Alla inlägg den 29 mars 2008

Av Lisbeth - 29 mars 2008 22:45

Från Ingrid:

...din halvapa, ge mig lite cred för mitt svar på din gåta på bloggen! Hihi....



Men det har jag ju, både Britta och Ingrid svarae rätt! Bravo!

Ny fråga: Vet någon vilken max mankhöjd västgötaspetsen hade enligt standarden de första 10-15 åren, 1940-50-talen?

---
Har kikat på filmen om Churchill. Får högsta betyg, 5 glada svansar på Ulvusbloggen! Vilka skådespelare!
--SKV:s årsmöte lär ha avlöpt väl.

Av Lisbeth - 29 mars 2008 16:22

Det är intressant att se vad som upptar människors tankar. På ett snorgrönt forum i gnällbältet är "skit" det i särklass mest brukade substantivet, såväl i abstrakt som i konkret form. Minst 40 träffar! Vad rör sig i huvudet på folk? Och hur kan det komma sig? Eftereffekt av missriktad pott-träning? Här står vetenskapen frågande...


Nu till något Helt Annat! I veckan kommer nästa Gamla Goding. Under tiden får den begåvade läsekretsen en annan fråga att grunna på. Vilken berömd författare använde rubrikens båda adjektiv i ett lika berömt litterärt verk. Namn på författare och verk? Och vad var det som bekskrevs?---Så här står på SKV:s hemsida ang kallelse till årsmöte:SKV:s årsmöte avhålles 29 mars 2008 i Jönköping,Plats Studiefrämjandets lokaler.Mötet börjar kl: 12.00Plats: Studiefrämjande lokalerAdress: Birkagatan 36, HuskvarnaFråga: Är årsmötet i Jönköping eller i Huskvarna? Eller är det samma sak? Det kan det väl inte vara? Som synes är inga frågor för obetydliga för Ulvusbloggen...

Av Lisbeth - 29 mars 2008 12:27

Far har åkt till Länna för att hjälpa till med grävarbete. Jag har huset för mig själv. Solen skiner, tog hemmet i kritisk okulärgranskning. Behövde skuras!





Då ryggen och Jag för ögonblicket är sams, så fanns det inga ursäkter att låta bli. Mot skurhinken!





Tänkte börja med undervåningen. Med en del husdjur som traskar ut och in blir det rätt solkigt mellan varven. Har dock upptäckt att det inte är hundarna (leriga tassar), katterna (fäller päls) eller marsvinens spån och hö som solkar ner värst. Det är spisen dvs veden! Vi ärvde en gammal vedbod. Där finns tioårig ved som brinner bra. Men den dammar... något så gruvligt....





Släpade fram elspisen... blev sittande en stund... När var detta senast gjort? Till jul? Hur som är sanitär helrenovering en bra idé. Är nu klar med spisar och hälften av köksväggarna inklusive skåpluckor. Hela huset stinker av såpa. Har reducerat dagens målsättning till realistisk nivå. Blir jag klar med köket så är det bra. Tänker inte lägga upp resultatet med fotobevis på bloggen. Har upptäckt att det finns folk som har ont av mina enkla små hemma-hos-bilder. Varför är svårt att förstå och smak ska ju inte diskuteras... Ska återkomma om det vid tillfälle, en dag när jag känner mig stark!





Dessutom är de tilldelade bilderna slut. Snälla Ingrid, kan Du hjälpa mor med detta?

--- Kl 14.15 Man e lite tlött... Fortsatte inte med resterande köksväggar, tog itu med golvet istället, bytte mattor och hundarnas filtar. Far dök upp från gräveriet vid ett-tiden, vi fikade och sedan släpade han ner dammsugaren med Grovis och allt från övervåningen. Framförandet av dammsugare är det mest ryggontframkallande som finns, har ingenting att hålla mig i. Min farmor hade också ett stort svårstädat hus på en tjusig avdress; Kungl Haga i Stockholm. När det var dags för storstädning kallade farmor in ett gäng raska svärdöttrar och satt på en stol i mitten och pekade med käppen. Tyvärr har jag inga svärdöttrar (men väl starka svärsöner som bär möbler och flyttar stenar!). So I´ll have to soldier on...

Av Lisbeth - 29 mars 2008 10:20

I kväll är det Winston Churchill på TV. Jippi! Vid sidan av hundarna är världskrigen mitt stora mörka intresse. Väck mig mitt i natten och jag kan säga hur mycket bomber som föll över Dresden eller vad statsmännen i Versallies hade för sig järnvägsvagnen när de gjorde upp för att göra slut på alla krig, med resultatet blev förutsättningarna för alla nya krig.
Churchill är min stora idol. Har ibland nästan känt ett slags andlig släktskap. Vi har till och med, så när som på 3 minuter, gemensam födelsedag, fast Sir Winston var ju förstås 69 år före. Han var en besvärlig person, levererade bon mots, förföljdes av The Black Dog, sviktade ibland, men stod pall när det gällde.
Churchill sa många underbara saker, t.ex.:

"Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår."

"Cigarren sysselsätter både händer och mun. Därigenom har jag många gånger undgått frestelsen att antingen strypa eller bita folk."

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards