Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Jämlikt?

Av Lisbeth - 12 oktober 2010 08:21

  - Det kommer aldrig att bli någon verklig jämlikhet - inte ens i vårt land - i varje fall inte i min tid! Sa Yours Truly till Chefen i grälsjuk ton, ville ha mothugg och bråk.

- Nä, sa Chefen trankilt och avvaktade fortsättningen. Ty han har varit med förr! Och så klart är han en Han. Det är ju han som är Chefen!

- Jo, försökte jag en gång till, så här är det... Jag måste alltid vara dubbelt så duktig som de andra (manliga kollegor). Dessutom får jag aldrig göra fel! Så är det inte för dig. Varför då? Va!

- Därför att jag är kille, var det lugna konstaterandet.

Blir man inte galen?

Jag påminns om den här bestående oordningen varje gång som det visas någon gammal svensk film på TV. "Det här ska du inte bry ditt söta lilla huvud med" (klapp, klapp, "Lilla gumman" (nyp i rumpan). Grrr... Yours Truly är uppväxt med det hör överseende och nedlåtande bemötandet. Eller bemötande? Osynliggörandet! Manliga härskartekniker! Mannen (medelålders, vit, heterosexuell) är normen. Vi andra - bögar, färgade, kvinnor! - är bara dåliga B-kopior och måste varje dag bevisa vårt existensberättigande. Visst har det blivit bättre. I teorin - läpparnas bekännelse!

Därför är det uppiggande för klen åldring att läsa en av favoritbloggarna http://fundera.bloggagratis.se/ (handlar en del om agility, det medges, men också kampen för människovärde och respekt).

Bara en sådan här mening, som nu i senaste inlägget, gör en på konstant gott humör resten av dagen:

Jag är 45 år gammal, har en doktorstitel och skinn på näsan. Här är det jag som bestämmer och om det inte passar, så kan ni logga ut.

TACK Chefen, för att du gjorde mig uppmärksam på denna konstanta glädjekälla!

 
 
Ingen bild

Marina

12 oktober 2010 14:27

Hehe, som Chef för en stor andel män, kan jag säga att det är super. Regel nr 1, man ska inte låtsas kunna saker som de kan, det är bättre att vissa sina färdigheter på det man är bra på, som i mitt fall, bestämma och räkna pengar!

 
Ingen bild

Ingrid

12 oktober 2010 21:36

Nr 1 är en man som är vit, jättehetero, bär livrem, sitter bredbent samt kan backa med släp...

 
Ingen bild

Marina

13 oktober 2010 08:09

Nja, Ingrid mycket stämde in på mig, vit möjligtvis, definitivt inte backa med släp.

 
Ingen bild

Ingrid

13 oktober 2010 08:42

Utmärkt, kan kan inte tänka mig något värre än att misstas för man... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards