Direktlänk till inlägg 22 januari 2008

Färre västgötaspetsar!

Av Lisbeth - 22 januari 2008 12:13

Varför blir det inga valpar? Ch Fennican Glada Gladious men Ulvus M-kull
foto Göran Staaf
Kikade på SKK:s regstatistik. Trots all tänkbara uppmärksamhet; Blå-Gula Hund-bilder i Hundsport varje nummer, välvillig hantering från SKK, rasen vinjetthund för World Dog Show 2008, mm. och stor och jämn kvalité på utställandet, så minskar rasen med oroväckande 10.5 %. Det är för mycket för att tillskrivas slumpen och tillfälligheter. Alldeles för många tikar har gott tomma, ivf som jag känner till. Det finns säkert fler. Sex hela kullar färre om man ska gå efter kullstorleken på min egen uppfödning.
Vad beror det på? Jag tror att västgötefolk på allvar måste ta itu med parningsproblemen. Blir det ingen parning så blir det inga valpar. Alltså tikar som är villiga "bak" men ände inte låter hanen komma till skott. Hanar av typen "förlåt att jag stör" - då blir det sällan valpar. Hanar som nästan aldrig får hängning. Hanar som är förlovade med en viss tik och som ratar andra. Tikar dito. Och så har man bekymret med tikar som blir dräktiga men resorberar valparna. Bakterier?Varför är det på detta visat? En frisk och sund och lagom stor hund, inga immunitetsproblem (som så mycket plågar andra raser). Hyfsat temperament (men ljudkänsligheten är ett observandum), inga egentliga rassjukdomar (även om näthinneförändringarna oroar). Västgötaspetsen tillhör naturhundarna, många tikar löper var 9-10 månad. Missar man en löpning så är det till att vänta nästan ett år. Plötsligt blir det ont om tid, en avelstik har inte så långt till bäst-före-datum.
Av övriga (för Yours Truly) speciellt intressanta raser ökar japanese chin, medan pekingese går back. Skottar ökar också efter att ha legat farligt nära gränsen. Tibetansk spaniel ökar å det väldeliga, vilket kanske inte är så mycket att glädjas åt. Aldrig bra när en ras blir våldsamt populär. En sund och stabil utveckling av valpregistrerandet i kunniga och uthålliga uppfödarhänder, det är vad man önskar alla hundraser.

 
 
Ingen bild

Nilla

22 januari 2008 14:42

Det där är en MYCKET intressant fråga!!

och jag har undrat det jag med och det är också något som jag lagt märke till..

Håller med dig, tycker att det är något man ska kolla upp och hålla ögonen på, för det är verkligen ett problem.....

Faktiskt ett större problem än både ögon & hd ihop (sticker ut hackan liiiite *L*)

Mvh nilla

 
Ingen bild

Nilla

22 januari 2008 17:36

Hakan Lisbeth hakan sticker jag ut, inte hackan......*Ler*
Ibland stavar jag som en kråka...

 
Ingen bild

lisbeth

22 januari 2008 18:02

ja hacka på du, he he...

det är bara kul & bra...

 
Granne från Finland / Halla

Granne från Finland / Halla

22 januari 2008 18:08

Men i Finland ökade reg. av västgötaspetsar från 79 (2006) till 138 (2007) = över 70%!

I Finland rasen lockar på unga, aktiva människor som är intresserade av uställningar, agility, lydnad, räddning.. när man tittar på folk rund utställningsringer i Sverige och i Finland ser man att "västgötafolk" i Finland är mycket yngre än i Sverige - också uppfödare! Jag menar ingenting illa mot "äldre" folk men det är en intressant uppmärksamhet tycker jag. Är det inte "in" att äga en gammal svensk latras i Sverige? Det är mycket "in" på Finland, om du tittar på reg. av t. ex finsk lapphund (och nu på västgötaspets)! Varför en mångsidig ras som västgötaspets lockar inte unga (tävlingsintresserade) folk i Sverige? Kanske SKV skulle börja göra någonting på saken?

Det är också intresserant att i Finland alla avelshundar (i vår ras) är HD-röntgade och nästan alla även ögonspeglade. Varför inte i rasens hemland, frågar vi..

Ha det så gott!

PS. Jag läser din blog varje dag. :o)

http://www.konnunkodon.net

 
Inga

Inga

22 januari 2008 18:18

Hej,
här i Finland går det tvärtom. Registreringen från året 2006 har ökat 72,1% . Dvs. året 2006
reg.86 västgötar och året 2007 148 stycken.

Under veckohelgen parade jag en äldre erfaren tik med en nybörjare 20 mån.gammal hane. På ons-tors "frågade han också om lov",men fre-lör-sön parade han perfekt med 20 min. häng varje gång.
Min egen hane Niilo har nu en kull(5 valpar) efter en mycket dålig parning utan häng. Men därefter parade han perfet en tik 2 ggr, men hon är inte dräktig....??

http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Ingen bild

lisbeth

22 januari 2008 22:09

Halla,
När jag kom till världsutställningen i Finland 1998 gjorde jag samma reflexion; det var en helt annan sorts vgs-ägare; väldigt mycket unga flickor och de visade sina hundar så fint! Jag tror tom att jag kommenterade detta i Västgötaspetsen.

När jag tittade på västgötar på 60-talet var det en gubbras - många farbröder med keps och de hade hundar med läderrem om halsen.

Västgötaspetsen i Sverige nu är en tantras, när jag var ny på rasen för 10 år minns jag att jag tyckte det var märkligt. Nästan inga ungdomar och inga karlar heller. (Kanske därför som det varit ett sånt liv och kik...) Sedan pratade jag med en av de främsta uppfödarna, så där lite lagom hovsamt, angelägen om att behaga alla som jag var.

Jag: vad anser du är största problemet idag? (tänkte då på bristen på återväxt på uppfödarsidan).
Men som man frågar dår man svar...
Svar: att de är skälliga! (tablå)


 
Ingen bild

lisbeth

22 januari 2008 22:15

Inga,
Min erfarenhet i frågga om västgötar den är att varje gång det blivit parning med häng, 4 ggr, så har det också blivit valpar. Övriga 4 kullar har tillkommit utan häng, men med hjälp av lite hophållning.

Hur som helst tycker jag västgötaspetsen är vida mer besvärlig när det gäller parning än de övriga raser som jag har lång erfarenhete av; schäfer, pekingese, japanese chin och tibetansk spaniel.

Det är faktiskt så att man går och gruvar sig för att para tiken, när det är så dags. Man vet ju aldrig hur det går... och går det inte bra så kan man inte gärna ta en annan hane. Då får man vänta 9-10 månader och försöka nästa gång. Jur kul är det?

 
Ingen bild

lisbeth

22 januari 2008 22:35

PS Bra att västgötaspetsen ökar i Finland när den sackar i rasens hemland.
På tal om Finland; jag frågade prof Ekesten om varför SKK inte har J175 i sin centrala reggistrering av ögonresulta. Även i fall där det står J175 på ögonprotokollet.

Fick detta svar: "Tyvärr har SKK en begränsning i sitt datasystem, vilket gör att Topsy får diagnosen retinopati (sjuklig förändring i näthinnan - i detta fall är det OK, eftersom J175 är en specifik retinopati på västgötar. J175 är faktiskt bara finska kennelklubbens kod i sitt
datasystem, så det är inte ett sjukdomsnamn heller, men det har
blivit den halvofficiella betäckningen."

 
Ingen bild

Inga

22 januari 2008 23:00

Ej heller i FKKs hunddata KoiraNet finns J175. Den benämningen finns också i Finland endast i ögonprotokollet.
I data står det "degeneration på näthinnan" och alla dessa hundar har J175.

 
Nilla

Nilla

23 januari 2008 05:41

Kan ju hoppas att J175 aldrig kommer in i data då jag anser att det är en påhittat benämning på något som är normalt för Västgötan, varför hitta på egna namn på en "sjukdom" det skrämer mer än gör nytta!!

Och om vi nu vill ha nytt folk till rasen så hjälper det knappast att gasta om olika sjukdomar hos den, varför inte lansera den som den friska ras den är!!!

Varför vill amn promt ha ett hälså program för en ras som INTE har problem, varför skapa oro?

Vill man rtg & ögonlysa så fine, men tvinga inte andra till det som anser att det inte behövs,,

Vi kan ju konstatera att i Hd-frågan att det inte är någe problem, är det så att man nu skla ögonlysa för NÅGOT ska man ju ha!!??

Det är ju några hundar satt ur avel pga av ögonlysningen och man vet inte om bör det, utan man tar det säkra före det osäkra, VEM ska ersätta uppfödarna för förlorad arbetsinkomst om det nu visar sig att det inte är något??
(Vilket jag personligen inte tror att det är)

Jag tror att man lterar efter fel som inte finns, tycker att det finns annat att lägga krut på, mentaliteten, parning, små kullar, dödlighet i kullar & hur dom ser ut extriört!!

Men det är ju vad jag tycker!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Astrid

23 januari 2008 06:10

"Halvofficiell betäckning" eller "halvofficiell beteckning"...? Lite kul med tanke på diskussionsämnet...

 
Ingen bild

lisbeth

23 januari 2008 08:58

Exteriört, Pernilla, exteriört...(blink, blink)
Obs no offence - även en professor kan ta sig rätten att stava fel - se ovan kommentar.

F ö tack för alla inlägg i denna trängande fråga. Det artar sig!

 
Ingen bild

lisbeth

23 januari 2008 09:09

Ta hundar ur aveln... Jag och någon till har (t v) tagit hundar ur aveln p g a retinopati. I eget fall tror jag det blir permanent, tiken hinner bli för gammal innan vi får nya besked om vad förändringarna innebär, arvsgång m.m

Klart att jag grämer mig lite. Det är en fin och trevlig tik, utställd med bra resultat, vallanlagstestad, exteriörbeskriven, jobbar som vallhund och eftersökshund.
När får man fram en sådan?

Tyvärr vet jag inte om alla åtgärder är någon nytta med, ivf så länge föräldrarna till hundar med anmärkning inte är lysta.
Det är bara att beklaga att intresset att undersöka dessa djur är verkar obefintligt.

 
Ingen bild

Inga

23 januari 2008 10:11

Nilla,
tycker du att degeneration på näthinnan är normalt hos en 3-4 årig västgöta ?

I USA använde man benämnngen PRA , låter det bättre i dina öron ?

 
Ingen bild

Nilla

23 januari 2008 10:22

No offence taken *L*

Vet att jag stavar som en kråka ibland & har för bråttom så det blir slarvfel.....

tycker att en bra debatt i ämnet är av godo!!

mvh nilla

 
Ingen bild

Halla

23 januari 2008 10:24

"då jag anser att det är en påhittat benämning på något som är normalt för Västgötan" (Nilla)

Är det normalt att vgs som har fått diagnosen J175 går blind? Nej! OCH DET HAR REDAN HÄNT mer än bara en gång!!!! Forskare som har mycket mer erfarenhet av ögonsjukdomar än ingen av oss påstår att J175 = PRA! Jag fattar inte varför någon i Sverige har så stora problem att förstår det?

Nilla, i Finland både rasklub och uppfödare är mycket öppna vad det kommer till J175. Och reg antalet ökar hela tiden.. i Sverige håller ni på att rasen har ingen problem och reg antal faller i alla fall.. tänkt på det.

Seriösa och respektabla uppfödare försöker på att hålla rasen så frisk och sund som möjligt. Det betyder att man tillstår att rasen kan ha hälsproblem (dåliga höfter, HC, J175, allergier.. jag själv har en vgs tik som har allvarlig sjukdom kallat SLE..).

 
Ingen bild

lisbeth

23 januari 2008 11:31

Ögonförändringar är nog så viktiga, men nu kom vi lite från huvudfrågan.

Har kollat mina egna kullar, kan definitivt se att kullstorleken har att göra med om det blir hängning eller ej (vilket ju inte funkar så bra hos västgöten). Man ska kanske inte tala om herrars problem, men...

Här är lite siffror, kennel Ulvus, fem hanar använda:
Hängning: antal valpar 6+6+5+5 = 22 valpar dvs 5,5 valpar/kull

Hophållning: antal valpar 1+4+2+4 = 11 valpar dvs 2,75 valpar/kull

Och kom inte om snacka om fel dag etc.
Ett par av tikarna parades med "ihophållning" varje dag så länge tiken stod, men det blev inte fler valpar för det.

 
Ingen bild

Nilla

23 januari 2008 14:33

Ja men kalla det PRA då inte J175!!!!!!!!!!

Varför kallas det J175 om det är PRA kan nån förklara det för mig!

HUR många är det som har blivit blinda?

Och kan vi verkligen kalla det för ett problem?

man kommer alltid att "hitta" fel hos alla raser, finns inte en enda ras som är felfri, men varför göra det större än vad det är, det är det jag ställer mig frågande till!

Men vill folk kolla sina hundar så gör det för allt i världen, inte mig imot!!

Alla raser kan få enstaka individer med dom konstigaste sjukdommar, men ska man skapa hysteri för det??

Tycker då att parningsproblematiken är mer intressant & kullstorleken, sen att man ska behöva hålla fast hundarna vid parning låter inte bra i mina öron.

Mvh Nilla



 
Ingen bild

lisbeth

23 januari 2008 15:49

Det finns minst 20 varianter av PRA inom olika raser, alla med olika utveckling och ärftlighetsgång. Den kod på PRA-liknande förändringar som visat sig hos västgötaspets, J175 är den som inofficiellt används i Finland (grovt förenklat uttryckt).

Ang "hålla fast" så låter det illa men är inte så. Det är vanligt hos raser som har svårt att få till hängning, kanske beroende på kortbenhet eller annat, att man stöder hanens bakdel när han får utlösning, så att en "alltihopa" hamnar på fel ställe. Det förutsätter givetvis en hane som är villig och en tik som tar emot.

 
Ingen bild

Nilla

23 januari 2008 18:19

Fattar fortfarande inte varför vi i Sverige envissas med att kalla det för J175 bara för att det kallas det inofficiellt i finland, varför inte kalla det för vad det är, en förändring på ögat (som ingen vet vad det är)

Dom hundar som blev blinda (vet fortfarande inte hur många det är, 2-3??)
hade ju inte diagnosen "J175" utan hade förmodligen diganosen PRA...

DET är en jäkla skillnad!!

Sen en intressant fråga till, föräldrarna till Oskar är nån av dom blinda? ser nån av dom dåligt? farföräldrar är/blev dom blinda, hur många gammla hundar är, har blivit blinda?

Är det en förändring som inte leder nånstans??

Ja det är många frågor, jag har absolut inte svaren

Hoppas att nån annan har dom, så att jag och många andra kan få ett svar!

Mvh nilla

 
Ingen bild

Gudrun

23 januari 2008 19:06

Det skulle vara intressant att veta om det fötts färre kullar än föregående år. Vet nån? Det skulle också vara intressant med statistik över antal parade tikar som går tomma/resorberar. Vet nån? Har det ökar?
G.

 
Ingen bild

Nilla

24 januari 2008 20:09

Bitte...

Det ordet säger inte mig mycket mer!


Degeneration eller degenerering beskriver en process där något förenklas eller försämras. Det kan användas i bland annat följande sammanhang:

Varumärkesord är varumärken som har degenererat, det vill säga förlorat sin varumärkesfunktion
En degenerativ sjukdom är en sjukdom där celler etc. förlorar sin funktion
Degenererade energinivåer är kvantmekaniska energinivåer som har samma energi


Men det är ju jag det *L*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards