Direktlänk till inlägg 3 februari 2011

Tankar från Ringens Mitt

Av Lisbeth - 3 februari 2011 18:44


  Kenneth Edh, int allrounddomare & red Domarbladet foto: Gunnar Lindgren


Domarbladet är en tidning som ges av Svenska Domarföreningen. DB är ifs en enkel publikation utan störande kommersiella inslag. Men vilket innehåll!

I all stillsamhet 100 sidor otrolig kynologisk kompetens samlad! Huvudförfattare är Kenneth Edh, men också andra av föreningens medlemmar delar med sig av sina erfarenheter. Det här är ju domare som susar runt jordklotet och låter sig pollineras av insikter. Bara att tacka och ta emot av så mycket generöst förmedlad kunskap! Tyvärr så når publikationen bara en trängre krets. Om jag trodde mig vara ensam om att fundera över exempelvis brukshundsrasernas samlade förfall, så kom denna tanke på skam. I senaste utgåvan har DB:s redaktör Kenneth Edh en rad artiklar om SBK-raser, t.ex om collie, som är så mycket på tapeten. Som jämförelse kan nämnas en text om border collie, mycket intressant.  Annat som väckte intresse är vit herdehund, som uppenbarligen klipps(?), vilket artikelförfattaren ställer sig kritisk till av lätt insedda skäl. Tänk att man ska behöva läsa om hur det går till att yxa till en ras... och en sådan ras! Underbara specialer om schäfer, irländsk terrier, basenji, m.fl

Det finns för närvarande, som jag ser det, inga i de mer brokota bladen, som idag för den kynologiska debatten. De som publicerar sig i Domarbladet med all sin samlad kynologisk kunskap, har tagit denna plats helt enkelt för att den är ledig. Trist att inte fler får läsa det här.  Kanske kan artiklarna i Domarbladet läggas ut på nätet och på så vis bli tillgängliga för fler läsare? Bara en tanke...

Som lärare på domarkurserna sedan början av 80-talet har Kenneth Edh en förkrossande sakkunskap, om hundraserna naturligtvis, men inte minst om domarens förhållningssätt; vad som är väsentligt och oväsentligt. Tänk att det ständigt måste påpekas... Om collieraserna står som slutkläm:

Domarna ska döma rasen efter rasstandarden i rasring och inte låta sig förföras av kunskaper från från andra sporter. Dessa ska dömas för sig på annan plats! 



 
 
Ingen bild

Bertil

4 februari 2011 16:12

Har läst artikeln som Kenneth skrev, bra bilder som illustration och naturligtvis mycket välformulerat. Eg skulle man önska att artikeln om Collies skulle blivit publicerad i Colliebladet... men det går ju av förklarliga skäl inte. Kan du inte be om lov att publicera den i HS?? Ha en trevlig helg!

 
Anita Wh.

Anita Wh.

5 februari 2011 19:17

Visst skulle det vara trevligt om "allmänheten" fick ta del av intressanta artiklar och uttalanden. Men, det är ett domarblad, en tidning för vårt "yrke", för betalda medlemmar i domar föreningen. Det i och för sig spelar väl ingen större roll men tänk er själva, alla kommentarer, mothugg som varje artikel säkerligen skulle orsaka från vissa håll.
Vi bollar med varann, påpekar saker, skryter lite med stolthet var vi varit och gjort, osv. Skulle då resten av hundvärlden "lägga sig i" så kan i alla fall jag se många problem. Uppfödare som inte alls håller med t.ex Nästa gång man dömer en ras som man uttalat sig om i denna tidning och gör inte vad de förväntar sig därför de tolkat artikeln på sitt sätt eller t.o.m tror alla domare håller med författaren
Något ska vi väl också få ha " heligt" Det finns redan så mycket som är misstolkat.
Men, jag håller med om att vissa saker kan publiceras i andra tidningar, som t.ex nämts ovan

http://www.svedala.2u.se

Lisbeth

5 februari 2011 22:03

Om nu någon människa kan något om nånting vore det då inte kul om denna kunde publicera sig fritt androm till båtnad????

Till skillnad mot vad som är frekvent förekommande nu - alltså folk som har en pockande lust att uttala sig om allt och alla, bara för att man MÅSTE. Har man någon gång övervägt att hålla inne med sina tankar???

Därför blir man glad när sakkunniga som dessutom kan skriva delar med sig av sina kunskaper. Så såg Hundsport ut förr och Brukshunden - då talar jag om 50-talet och framåt. Nu anses läsarna skrämmas bort av för svåra saker.

 
Taina

Taina

6 februari 2011 09:33

Den enda vettiga tidningen som finns idag för en uppfödare är Hundsport Special.
Nu är det tyvärr så att många uppfödare, utställare inom min ras är domare.
Varför skall dessa personer ha en exlusiv "inside information"?
Ta ett exempel. Jag anmäler till en utställning. Ordnar boende, hundvakt, bil m.m Och då visar sig det att just denna domare är "tandfanatiker" vilket jag inte vet, då jag har anmält några hundar som har något tandborfall. 5.000 tusen åt skogen som jag hade kunnat använda till något annat.
Jag HATAR att i efterhand få höra "men hur dum är du som anmälde till den och den domaren".
En domare är allsmäktig och bestämmer om ens uppfödning är godkänd.
Och då vill jag veta hur snacket går.

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Anita Wh.

Anita Wh.

6 februari 2011 19:34

Jo Lisbeth, om alla tänkte i dina banor så "ginge det väl an" men det är ju bara att titta på inlägget ovan, så sprack ju det
Tror verkligen denna skribent att denna "facktidning" är till för domarna att skriva om vad vi tycker och inte tycker om hos vissa individuella hundar/raser? Bara att läsa den andra meningen får en att resa ragg. Det står TYVÄRR!!!???
Är det inte bra att uppfödare är domare? Inget att hänga läpp för om de sen inte tycker om din typ. Ingen tvångs anmälan här i Sverige så vitt jag vet. Stanna hemma med dina 5000 (!) tills du är säker på att en domare gillar din typ. Faran är ju visserligen att det kan finnas fler av samma typ, vad händer då och vad skyller man då på, skulle man inte vinna?
Men, för att återgå till domarbladet. Inte kan väl ovan skrivare tro,som sagt, att det som prioriteras i detta blad är om individuella hundar?
Jag tror (vet) att det är inte av intresse att disskutera något annat än helheten på en ras. Då i ett världs svep. Dess utveckling och vad som händer med den i andra länder. Det är också av stort intresse att visa bilder från gångna år.
Vi berättar om händelser som kan vara av intresse till kollegor. Ibland fattar någon pennan och berättar intressanta utvecklingar i en ras. Beskriver någon intressant resa etc. Det är ju hundratals raser som inte nämns alls därför ingen valt att skriva om dom. Inta alla domare har intressse att skriva eller ta upp en disskution.
Vad i hela friden menas med "exclusiva inside info"? Det är ju en tidning för domare!! Vilka är dessa personer, tror du som har tillgång till dessa OSKYLDIGA inlägg i vår tidning ? Än en gång, tidningen är för domare. Så som en tidning är för målare, tandläkare osv. Där diskuteras teknik, nyanser. Man hoppas du förstår vad jag menar. Samma sak görs i princip i Domarbladet alltså.
Jag vet helt enkelt inte vad jag mer kan säga, man blir så förbluffad "INSIDE INFORMATOIN"!!!!
"JAG VILL VETA HUR SNACKET GÅR"!!!!
Jösses, det är alltså vad du tror domare sitter och pratar /skriver om. Din hund????? Eller någon liknadne sitaution.
Tyvärr så TROR så många att de vet vad domare tänker/tycker och det får man väl göra men inte sjutton kommer det att stå i vår s.k "facktidning"
vi har så mycket mer seriöst, intressant och roliga historier att berätta. Som t.ex art, porträtt, bortgångna "storheter", gammla bilder och intressanta artiklar om FOLK

http://www.svedala.2u.se

Lisbeth

6 februari 2011 21:00

Suck... jag förstod att det skulle bli bråk... Det var INTE det här jag menade med att mycket kul och intressant står i domarbladet - precis som kända kynologer, domare och andra skrev i Hundsport och Brukshunden förr...

JAG gillar att läsa sånt här - inte för att tänkas lista ut vad för sorts hund domare si eller så gillar eller vilka hang-ups vederbörande har, utan för att jag är intresserad - det kan vara lika spännande att läsa om stövare eller basenjis om det är är en kunnig person som delar med sig.

 
Anita Wh.

Anita Wh.

6 februari 2011 21:04

Där har du fel, jag bråkar definitivt inte. Försvarar bara ett sådant dumt uttal riktat mot "mig" och mina kollegor
Jag förstår 100% att människor som du vill lära/veta/vara intresserad. That´s life Var vore vi utan kunskap

http://www.svedala.2u.se

 
Taina

Taina

7 februari 2011 06:20

Anita, du är till för min skull. Det är jag och mina uppfödarkollegor som ger dig mening med ditt domarvärv. Vi "bekostar" ditt arbete.
Det är inte första gången som du kastar ur dig anklagelser mot mig.
Du läser mitt inlägg och tolkar det med "griniga överkänsliga glasögon".

Tack och lov att det är fritt att välja domare.

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Ingen bild

Bertil

7 februari 2011 08:49

Käre tid! Anita, du vet lika väl som mig att det skrivs väldigt mycket intressant och bra i tidningen. Att bli irreterad över Lisbeths förslag och en annan skribents kommentarer, och skriva som du gör, är väl ändå nog att ta i. För egen del skulle jag gärna se att ex vis Kenneths fina collieartikel kom fler till godo.Varför inte i Hundsport? Domare har ett viktigt värv, men det skadar kanske inte att inse att man trots allt är rasernas tjänare.Höga hästar och skrikiga kommentarer passar inte in och det oavsett om man skulle bli upprörd eller inte.(Skrika på nätet = stora bokstäver)

Lisbeth

7 februari 2011 09:54

Kära läsare - visst är det uppmuntrande med intresse & kommentarer - men ni får inte bråka med varandra i det offentliga rummet!
Det ska vara lugn och ro i klassrummet dvs å blog

Vänliga hälsningar

Bloggfröken

 
Johnny

Johnny

7 februari 2011 16:59

Bertil ..
Du kan inte ha läst vad Anita skrivit för då hade du aldrig skrivit så som du nu gjort . Det är nog bättre att du läser hela texten innan du svarar nästa gång .
O Taina ...?!!! vaddå INSIDE INFORMATION ???
O det andra du skrev ( Tyvärr har vi uppfödare som även är Domare ) Det är väl ändå så att alla Domare är eller har varit uppfödare .
Ibland verkar det som en del läser en text ungefär som faan läser bibeln .
Johnny

http://www.lundecocks.se

 
Maria D

Maria D

7 februari 2011 19:17

Självklart måste domarna ha sin egen tidning! och det ska inte vara för gemeneman! Men visst vore det trevligt om de delade med sig lite mer när de finns trevliga/aktuella/informationsrika artiklar. Jag skulle tycka att det vore jätteintressant att läsa Kenneth Eds artikel om collie för att nu ta ett exemplel, så ni kan väl dela med er lite av det bästa? :-)

http://www.meringa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards