Alla inlägg den 8 februari 2009

Av Lisbeth - 8 februari 2009 09:40

Som ett utslag av kolossal självupptagenhet ska dagens betraktelse ägnas åt vad som ständigt och jämt är närmast till hands, eller vad Yours Truly iaf vet mest om - nämligen Mig Själv.

Fördelen med att bli gamling är att man vet allt som sina tillkortakommanden - dessa äro förvisso i legio -framför allt vet man en hel del om de egna möjligheterna...



En annan är helt self-made; allt jag har är införskaffat på egen hand, allt jag vill kan jag också göra. Är ett projekt omöjligt, då överges det... Är en människa dum och svekfull - dito! Och så ägnar vi inte tankemöda och och talar inte mer om deeet!

Det kanske inte verkar som lilla ja gör många knop dagligdags, men bakom den indolenta, skenbart enfaldiga uppsynen pågår en febril tankeverksamhet. Nya uppslag, framtidsperspektiv, problemlösning, katastrofutryckningar - anything goes! Här stöts det och blöts, förslag framkastas och avfärdas, invändningar funderas ut och bemöts, plan B och C och D ligger färdiga att tas i bruk... Dessutom har man lärt sig att inte pladdra så mycket om vad som ska göras, åtminstone inte förrän det är gjort. Och så - när det är färdigtänkt - då kastar sig Yours Truly med all kraft mot genomförandet, omgivningen ibland till stor förskräckelse, men lika ofta till glädje och lättnad (hoppas jag).

Det här låter ju inte särskilt demokratiskt, ursäkta! - om man med demokrati menar att "nu ska vi sitta ner och diskutera detta grundligt, blabla, etc", dvs den vanliga svenska modellen. Den högmanska varianten är mer effektiv. Dessutom - om det hela går i putten, då är man ensam ansvarig, en stor fördel. Fungerar för mig, men säkert inte för så många andra.

Illustreras med bild som förvisso har några år på nacken, men som bäst motsvarar dagens Self vad gäller frisyr, out-fit, general approach och uppsyn.Mot nya djärva mål...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards