Alla inlägg den 12 november 2011

Av Lisbeth - 12 november 2011 21:35

  


Vår TV har kolat! Så man får roa sig med calls and other online funs and stuffs... Så här såg hemmet ut för ett år sedan så det kunde vara värre... Idag ska Yours Truly berättar vad jag har för mig om dagarna i det lilla gröna huset Vårdal och mitt tjusiga liv på landet. Det är lätt som en plätt samt astråkigt för jag gör samma saker varje dag.

 Here we go:

* 5.30 Vacklar upp, avfyrar ett leende (så är det avklarat!), säger hej till husfadern som redan varit uppe en halvtimme, släppt ut hundar, gjort te, hämtat tidningar. Läser de brokota bladen koncentrerat och utan onödig konversation. Säger hejdå till husfadern som försvinner till arbetet. Friden lägrar sig...

Det varar inte länge, ty...

*6.00 ...nu måste kokas hundmat! Kött, ris & korngryn får puttra till näringsrik och smaklig konsistens, den aptitliga pölsa som Ulvus vovvar levt och frodats av i mer än 40 år. 

*7.30 Gryningens grå fingrar har nu börjat infiltrera den tynande nattens dunkla anlete (skickligt!), det är ledsyn ute, så hästarna kan släppas ur stallet. Hundarna rastas igen.

*8.00 Hästarna får morgonmål, hö & havrekross blandat med något uppblött typ proviva. Medan pållarna mumsar på sitt, förbereds utspisning av övriga djur... Marsvinen får frukostmorötter, katterna sin mat och hundarna det de ska ha.

*9.00 nu har klockan blivit kaffedags! Morgonens skönaste stund! De som vill kontakta Yours Truly och få vänligt bemötande rekommenderas ringa efter detta klockslag. Bara som ett tips... Energin är på topp, livet är underbart och fullt av möjligheter!

Nu finns tvenne alternativ: antingen sätta sig vid datorn och författa dagens text till anbefalld längd i enlighet med överenskommelse. I bästa fall; de gyllene orden rinner ur mig som sirap. Det finns också s k research som ska göra, ringa runt och försöka få tag i folk som är på organisationskonferens, chefskurs o dyl. Eller, ta den lilla bilen och åka åt något håll för att skaffa sånt som behövs eller uträtta diverse ärenden. On A Bad Day kan det vara så att jag BÅDE måste jobba som en galning SAMT störta runt i olika kommissioner. Då är det svårt att hinna med.

Dessutom - både husfadern och jag är ålderspensionärer. Hur märker man det? Vi jobbar båda för fulla muggar och håller oss gissningsvis pigga och raska.


*11.00 rastar hundar, ger hästar deras morötter. 


*12.00 Sköter djur, kammar, borstar, städar, tvättar och tar hand om tvätt... bär saker fram och tillbaka... Hämtar posten. Så där håller det på...ett tag. Då infinner sig en Ekande Tomhet i Mitt Lifv... Tillvaron, nyss så rosig och löftesrik, är plötsligt grå och fylld av misströstan. En osynlig hand har lyft ut min hjärna och ersatt den med en kålrot. I mina ådror frustar inte längre the milk of human kindness (lysande!), utan mera typ fesljummet diskvatten. Kommer på att jag inte ätit något. Kollar i kylskåpet, det får bli något säsongsbetonat, typ filmjölk (sommar), gröt (vinter).

Tiden går...

*13.00 Ungefär nu börjar Yours Truly att krokna betänkligt. Ibland orkar jag motstå impulsen till en stärkande tupplur. Hur som blir det nystart senare, nämligen... Fast nuförtiden - 12 pannor lättare och tio ggr spänstigare så är tupplurebehovet sällan förekommande..


*15.00 Då måste kvällskarusellen förberedas, stallet städas, mockas, ströas, halmas etc.. Det finns besserwissrar som menar att shetlandsponnyer lever på luft och vad de kan skava i sig från backen. Såna människor yrar i mössan! Mina pållar mår prima på sin väl genomtänkta diet (gott men magert sent skördat hö, havrekross, morötter), är väl musklade, har fin hårrem och har bra hull. Så jag framhärdar nog på mitt vis. Hundarna rastars och får pellets. Den här tiden och framåt ska folk ge fan i att ringa till mig. Har inte tid.


*16.00 Hög tid att börja med middagen, inget industriprocessat, allt hemlagat, ingen färdigmat. Det får ta sin lilla tid. Hästarna släpps in i stallet med sin mat. Öppnar grinden till landsvägen.

*17.00 Husfadern dyker upp, middag förtäres. 


*18.30 Marsvinen får kvällshö. Jag tar tekopp, läsebok och hundar med till vardagsrummet, tänder värmeljus i alla fönster, sätter på TV:n, draperar hundar och katter runt mig i soffan.


*21.00 Slår yrvaket upp ögonen, ungefär samtidigt som husfadern säger morsning och går och lägger sig. Kvällsrastar hundar, går ner till stallet, ger Dolly & Voice & Viola kvällsgodis (varsin morot el äpple), Nattar pållarna och släcker.


*22.00 Samlar ihop böcker och ramlar i säng. Somnar inom 3 minuter. Zzzzz....

---

Lite senare...

Ibland ringer någon umgängesam person som inte bor på en kolsvart landsbygd i ett gammalt svårstädat hus med ålderskrämpor och jord-TV (inga extra-kanaler) och en del husdjur och vill tala om Höga Ting! Det går bra det med...

Ännu senare:

Go´natt igen...

 

Av Lisbeth - 12 november 2011 08:27

  The remembrance poppy has been used since 1920 to commemorate soldiers who have died in war. They were first used in the US to commemorate soldiers who died inWorld War I (1914–1918). Today, they are mainly used in current and former Commonwealth states to commemorate their servicemen and women who have been killed since 1914. In those states, small artificial poppies are often worn on clothing on Remembrance Day/Armistice Day  (11 November) and in the weeks before it.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards