamman

22 juli 2010 08:39

Oj vilket eldfängt ämne!! Kul att ta del av olika synpunkter. Ingrid är väl den som mest nyanserat analyserar vad det handlar om.
Somliga känner sig personligen träffade och det var väl inte avsikten. Dyslexi har inte med intelligens att göra. Det är väl allmänt känt idag.
Jämförelsen med TV meteorologerna klädsel var enbart tänkt att belysa hur störande element som t.ex dåligt språk eller provocerande klädsel kan hindra att budskapet går fram.
Ett korrekt språk bidrar till att undvika missförstånd anser jag och det visar också något av vem man är eller vill försöka vara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards