Direktlänk till inlägg 28 november 2009

Jag tänker inte ha någon julmat!

Av Lisbeth - 28 november 2009 08:34

  


I varje fall ska här inte köpas något som kommer från gris som producerats av den svenska svinindustrin. Har kommit att bäva för tv:s nyhetprogram med nya hemskheter... Dessa stackars små grisar, deras uppgivna små grisögon förföljer mig dag och natt! Vilka vedervärdiga interiörer! Grisar är intelligenta och sociala djur, det är en skam att de föds upp under så ovärdiga förhållande, bara för att en hoper krämare i varje led av näringskedjan ska kunna tjäna några kronor mer. Människor är vidriga - fast det visste jag förut - hur kan man hålla djur på detta ovärdiga vis?!! Och dessa lögnaktiga producenter tagna på bar gärning! Dessa profithungriga näringsföreträdare, dessa politiker som skryter om vår finfina djurhållning och lag! Va!


Dom borde skämmas ögon ur sig... Må de vilda svinbröderna hämnas och muddra upp golfbanorna, ety att scandirektörerna icke kan sitta nygolfade och rosiga i tv-soffan och hymla mer lögner! Må aktierna i svinindustrin störtdyka - down in the cellar with no takers! Det vore rätt åt dem! Själv ämnar jag boycotta all industriproducerad mat - och uppmanar alla likatänkande att följa mitt exempel! Har inget emot sådant som kommer från djur som levt anständiga liv - t.ex lamm som haft det bra och betat här i grannskapet, eller ägg från närmaste vännens höns, som får gå ute och picka, bada sandbad (tar själv dit en hink sand ibland till pullornas förnöjelse!) och som lever ett bra hönsliv.


Det är rätt att göra uppror!***PS Tänkte illustrera på lämpligt sätt - ej med hemskheterna från tv dem står jag inte ut med! Letade som en galning efter min favoritpin - en skär knapp med fyra små grisar som sträcker sina klövar mot skyn i en knute-näve-gest, detta under devisen "Pigs have rights" - Ingrid antydde att knappen nog finns hos Felix, som också är engagerad i djurrätts-tänket. Så det får duga med ovansedda bild.

 
 
Anna Elfvén

Anna Elfvén

28 november 2009 09:05

Jag håller med dig! Man kan ju undra var alla översittare har lagt sitt samvete!? Har dom verkligen inget? Detta är så fruktansvärt!

http://annispannis.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

28 november 2009 09:13

Håller med i varenda stavelse! Och cred till Djurrättsalliansen som genom idogt arbete avslöjat denna fruktansvärda verksamhet!!
Många svenskar (med århundraden i ryggen av att lydigt följt alla paragrafer och förordningar) gnäller och säger saker som "Jaha, så man får ta sig in på privat egendom nu? " och bla bla....men utan civil olydnad hade vi fortfarande haft slaveri och varit utan allmän rösträtt.....

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maud

28 november 2009 10:03

Ja, man mår illa av hur djur behandlas!Alla borde gå i köpstrejk!!Skulle gärna betala några kronor med för maten, om det är där skon klämmer. Tyvärr tror jag det är något mer som saknas hos många; empati!
Kram alla djurvänner! Maud

 
AnnLotta

AnnLotta

28 november 2009 12:34

Angående svineriet bland de ansvariga för den nyligen uppdagade djurhållningsskandalen:
Det är fullständigt ofattbart att det finns människor som kan se sådant här, som kan arbeta med detta, varje dag OCH INTE REAGERA!!! Hur är man funtad, när man utan att må både psykiskt och fysiskt illa kan behandla djur så här??
Den, eller de, som bär ansvaret för detta groteska djurplågeri bör under alla omständigheter få ett långvarigt fängelsestraff, en stor sinnesundersökning för att få dokumenterat att de lider av psykopati och sedan få djurförbud under resten av sin levnad. Helst skulle de bli behandlade på samma sätt som de stackars djuren blivit, också!
Jag beklagar ur djupet av mitt hjärta, att straffet med skampåle är borttaget. Där hade de passat, dessa föraktfulla, maktfullkomliga ursäkter till människor! Jag skäms å deras vägnar, för de har uppenbarligen inte anständighet att göra det själva!
Jag köper endast kött från djur som lever i harmoni med naturen, som får leva ett värdigt djurliv. Visst, det är aningen dyrare och det finns inte överallt, men jag VÄGRAR att bidra till att varelser som är helt utlämnade till vår, människans, välvilja, på något sätt far illa.

http://www.anlyn.se

 
Taina

Taina

28 november 2009 17:51

Det som känns bittert är att jag har betalat extra för att få SVENSKT kött :-((
Förmodligen så blir det ingen skinka i år om vi inte får tag i en "kravodlad" skinka.
Hörde på 4:ans morgonnyheter om bojkott, och argument som att nja, skinka är ju gott!!!
Att njuta i några sekunder innan födan hamnar och blandas i magsäcken är ett högt pris för djur som plågas.
Kan faktiskt tänka mig att vara utan fläskkött. Tyvärr så är jag inte så förtjust i Vildsvin, men mina vänner tar gärna emot detta kött:-)

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

28 november 2009 19:10

Heja Lisbeth!
För en enda gångs skull är vi alldeles överens! På dem bara! Frågade på min lunchrestaurang om det var bombsäkert att fläskfilén inte kom från något av DE DÄR ställena...vilket de bedyrade. Servitirisen hade också sett programmet och var blåarg.
Efter vad jag förstår så har slakterier sagt upp avtalen med dessa X!?! grisfarmsägare samt att man planerar för oberoende inspektioner...på tiden, kan man säga. :-(
Bodil

http://collievaenner.blogspot.com

 
Ingen bild

Monica

28 november 2009 19:29

Tyvärr är det inte bara grisar som råkar illa ut. Kor, höns lever heller inget lyxliv innan de har gjort sitt. Stöd Djurättsalliansen genom att bli stödmedlem. De har även ett nyhetsbrev man kan prenumerera på. De är arrangörer av en Vegomässa som går av stapeln 5 dec, Enskilda galleriet på Kungsholmen i Stockholm. Där kan man se vad man kan äta istället! Där jag bor kan man köpa julskinka från en gård som har sina grisar i lösdrift, ute på sommaren och inne på vintern. Finns fler sådana!

 
Ingen bild

Gudrun

28 november 2009 23:28

Köp ekologiskt!!
Där är kraven på djurhållning betydligt mer långtgående och den egna organisationen gör oanmälda kontrollbesök. Vår lokala handlare hade svårt att bli av med ekoskinkorna förra året - hoppas det blir annorlunda i år. Konsumentmakt!
Och när man ändå skriver - köp ALDRIG kyckling!! Dom stackarna har ett helvete även om bonden följer alla regler som finns, för dom är felavlade och förväxer sig och får värk. Kycklingfabriker borde förbjudas.
Lisbeth. Du vet bättre än att dra alla politiker över en kam. Problemet är kanske att LRF är en så stark lobbyorganisation och har jordbruksministern och hans partis öra. Och har fått acceptans för egenkontroll med veterinärer. Och veterinärer kan inte djurskydd - dom kan djurhälsa. Men etologi, hur mycket strö grisar behöver mm kan dom inte ett dugg om.
Nu när djurskyddet har flyttats till länsstyrelserna kommer det att bli ändå sämre tillsyn. Antal djurskyddsinspektörer i landet har minskat och dom som finns kvar hinner bara med anmälningsärenden.
Skit är det!! Vi får väl rösta fram politiker som anslår medel till djurskyddet, ändrar regler så att bestämmelserna skärps, ser till att kontroller sker oanmält och kanske till och med skapar en ny djurskyddsmyndighet. Såna politiker finns!!
Gudrun

 
Vicke

Vicke

29 november 2009 00:23

Håller fullkomligt med. Det är så förbenat vidrit. Varför kan inte småslakterierna få större plats, själv handlar jag nästan allt mitt kött på ett litet slakteri, där man kan se både korna o grisarna gå ute. Varför skall det vara sådan koll på allt, inga sjukor hit o inga sjukor dit men hur djuren har det medans dom lever verkar inte många bry sig om, Jag kan inte för står dom här personerna, för om dom tar bra/väl hand om sina djur under deras tid här på jorden får dom en högre avkastning + ett gäng friskare djur, hur friska man nu kan anse att dagens slakt djur är som inte kan leva ett normalt liv oavsett om dom skulle erbjudas det. deras kroppar bär dom inte. nu är det väl kanske inte så i alla raser men jag har haft både gris o höns som jag fått ta bort i tidig ålder för att skellettet inte bär dom. Sen en annan sak. när jag för si så där 20 år se gav mina hundar märgben så kunde dom banne mig inte knäcka dom men nu går dom isönder på inget ting. har mina hundar fått starkare bett eller kossorna lider av benskörhet. ja ja detta va bara en tanke. //vicke

http://www.blogg.kilhults.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards