Direktlänk till inlägg 12 april 2010

Prickfritt!

Av Lisbeth - 12 april 2010 08:46

  


Uppsteg i gryning, störtade in till staden för besiktning av finforden. Detta var en säregen och för Yours Truly inte oangenäm upplevelse. Prickfritt protokoll! Jag är extremt bilberoende men aldrig ägt en ny bil - tvärtom, är slutanvändare av fordon och trivs med det. Då var det med en känsla av upprymdhet att gå igenom bilbesiktningen. För en gångs skull.


I vanliga fall brukar men uppsända den traditionella bönen - "Herre, låt dom slå ut den på något billigt..."

Tänker på bilar man haft... Den första var en Opel Rekord -52, köpt för 600 kr i början på 60-talet. Ja, Yours Truly hade inte åldern inne för körkort, men bil skulle jag ha! Inga problem, världen var full av manspersoner som gärna körde den åt ägaren tills den åtråvärda lappen var bärgad. På så vis var man garanterad en osinlig ström av trevliga pojkvänner!


Opel följdes av bättre bilar i takt med att inkomsterna strömmade till. Först en Citroen Berline 11 Sport, en underbar brännvinssmugglarkareta med fotsteg och allt. Tyvärr hade den märkets svaga punkt, dåliga drivknutar. Följdes av Packard Patricia de Lux, en tvåtons tanks med V8 och hur många hästkrafter som helst. Stor, stark och törstig, gick att pressa upp i 180, dessvärre sprack motorblocket. Sen blev man gift och måste anpassa de mobila krafterna efter småbarnsfamiljens skrala budget.

En lång rad gamla oplar följde, alla med det gemensamt att de rostade, startade nyckfullt samt hade bakhjulsdrift och var lätta baktill. Med det följde att de slirade hjälplöst i snö och lera. Otaliga mornar fick man uppstiga ur sängen och knöla in sig i bakluckan för att den unga husfadern skulle komma av gården. Ledsnade på det och skaffade framhjulsdrift - alltså Citroen - igen. Alla dessa gick bra när de gick, men rostade något bedrövligt och var nyckfulla som alla fransyskor.


Värst var den sista, Citroen BX, som hade detta för sig att plöstlig få mupp med elektroniken - t.ex släcka ner lyset vid omkörning på motorväg. Hade en del nära-döden-upplevelser... Såg mig om efter något pålitligare! En av våra mest kända allrounddomare sålde sin trotjänare - en Volvo 245. Rena slitvargen! Den gick nästan 40.000 mil och var bra på det mesta.

Så blev det en rad fordar, alla bra, startade och gick - men rostade. Den senaste är med mina ögon nästan ny, så jag räknar med att ha den i överskådlig tid.

Jag älskar min fina Ford!

 
 
Ingen bild

Gunilla

12 april 2010 10:18

Vilken fiin bil.Tur den inte heter KGB. :-) :-)

 
lisbeth

lisbeth

12 april 2010 11:44

Gunilla, tanken har faktiskt föresvävat mig...

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gunilla

12 april 2010 12:34

:-)Känner du dig paranoid? Läs i sådana fall på en bliogg som vill ändra rasstandard för en stor välkänd hundras. Senaste inlägget är häpnadsväckande, speciellt kommentarerna..

 
Ingen bild

Anita W

12 april 2010 19:52

Detta har inget med din utländska bil att göra utan nu tycker jag att de där Amaryllisarna bör ligga i sopptunnan eller vad man nu gör med dem
Nu vill jag se en annan bakgrund. TACK!

 
Sveriges snyggaste bonde

Sveriges snyggaste bonde

12 april 2010 21:35

Jag har aldrig någonsin sålt en hel bil...

Jag brukar inte göra reklam för min blogg, speciellt inte nu när 95% av de som läser den förmodligen tänker "ingen rök utan eld" men efter att ha läst en del av dina artiklar tror jag att du kan ha intresse av min blogg.

Bästa hälsningar

http://sverigessnyggastebonde.blogg.se

 
lisbeth

lisbeth

12 april 2010 22:46

Jag kan tyvärr (gammal IMac) ine längre se bakgrundsbild på min blogg - men tror att det nu är förra vårens pärlhyacinter. Det är väl mer vårligt?

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

12 april 2010 23:11

Japp, vårhyacinter är det! Ursött!

http://igurt.bloggplatsen.se

 
lisbeth

lisbeth

13 april 2010 07:32

Hej bonde

Jag har nu ägnat morgonen åt att ta upp en del frågeställningar. Tyvärr verkar det vara häxor i farten för mina kommenterar går upp i intet. Så därför blir det detta:

Även riksdagens ledamöter har uppmärksammat länsstyrelserna djurskyddstillsyn. Tina Ehn (MP) har begärt en interpellation till jordbruksminister Eskil Erlandsson. Fallet med samojedhundarna i norra Skåne är med bland exemplen i interpellationen:
”Eftersom bedömningarna och snabbheten att omhänderta hundar skiljer sig så radikalt från tidigare praxis vill jag fråga ansvarig minister:

Har djurskyddsförordningar eller andra bestämmelser ändrats vilket kan motivera skillnader i länsstyrelsernas agerande jämfört med kommunernas?
Tillåter bestämmelserna att djur som inte är vanvårdade omhändertas?
Finns täckning i lagstiftningen för att omhänderta djur pga. ålder om de bedöms friska av behandlande veterinär?
Anser ministern att länsstyrelserna bör samarbeta med SKK vad gäller egenkontroll?
Avser ministern kontakta länsstyrelserna för att få en diskussion om omhändertagande av hundar och andra sällskapsdjur?”

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Johan

Johan

14 april 2010 09:27

kul att allt var bra, bil är viktigt. mvh johan

http://www.applet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marina

14 april 2010 16:09

Som den "finfordens" förra innehavare gläder det mig så klart att utan problem klarade besiktningen. Själv var jag aldrig orolig! Kram

 
Ingen bild

sammy

20 april 2010 10:44

Jag har läst om djurskyddsfrågor din blogg och vill bidra med att berätta om hur mina djur utan att det egentligen fanns anledning blev omhändertagna, Efter omhändertagandet sköttes mina över tvåhundra djur av en man som kom en gång om dagen ca en timme. Det gjorde att det varken gödslades fodrades och rengjordes baljor och friskt vatten togs upp ordentligt. Det var ca 25 grader varmt. Trots att jag anmälde till Länsstyrelsen dagligen om att djuren vansköttes av dem så gjordes inget. Inte ens när en kalv som föddes dog efter ett dygn. Jag anmälde till Länsst. att kalven inte kunde resa sig och få mjölk och att den låg på sidan i gödsel då ingen gödslat eller ströat i boxen. När inspektörerna kom ett dygn efter så dog kalven med blödande näsa av svält. Djurplågeri utförd av Länsstyrelsen. Det var också de som dömde mina minigrisar och en del får, getter, lamm, ankor och påfåglar till döden för att de inte kan omplaceras och skulle absolut inte vara hos mig. Alla djuren var fullt friska men de skulle dö, Så sista veckan grisarna levde då de inte äter hö så fick varken de eller fåglarna något foder. Efter det så sprang ett antal karlar från Farmartjänst runt en hel dag och hadde prickskytte på dessa stackars djur. Då djuren sprang fritt så blev de jagade och stressade samt upplevde en dödsångest som måste vara fruktansvärd av att se sina kompisar skjutas och därmed mördas under grymma former som inte följer Djurskyddslagen men ändå godkännts av Länsstyrelsen. Detta är ett djurplågeri som visar på att Länsstyrelsen inte bryr sig om djuren. Jag har polisanmält detta och mycet annat som hänt i mitt ärende, då det finns ett stort antal lagbrott som Länsstyrelsen gjort sig skyldiga till, särskilt djurskyddslagar. De som önskar kontakt med mig för mer information kan söka Samantha Asp i Skurup. Jag har skrivit öppet brev till landshövdingar och statsministern med flera. Det behövs en gemensam aktion av alla oss som utsatts för övergrepp av Länsstyrelsen och dess inspektörer.Jag släss just nu för mitt liv och mina Hundars liv och vi behöver stöd i vår kamp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards