Direktlänk till inlägg 3 november 2007

En vecka kvar...

Av Lisbeth - 3 november 2007 16:05

Här är ett förfärligt slabbigt väder, snöslask och lera. Tursamt nog är det inte så kallt, ity vi kan ej tutta på i spisen (se tidigare inlägg ang utebliven sotare, orkar inte dra det en gång till). Det blir att pälsa på sig och slå åkarbrasor. Å andra sidan, Yours Truly älskar strapatser och elementens raseri, härlig när stormen dånar och man får gå ut med snöskyffel i högsta hugg och bana väg... Ett pervo av mildare sort? Måste bero på uppväxt i Gamla Hagalund, bottenfruset i slaskhinken och utedassets järnlock frös fast... Sant faktiskt! Centralvärme är för veklingar och kommunens snöröjning ger jag inte mycket för... En och annan uthärdad liten strapats ger liksom lite mer livskvalitet åt resten, förstå mig rätt!
Hästarna var våta som tuppar och glada att få komma in på eftermiddagen. I stallet är det torrt och rart med massor av halm att ligga och mojja in sig i. Husfadern var till Staden och investerade i nya fotbeklädnader. Hade inget val då han ska döma sök i morgon söndag och det är hål på alla våra stövlar. Stackars han som ska ut i ur och skur, men är ävenledes av en tålig sort, så det blir nog kul på brukstävlingen, trevliga människor och duktiga hundar!
Än så länge fungerar datorn, ivf om jag gör alla kommandon baklänges på ett avigt sätt som jag inte vill trötta populasen med. Känns lite svajjigt...
För att muntra upp mig själv sätter jag in kortet lilla fina Grå, Sänningegårdens Gerda Linnea. En vecka kvar... Nästa söndag kväll bor hon här i Roslagen. Som jag har längtat... Jippi & tjohooo, så kul!!!
Nu har jag stoppat in en lammstek i ugnen, så gott så man kan skrika... Ska tända ljus med anledning av dagens betydelse, helgondagen alltså.

 
 
Ingen bild

Nilla

3 november 2007 17:25

Jag tittar på allt, men det viktigaste är att det är en uppfödare som föder upp med hjärtat! Ja & lite hjärna då.....*L*

Vad som absolut inte får finnas är, för mycket vitt, många tandförluster, finska linjer, det är väl det jag kan komma på nu, men vem vet, vad jag vet och tänker om några år!

Jag vill ha en helsvensk grå svansad tik av den lite lättare typen.

 
Ingen bild

Klu Klax Klan

3 november 2007 21:06

Herregud, varför inte finska linjer?
Deras hundar kommer ju ändå från Sverige och de har förvaltat dem bra (de flesta)
De om någon, röntgar och använder sina hundar i arbete mycket mer än svenskarna
Knappast en kommentar som för rasen vidare.
Tänk om alla tänkte så

 
Ingen bild

Nilla

3 november 2007 23:02

ja gud bevars om alla tänkte som mig!!

Om jag nu inte vill ha finska linjer i min hund så vill jag inte det, inget jag tänker försvare eller förklara!

Låt mig nu tycka så utan att sätta igång en massa tjat!

 
Ingen bild

engelbert

4 november 2007 07:04

Det vore intressant att höra vad menas med "finska linjer"! Har dom konstiga saker för sig på andra sidan viken, eller? Börja någon annanstans t ex undvik linjer med hög inavelsgrad, därär vissa svenska uppfödare riktigt dåliga. Jag tycker att man ska se avel från den andra sidan - Vad vill jag ha, var finns det! Inte vad man inte vill ha - det får man i alla fall!

 
Lisbeth

Lisbeth

4 november 2007 09:06

Med risk att bryta den pågående bloggfreden måst jag ta bladet från munnen och protestera mot stigmatiseringen av "finska linjer" - speciellt som det inte åtföljs av en förklaring eller redovisning för vad som skulle vara negativt med dem.

Finska uppfödare har ju alla - precis som vi - börjat med helsvenska hundar. Det är bara det att man lyckats så mycket bättre...

Efter 25 års uppfödning av andra raser och några års uppehåll slutade jag med ring- & domaredansen och tog ner skylten. Snart upptäcktes att livet utan hund var trist, planer väcktes på en ny liten kompis; ingen brukshund och absolut inte en dvärghund. Ingrid kom då med de förlösande orden: Mamma, kan du inte ha en sådan söt liten hund som din släkt hade när du var liten?
Västgötaspets! Perfekt, lagom stor, trevlig, frisk och sund!

Ilade in till Stockholmsmässan och scannade av beståndet. Det tog någon halvtimme att se att de bästa hundarna, ivf de som jag gillade så där ytligt betraktande, fanns i Finland. Sagt och gjort, en hanvalp beställdes och kunde hämtas efter en rundlig tid.

Han hade, liksom övriga vovvar i Finland som jag kikade på, helsvenskt påbrå. Varför hade då finnarna lyckats så bra med samma avelsmaterial som fanns i Sverige?

Som jag ser det hängde det ihop med flera omständigheter;
dels var rasen i Finland i händerna på skickliga uppfödare med dokumenterad stor erfarenhet och framgång i andra raser.

Dels hade inte finnarna samma ryggsäck att bära på som svenskarna; färre hang-ups när det gäller den speciella rasen västgötaspets - vikingahund-utrotningshot-räddad-i-grevens-tid-nationalras, etc.

I och med den dåvarande karantänssituationen och mindre genpool blev hundarna i Finland kvickt släkt med varandra och olika ärfliga brister kom snabbare i dagen. Dessa har de finska uppfödarna varit betydligt duktigare än vi på att ta itu med. Där redovisas inavelsgrad, HD, ögonresultat etc. på ett betryggande sätt.

I Sverige har intressenterna bara orkat med en sak i taget. Finnarna ligger här 6-8 år före, helt enkelt.

Men det är samma helsvenska linjer i deras hundar som de vi har. Det har inte skett "några konstiga saker" med rasen på andra sidan viken. De är bara redovisade på ett bättre sätt.

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

trött....

4 november 2007 15:54

Kontentan är att de flesta finska hundar har svenska hundar bakom sig, om inte direkt så två eller tre led bakom.

Ingen rädder för vargen här!

 
Nilla

Nilla

4 november 2007 18:49

Varför kan inte jag få vilja ha en tik med helt svenska linjer??

Är det såå fel? Jag säjer INTE att finska är skit, men jag vill ha helt svenska linjer....

Varför ska det ifrågasättas? är det bara för att det var JAG som skrev det eller vad?

Det är ju inte så att jag begår nått allvarligt brott!!

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

4 november 2007 19:05

Såklart Pernilla får önska vilka hundar som helst!

Sen är det en annan sak vad man menar med helt svenska linjer... Det är ju alla västgötaspetsar om man drar ut stamtavlorna en bit...
En västgötaspets född i Finland efter två svenskfödda föräldrar, som ju väldigt många är - den är ju finskfödd, men "efter helt svenska linjer" eller är även den västgöten no-no...?

För ordningens skull (och för undvikande av missförstånd) - NÄR börjar de "finska linjerna" - efter 2:a generationen? 3:e eller 4:e, etc.?

http://www.geocities.com/ulvuskennel

 
Ingen bild

Amatör psykologen

5 november 2007 12:52

Vem bryr sig om vad du vill ha hemma? Det är en fri värld (än så länge)Naturligtvis väljer du själv. Ingen fråga om det.
Vill man ha vit/blå/ grå eller svart så gör det väl inget. Det väljer man själv. Ingen har med det att göra men det var väl hur du skrev det som inte lät så trevligt "absolut inte vitt, inte finska linjer.......osv"
Det kan du väl förstå att folk reagerar på.?
Låter knappast trevligt så som det var skrivet. Kanske kunnde det ha varit formulerat på annat sätt?
Men, som sagt skriv vad du vill, varför ska du bry dig om andra igentligen
"ja gud bevars om alla tänkte som jag" skriver du.
Du är en riktigt spydig person när alla andra försöker att vara diplomatiska och något så när trevliga och hålla dessa små stunder på Lisbeths blogg roliga, informativa och lite skojigt bjäbb.
Varför går du in på dessa bloggar?? Varför skriver du som du gör??
Det kan ju inte vara därför du vill ha en trevlig pratstund med folk?
Du verkar sitta där som en gädda i vassen och bara vänta på att hugga tag
Får jag vara den första att önska dig en Trevlig Jul och framför allt Gott Nytt År. Försök att inte börja den som du avslutar
Gläds åt livet för sjutton, människors motgångar, deras succee.
Var inte så negativ
Vänligt menat (verkligen)

 
Ingen bild

Nilla

5 november 2007 21:59

Men nu får la du ta och kamma dig, nu är det du som inte är specielt trevlig, jag svarar ju bara och är absolut inte spydig, Lisbeth skrev i min blogg & jag har svarat på det, men jag tror nog att det är så att det spelar ingen roll vad jag skriver nu, vissa väljer att tolka det fel oavsett!!

OM du skulle ta och drista dig till att läsa min blogg så kanske du förstår mina svar lite bättre!

Lisbet frågade i MIN blogg citat:Och kanske viktigare - vad får absolut inte finnas? :slut citat

OCH DET svarade jag på!!!


JISSES!!!!!!!!!!!!!!


GOD JUL & GOTT NYTT ÅR PÅ DIG MED............

 
Ingrid

Ingrid

8 november 2007 08:06

Själv vill jag har en västgötaspets från Swahili..
Nej, men allvarligt. Folk kan väl få ha de planer och drömmar som dom vill?
Bara en stilla fundering.

http://igurt.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards