Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Lisbeth - 7 oktober 2011 21:16

  Man kan beskriva den goda sidan av den nya tekniken, hur sociala media och t-o-m- en blogg kan användas, många till nytta och glädje.

Det är den ena sidan.

Å den andra nyttjas näten till att förgifta atmosfären med avsiktliga missuppfattningar och korkad tvärsäkerhet. I närliggande omvärld finns rikliga vittnesbörd om vad energi, illvilja, fanatism och enfald i förening betyder för stämningen i en organisation. När de korkade missuppfattningarna blir för många så anmäler internetanvändare varandra till olika instanser. Vad vinns med det?

För ett år sdan hotade någon att DN-anmäla Yours Truly.

DN uttydes disciplinnämnden. Medge att det är obehagligt! Obekanta snokar i min privata blogg för att hitta något att sätta dit mig för... 

Det första som slog mig - att nu ännu något kan slå mig! - var kanske inte direkt stegel och hjul, så ivf bilden av en korrektionsanstalt.

Sjönk ner och försökte frammana en känsla av tilltagande brottslighet...Närmare ett års kinesisk tortyr för nybörjare... Och än har ingen talat om för mig vad nämndens ledamöter kommit fram till. Snacka om syndastraff...

Tänkte skriva om detta.

Så föll blicken en annan DN då uttytt Dagens Nyheter. Där hade Jonas Thente skrivit så oändligt mycket bättre om aktuellt fenomen. Låtom oss citera:

I begynnelse skapade människan internet och såg att det var gott. Nu skulle alla kunna mötas på ett gemensamt torg, dryfta väsentligheter och dela erfarenheter med varandra. Information och kunskap för var och en fri medborgare. Det är ett av mänsklighetens största och viktigaste framsteg - viktigare än månlandning och kärnenergi.

Men något hände på vägen till Paradiset. En mängd ormar krälade fram för att sprida hat, löje och fiendskap på alla tillgängliga platser./.../Hur kommer det sig att vi människor måste skita ned allt bra som vi skapar?

Som internet.

/..../Det är alltså fråga om en digital version av han som vandrar längs stranden och sparkar sönder andras sandslott - bara mer anonymt, i skydd bakom skärmen.

Jonas Thente avslutar DN-krönikan om digitala medier och Internets nedskitare:

/.../ Väldigt, väldigt små människor som fått ett mycket, mycket stort sandslott att sparka sönder.

Mästerligt.


Av Lisbeth - 7 oktober 2011 09:32

To All of You Wellwishers - We´re Fine & OK... Be Happy - Stop Worry!

 

Lisbeth & Mandy... alltid tillsammans...ewich tosamende ungedelt 


Å som sagt: Inte röker ja å inte super ja å Fruntimmer e ja själv...

Av Lisbeth - 7 oktober 2011 09:10

  Thomas Tranströmer Nobelpriset i Literatur 2011

Hans dikter blir väl ihjälciterade, så jag hyllar vår Nobelpristagare med ett citat ur självbiografin "Minnena ser mig":

Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina årsringar.

Det är summan av dem som är 'jag'.

Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards