Alla inlägg den 28 november 2007

Av Lisbeth - 28 november 2007 21:52

Idiotgrej, men jag vänder mig till den allvetande läsekretsen i ett sista desperat försök.Är det Någon som sett en Tomte med Lykta? Alltså i en av de många postorderkatalogen som dråsar ner i brevlådan, fanns Tomten med stort T! Enl min minnesbild är tomten c:a 50 cm, klädd i vadmalsgrå kläder och håller en lykta. Tomten har vitt skägg och ser också snäll ut (ja man sk ju ha honom i sitt hem) och inte så där infantilt flinande som de hemska tomtenyllen som vanpryder trädgårdar landet över.Alltså här ha vi min barndoms tomte, vi hade en sån och han hette Snipp. Tyvärr försvann Snipp på något mystiskt vis och har varit borta i 55 år, ända tills han dök upp i en postorderkatalog. Tyvärr minns jag inte förtagets namn och har katalogen tydligen gått till förgängligheten.Ja, jag är fullt klok och normal.

Av Lisbeth - 28 november 2007 09:58

Jaha, så var det då här, det traditionella första strömavbrottet. Det är märkligt i vår upplysta tid (excuse the pun!) att det inte går att ordna ett fungerande elnät på landsbygden. Några gradet kallt, lite blåst, ett par snöflingor - det kan räcka med regn i förekommande fall - och så poff! så är man avsnablad från omvärlden...Gårdagskvällen förflöt sålunda: den utarbetade vårdsystern Ingrid hämtades i Rimbo, kom hem vid 22-tiden. Vacklade i säng och somnade bums. Det var min säng så Yours Truly tog Gerda och en filt med och knöt oss i vardagsrumssoffan. Vår övernattningsbädd är belamrad med evakueringspersedlar från översvämningen, vilket beklagliga förhållande läsekretsen icke ska tröttas med. Ute var det attans så kallt, snön hade lagt Vårdal i svepning. 4.30 uppsteg husfadern för att skjutsa I tillbaka till tegelbruket, förlåt arbetet i Rimbo. Övernattarna i vardagsrumssoffan klev ävenledes upp och höll resten av familjen sällskap. När folket 5.30 försvunnit till arbetslivet började Yours Truly fundera ut upplägget på dagen. Det behövdes inte funderas länge. Det blev svart. Vad gör man? Läser morgontidningar vid stearinljusets sken? Gick och lade mig i min säng och somnade bums. Vaknade ett par timmar senare, ljust ute men fortfarande ingen ström. Alla djur arga för de fick mat en timme senare än vanligt. Jag förstår dem för jag fick inget kaffe. Kl 10 kom så strömmen och nu sitter jag här vid datorn så länge den varar. Sverige är fantastiskt!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards