Alla inlägg den 27 mars 2007

Av Lisbeth - 27 mars 2007 13:42

Vilket väder! Härliga tider, strålande tider... Det finns att göra inomhus, men idag vigdes dagen till utesysslor. Det är syndigt att uggla inne när solen skiner och fåglarna kvittrar. Skyndade mig att skriva en text till dess anfallda längd, störtade iväg och köpte grönsaker och sen... ut med kratta och skottkärra. Hundarna vara med och jagade varandra som galningar. Städade i stallet, räfsade bort skräp. Såg små blyga snödroppar och någon annan blomma som jag glömt namnet på. Är inte så bra på växtlighet, men blir glad om något behagar spira även på denna gård.Gårdens främsta prydnader är minishetlandsponnyerna Dolly och Voice. Inget förhöjer utsikten som en liten vacker häst i förgrunden. För att inte tala om vad det gjort för statusen bland grannarna. Har man ett gäng hundar är det inte självklart helt populärt hos omgivningen. Men ett par hästar... ojoj oj! Det är idel fryntel, fryntel och glada miner från förbipasserande: "Trevligt, trevligt!" eller "Mamma, hästarna är ute!" Mest hörda kommentaren: "O, så fina!" Det är klart att den lyckliga ponnymatten står och skiner av ägarestolthet!Dolly och Voice mår prima, de njuter av solen precis som vi. De är verkliga polare, gnäggar efter kompisen och står ofta skavfötters och kliar varandra. Fäller gör de av bara attan, det är mycket borsta nu, alla småfåglar blir glada. Undrar hur många fågelbon som vadderas av rödgul underull? Hästarna står och trycker sig mot mig och blundar. Härligt att bli friserad!Voice stannar och får sin fölunge här. Tycker inte det är schysst mot hästen att flytta henne. Dessutom börjar det närma sig den gräns då det är olaglig att flytta ett dräktigt sto. Så om någon månad galopperar det runt ett litet föl. Håll tummarna att allt går bra! Litar på Voice i detta fallet, hon är den av oss som har mest erfarenhet. Dolly får bli barnvakt! Dolly har fått nys om att något är på G, hon håller sig intill Voice och släpper henne inte ur sikte en sekund.Tänkte ha med en passande vårvers, men fastnade av någon anledning den här av C M Bellman. Får symbolisera den stora (vår)yran:Supa klockan över tolv,leva bland förryckta!Jorden är mitt kammargolv,solen är min lykta!Jag bryr mig om ingenting,blott att hjärnan löper kring,   ||: löper kring, :||   ||: löper kring, :||Intill dess hon domnar,Och jag fattig somnar.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards