Direktlänk till inlägg 20 januari 2008

Mens sana in córpore sano...

Av Lisbeth - 20 januari 2008 22:36

...betyder inte "Bastubad, herravdelningen", på klingande latin, utan det mer träiga
"En sund själ i en sund kropp" (Iuvenalis, död 128 e. Kr)...
Tänk om man skulle börja träna igen? Mest för att chocka såväl omgivning som kroppen. Yours Truly är nämligen utled på alla kommentarer från folk som inte träffat mig på några år; "nämen, Lisbeth! Så illa du går... Det beror på en nerv som är i kläm med åtföljande krokig rygg. Vadå, för ett par år sedan kunde jag inte gå alls, i vart fall inte längre än 50 meter utan att behöva sätta mig ner. Dagens tillstånd ser jag som ett fall framåt!
Jaha, och vad ska jag göra åt det då?
Då får man en störtskur av goda råd; anti-inflammatoriskt! (forget it, sabbar blodtrycket), dundermedicin i form av pain-killers! (kommer inte på fråga, man blir lummig och kan inte köra bil), sjukgymnast? (hm sist jag prövade blev det plågsam sträckbänk), sjukhuset? (efter en nära-döden-upplevelse är förhållandet till sjukvården svalt...), massage? låter trevligt men dyrt, kotknackare? (törs inte), ortoped? (dito).
Damma av de gamla löpardojjorna och springa på mjukt underlag? Värt att pröva, då bestämmer man över processen själv och kan sluta när det tar emot. Dessutom är det gratis! Vi får se...
Så alla välmenade, snälla tjata inte om min krokiga ofullkomlighet! Hör inte till den del av mänskligheten som älskar att älta sjukdomar, det stör min självbild...

 
 
Ingen bild

Nilla

21 januari 2008 08:55

God morgon!!

Om du ska börja springa/småjogga, vilket jag tänker börja med och sisådär 5 kg så se till att investera i ett par riktigt bra löparskor som är dämpande, annars tar knäna stryk.

Hoppas att du får en riktigt bra dag....

 
Ingen bild

lisbeth

21 januari 2008 09:26

Jo tack, det är precis sådana som jag har, nämligen Alfs tävlingsdojjor, som tom sprungit Stockholm Marathon! Tyvärr är de lite trasiga på ovansidan, men det spelar ju ingen roll för stötdämpandet, får väl undvika de största vattenpölarna...

 
Ingen bild

Helene J

21 januari 2008 19:47

Käraste Lisbeth, jag kan bara instämma i ovanstående åsikter om sjukvård och medikament trots att jag själv arbetar inom Läkemedelsindustrin. Nu går jag hos en Privatreumatolog pga min reumatism. Återbesök var 4-8:e vecka. När jag gick i den offentliga vården på Reumatologen XXXXXXX (Stockholms största sjukhus) blev jag kallad en gång om året. Ska det vara så?? Att man måste ha turen att få komma till en privatläkare för att få advekat vård?

Sen till det latinska...! Kära engelska sambon läste latin i skolan. Jag läste upp strofen och han översatte den direkt. Men vad ska han med de kunskaperna till?? ;)

kram

 
Ingen bild

lisbeth

21 januari 2008 21:42

Då kan du, kära Helene, svara din man så här: "Sat sapienti" så får du se om han fixar det!

(Nog för den kloke, dvs. han behöver inte ytterligare förklaringar)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards