Direktlänk till inlägg 3 november 2007

HD-röntgen - när?

Av Lisbeth - 3 november 2007 10:27

Då datorn inte helt givit upp andan än görs ett nytt försök med bloggen, nu i s k trängande mål. Frågan är kort och gott. När och på vilket sätt göres lämpligen HD-röntgen?När jag röntgade schäfrar waaay back på 60-talet, då röntgade man och så var det mer eller mindre bra med den saken...Nu är det en smärre vetenskap... Klinik? Sederingsmedel? Sederingsmetod? Hur man lägger hunden? Tid i löpcykel? Allt detta kan tydligen påverka resultatet. Omläsning? Omröntgen om man inte är nöjd med resultatet (hmm... vad är det för nytta med det då...?)Jaha, men nu har Yours Truly efter moget övervägande givit sig in i detta, så då vill jag veta hur man bäst går tillväga. Har lyckats snoka upp en rekommenderad klinik som inte halft har ihjäl västgötaspetsar via sedering och som lägger hunden rätt. Men, när det gäller tikar, när i löpcykeln är det s a s bäst?Upplys mig, kära sakkunniga i förskingringen! Råd och tips mottages med ödmjukt sinnelag och i största tacksamhet!

 
 
Nilla

Nilla

3 november 2007 10:57

Tyvärrr kan jag inte hjälpa dig i Hd-frågan....Och min åsikt i den frågan håller jag för mig själv "Flinar"

Ja du tårtan var super god! "Skrytvarning"

Räkorna var coop frysta färdig skalade och dom var jättefina! Då jag använde 1½ kg så fick det bli dom!

Annars så hade tårtan blivit MYCKET dyrare, och sen kan jag tycka att färska räkor är torra & väldigt salta.....

Ha en bra dag.....

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Jette

Jette

3 november 2007 13:50

Har aldrigt hört att man ska undvika röntga tikar under löpperiod. Däremot ger jag alltid mina hundar extra järn i maten från att de har fyllt 1 år och sen röntgar jag dem vid 1½ år. Detta tipset har jag fått av en Storpudeluppfödare. Alla mina hundar har klarat röntgen och Den Pudeluppfödaren har lyckats med alla hennes hundar. Jag kan såklart inte lämna några garantier ;-) men jag själv vågar inte sluta med detta tipset.
mvh Jette

http://hem.bredband.net/jetfel

 
Mikaela

Mikaela

3 november 2007 16:18

Järn? Hur påverkar det hundens chanser att klara av en HD-röntgen?
*nyfiken*

http://sagogarden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

3 november 2007 16:40

Svar: Vet ej

Men å andra sidan fanns det helt seriösa undersökningar som pekade i riktning C-vitaminintag skulle ha en gynnsam inverkan. Och för att kroppen ska kunna ta upp järn måste C-vitamin till. Kanske hänger det ihop?

Intet nytt under kjolen som pastorskan sa...

 
Ingen bild

Ej en Expert men varit med ett tag

3 november 2007 21:00

Snälla
Era hundar behöver inga TILLSKOTT, (med ett prima utvärderat foder) särskilt inte järn. Som med människor, det ska man vara aktsam med
C-vitamin skall ju inte heller behövas.
Är det inte bara människa, marsvin, apa och något annat som INTE producerar sitt eget C?
Just därför behövs inget järn i så fall
Pudeluppfödarens hundar hade nog "klarat" sig ändå.
Däremot har jag väldigt svårt att tro det blir någon skillnad på röntgen plåtarna bara för att tiken löper, aldrig hört den historien
Angående röntgen på 60-talet.
Livet,erfarenheter, vetenskapen och lärdomar går vidare.

 
Ingen bild

Lisbeth

3 november 2007 22:03

Det jag frågade om var inte röntgen av löptikar - putsa emaljögat kära kommentatörer he he... - utan när i tikens LÖPCYKEL som röntgen lämpligen ska ske?

 
Ingen bild

mountain bike?

4 november 2007 18:51

Vad då cykel?.Jösses, att man ska va så dum i huvudet. Men så är det, alla kan inte förstå det svenska språket. Är det kretsloppet vi menar eller Vättern Runt?
I vilket fall som helst. RÖNTGA KRÄKET (DEN LILLA TUTTE LUTTAN) NÄR SOM HELST
Emaljöga!! Nu ligger du ordentligt efter. De är gjorda av plast. Vad annars i 2007

 
Ingen bild

jette

5 november 2007 11:18

Lugn lugn!
Jag skrev fel.
Jag menade calcium. Järn får de när de löper. Jag rörde till det rejält.
Jag tycker inte att det är fel med tillskott. Det ger man ju till gamla hundar och sjuka hundar och så vidare. Det skadar iallafall inte. Men det är ju upp till var och en. Jag ville bara tipsa!

 
Ingen bild

maarit

5 november 2007 12:08

Ang.hd, hittade detta på nätet. Frågan besvarades av Christer Nälser veterinär
"Höftledsröntgen.
Jag undrar om det ligger någon sanning i att man bör röntga sin tik när hon befinner sig mellan två löp. Har fått höra att om röntgen sker i närhet av löpet skulle detta göra att resultatet härmed kunde bli sämre då bäckenet är mjukare i samband med löpet. Kan detta stämma?
Eva

Här rör det sig nog om en myt, är jag rädd.
I samband med löp sker visserligen – under inverkan av brunsthormonet östrogen (östradiol) – en viss uppluckring (försvagning) av bland annat bäckenets sammanhållande strukturer av bindväv (ligament). Det leder alltså till en viss ökad rörlighet i de skelettdelar som hålls samman med ligament. Denna ökade rörlighet är dock ytterst marginell och torde sakna praktisk betydelse när det gäller röntgenresultat för höftlederna. Du kan alltså lugnt låta röntgenundersöka din hunds höftleder oavsett var hion befinner sig i löpcykeln."

Ha det så gott och lycka till med den nya bebisen, hon är såååå söt.

Maarit,Zack och Mira som naturligtsvis skickar sina sedvanliga slickepussa till sin bror och brorsbarnet

 
Ingen bild

Storm i en tekopp

5 november 2007 13:02

Håller med dej JETTE. Det skadar inte (om det inte är för mycket calcium o sådant skelettbyggande) Nej, de kissar och bajsar bara ut pengarna
Ja gammlingarna ska man nog ta hand om lite extra (det vet jag :) )

 
Ingen bild

Lisbeth

5 november 2007 19:44

Tack Maarit för bra och saklig informationsamt trevlig hälsning till de små grå!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards