Alla inlägg den 15 augusti 2008

Av Lisbeth - 15 augusti 2008 10:09

14 aug 2008 ... PEKING. Ara Abrahamian kastade sitt OS-brons och lämnade prispallen i protest.




Enligt honom är korruptionen inom brottningen djupt utbredd ...




Bedömningssporter är skit och borde bojkottas! Eller?




Hur står det till i vår egen lilla värld? Vad rör sig i huvudet på den hundutställare som på goda grunder misstänker att någon grav oegentlighet begåtts? Jag vet hur han/hon känner sig... För många år sedan importerade jag en engelsk champion, en mycket vinstrik och stilig hund i blomman av sin ålder. Gladde mig så klart åt min fina och trevliga hund... Han skulle ju också ställas ut i Sverige för att söka få en svensk championtitel. Kollade i bladen; samma domare som givit honom det kvalificerande CC (certet) stod upptagen på domarlistan på stundande utställning. Kvack! Vilken flax! Här var ju certet som i en liten ask. Trodde jag. I min enfald började man rent av glana på högre meriter, studerade tom vem som dömde gruppen. Stolta planer...




Och vad händer då? Jo, in seglar min hund i ringen, rör sig och för sig som den stjärna han är. Så var det hela över och ringsekreteraren kommer fram med ett blått band. Va! Till mig? Oss!!! Jovisst, det var bara att lomma ut med beskedlig min och själen i uppror. I efterhand har jag försökt ursäkta det hela på mångahanda vis; en hund behöver inte se ut eller vara lika prismässig från den ena dagen till den andra. Jag brukar aldrig gnälla om konstiga bedömningar, utan tar sådana missräkningar med stoiskt tålamod, ungefär som en finne på olämpligt ställe. Av de 25-30 hundar som jag fört fram till championat är det bara ett par som aldrig någonsin fått en 2:a. Men det håller inte... Det enda gångbara jag kan hitta på ang förliden händelse, var att min hund faktiskt såg väldigt mycket annorlunda ut än sina konkurrenter... Men sanning ligger nog i att det var inte en känd engelsk handler utan en för domare obekant svenska som höll i kopplet... Det finns tillfällen då man lever ett rikt inre liv...




Motsvarande hände nyligen i vgs-ringen; de senaste årens Stjärna fick en blygsam placering. BIR gick till en annan tik från kenneln. Det är en hygglig tik, på 16 utställningar har hon fått tilläggsmeriter ett tiotal gånger och någon gång också en 2:a.




Men vid aktuell utställning visades Stjärnan av en novis, medan ordinarie stjärnhandler höll i kopplet på den blivande BIR-vinnaren. Detta kan ju självfallet ha påverkat hundarnas förmåga att visa sig till sin fördel. Men i alla fall...




Samma sak i Österbybruk förra året. Där missade domaren ett handlerbyte; Vinnartitel och annat lullull gick till en hund som aldrig varit i närheten av motsvarande och den naturliga vinnaren blev utan...




Vad håller vi på med? Och dyrt är det också...




I Köping i år dömdes en ras av en domare som inte var godkänd för att döma rasen. Utställarna riskerar att få sina resultat annulerade. Mycket stohej och många skriverier senare ska frågan förhoppningsvis behandlas av högre instans. Såvida inte... frågan är avgjord redan, allt för att undvika kostsam Skandal. Ibland är det minsann så jävla noga med saker och ting! Andra gånger kan det räcka med att ett par personer ur de högre environgerna kommer överens (i efterhand). "Missförstånd" reds ut och vips är domaren godkänd att döma den ras som personen inte var godkänd att döma på aktuell utställning. Utställarna, som ju betalar hela kalaset, är nyttiga idioter och får stå med lång näsa, dubbelt blåsta. Och vad är det för mening med alltihop? "Bra för aveln"? Stamboksförda meriter som kan åberopas och kvalificera i diverse sammanhang? Folks tävlingsintresse tillgodoses ju! Till varje pris???!!!

En domare skall döma en rasspecial. En arrangörsperson kontaktar i förhand domaren med en rad välmenade men aningslösa krav: "Nu hoppas vi du är snäll i din bedömning! Vi vill ju ha trevligt på vår utställning..." Domaren håller god min. Sedan förväntas samma domare dessutom döma en rad jippoklasser, typ "Gladaste svans". Då brister det: "Det här liknar ju fiskdamm på barnkalas! Alla får pris..."

Kanske man skulle göra som Ara, lämna tillbaka medaljen? Det vet jag en dam som gjorde för många år sedan. Hon återlämnade sin Hamiltonplakett i protest. Som resultat blev hon utesluten ur SKK och fick aldrig komma tillbaka. There´s something rotten in the state of Sweden...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards