Direktlänk till inlägg 14 augusti 2008
På förekommen anledning:Om InformationFramtidsforskningens prognoser visar entydigt på ett inträde i informationssamhället. Skrivna anvisningar om lagar som reglerar yttrandefrihet och informationsfrihet i Sverige riktar sig i första hand till yrkesverksamma journalister, men reglerna gäller alla medborgare och deras möjligheter att göra sig hörda.Tre av våra grundlagar innehåller regler om yttrandefrihet: regeringsformen, tryckfrihetsgrundlagen och den senast tillkomna, yttrandefrihetsgrundlagen.Därutöver finns en rad lagar som påverkar våra rättigheter att skaffa och sprida information; bl.a brottsbalken, datalagen, radiolagen, sekretesslagen och lagen till skydd för företagshemligheter (Lex Bratt). Den svenska offentlighetslagstiftning motsvaras ex. vis av USA:s Freedom of Information Act. Det juristerna kallar ”enskilda rättsubjekt” – t.e.x bolag, föreningar eller stiftelser – omfattas i princip inte av offentlighetsreglerna.Information kan förmedlas i många olika former, t.e.x strategisk information, det vill säga styrd information som ligger nära den kommersiella reklamen och marknadsföringen; avsikten är att skaffa positiva bilder snarare än att ge heltäckande information. Exempel på strategisk information är press-releaser om evenemang eller den information som en företagsledning väljer att publicerar om företaget eller dess produkter. Strategisk information kan självfallet sammanställas av en journalist, men verksamhetsområdet hör hemma under en PR-kommitté.Neutral och konstaterande informationÄr kortfattad information där allt utom fakta som kan locka till läsning och opinionsbildning är bortskalat; lokalfärg, bakgrund, olika infallsvinklar och följdfrågor. TT-nyheter är bra exempel på neutral och konstaterande information.Journalisten har en rad olika former och stilistiska möjligheter till sitt förfogande för att locka till läsning och opinionsbildning. Formen och stilen beror på uppdragets art och på redaktionella direktiv. Det finns ingen färdig språknivå där man kan slå sig till ro; begriplighet och stilistisk nivå är inte någon enkel sak. Man måste på en gång sträva efter enkelhet och skriva så att läsaren får lust att lära sig vad han eller hon ännu inte kan.Journalister skriver på eget uppdrag om de är starka nog, annars på uppdrag av sina arbetsgivare. Det finns, även inom massmedia, en utbredd missuppfattning att journalister arbetar på uppdrag av allmänheten, att de utgör en demokratisk institution och att de per definition representerar de resurssvaga i samhället.Journalister utnyttjar men utgör inte yttrandefriheten och offentlighetsprincipen. De representerar inget utom sig själva och sina eventuella medier.Journalisten ska inte i första hand vara en specialist utan en intresserad och välinformerad observatör. Hans eller hennes professionella konst är att se vilka frågor som bör ställas, inte att veta svaren. Det kritiska och opinionsbildade uppdraget är att avläsa samtiden, samt ge läsaren förslag till tolkning. En frimodig journalist som tar sitt uppdrag på stort allvar riskerar alltid att stöta etablissemangets ifrån sig, särintressen koms förnär.OBS! Bl.a av den anledningen antog Europarådet enhälligt en resolution (Nr 1003) om journalistisk etik.Punkt 4: utgivares och ägares ideologi får inte stå isvägen för nyhetsrapportering och opinionsbildning.Liknande tankegångar har uttalats av Europaparlamentet. Ingen av de två församlingar har direkt lagstiftande makt, men i båda uttrycks strömningar som påverkar andra och mäktigare organ.Källor: Yttrandefrihet & tryckfrihet – handbok för journalister, Journalisten-- En journalist, vars namn den tillbakadragna bloggskribenten icke ska nämna, skulle av en ömtåad organisation förbjudas att publicera sig; alltså i praktiken få yrkesförbud. För att ge styrelsen ett bättre beslutsunderlag, sammanställdes ovanstående kria. Sedan kunde jag lugnt jobba vidare, ha ha...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
|||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
|||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | |||
|