Alla inlägg den 18 november 2011

Av Lisbeth - 18 november 2011 08:32

Upplevelse sägs vara tidens lösen... sådana som säljs a la (dyra) paketresor, vill säga... Pytt! Yours Truly har alltid fullt av upplevelser! Min värld finns inom mig. Would I ever forget...

Jag har aldrig åkt på någon turistresa med ordnad sightseeing eller slikt. Jag ordnar mina egen upplevelser... företrädesvis på de brittiska öarna, där det så att säga sitter i väggarna... Det är bara att parkera i någon stämningsfull hotellfoajé, arrangera gepäcket runt mig, och vips är man inne på brottets bana - åtminstone i fantasin! Ö-riket, med dess dimma, mystiska suckar i avlopp och otäta fönster, skuggor på regnsvepta gator, är som gjort för deckare.

 "... i vindens tjut hördes ljudet av hästhovar och gnisslet av hjul som skrapade mot trottoarkanten...! Tredje veckan i november, då det från fönstren på Baker Street knappt var möjligt att i den täta gula dimman över London se tvärs över gatan..." Sherlock Holmes!

T. ex. på anrika Brown´s Hotel I Mayfair kan man göra en doublé. Det är nämligen det hotell som Agatha Christie skildrar i "At Bertram´s Hotel" - boken läses och man bor mitt inne i handligen!

Något liknande gjorde jag på Ormond hotel i Dublins sköna stad. Ett helt kapitel i James Joyce´s Ulysses - världens bästa bok! - utspelar sig i baren på Ormond hotell precis mitt i Dublin, vid norra kajen av floden Liffey.   Jag tog genast in på hotellet, som visade sig vara otroligt påvert; en ensam glödlampa dinglade från taket, ledsamma grågröna väggar utan en enda tavla eller försök till dekoration, en ranglig säng och garderoben med en enda ståltrådsgalje och ett snöre att hänga sig i för den livströtte... (Lär dock ha blivit uppiffat på sistone..) Detta förtog ingalunda upplevelsen!   Här kunde jag ligga i sängen, bakom fördragna gardiner, och läsa precis hur Molly Bloom funderar över sitt kärleksliv i romanens berömda kaptitel som börja och slutat med "Yes!" Och samtidigt lyssna till S:t George´s klockor som ringer så betydelsefullt i romanen, höra måsarnas skrin och Liffey´s vågor klucka. Oöverträffat!   

Eller på andra sidan floden, finfina Shelbourne Hotel, byggt 1824, och sätta sig i den berömda Horseshoe Bar - förekommer i flera böcker - och bara avnjuta atmosfären. Och varför inte Gresham Hotel, mittemot The General Post Office, "...built in 1818 halfway along O'Connell Street (formerly Sackville street), the GPO (became a symbol of the 1916 Easter Rising...." alltså Påskupproret, den irländska revolutionen. Den världsberömde italienske tenoren Enrico Caruso sjöng från hotellets trappa...

Nu kom vi långt ifrån deckare i London...

Tillbaka till ordningen! Alltså, när jag på plats läser om verkliga och/eller diktade brott - då stiger jag fogligt in i de tristaste lokaler, beger mig till de ledsammaste miljöer, gottar mig åt alla trivialiteter som är förknippades med "mord i sinnet".

 När deckaren är slutläst, är det bara att kliva ut i verkligheten. Den duger gott! Som t.ex en råkall februarieftermiddag i London. Jag hade inget speciellt för mig, gick i en bokhandel på High Kensington St och fick tag i Pogertry av Shane MacGowan. Med den som karta var det bara att ge sig ut i London-kvällen:

"There the he-males and the she-males paraded in style

 And the old man with the money would flash you a smile..."

"Between the metal doors at Vine Street I was beaten and mauled

And they ruined my good looks for the old main drag..."

Upplevelser...

Oh så lär man sig hitta så bra! Andra svenska turister vallas som fårflockar, Yours Truly i London (ja, det är ju ett tag sen sist...) snodde omkring, mestadels till fots, dygnets alla timmar, i stort sett utan sömn, men utan att missa High Tea på något trevligt hotell...

Dessutom ser den här mildare perversionen ut att gå i arv! När Ingrid var i London gick hon i Jack The Rippers fotspår i de ruskiga kvarteren runt Whitechapel, där alla morden begicks... Och kunde beskriva det i ett reportage i tidningen Brukshunden. Eh.. hurdå? Jo, i jakten på mördaren användes för första gången spårhundar. En av blodhundarna hette Barnaby, vilken fick ge namnet till the Chief Inspector i populära TV-serien Midsomer Murders. Så nu vet ni det!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards