Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Lisbeth - 11 februari 2011 06:00

Det kom ett mail i ett spörsmål som varit mycket på tapeten de senaste åren, men som nu verkar ha domnat av ett tag. Det kändes nästan som en riktigt gammal vän som oväntat dök upp, vilket det ju också var:


Hej Lisbeth!

När jag idag läste senaste Hundsport, SKK-aktualiteter sid 8 under rubriken "Colliens mentalitet kartlagd" så blev jag förvånad över (SKK/vd) uttalande.

Han skriver

citat

Många hävdar att rasen blivit alltför vek medan andra påstår att det försiktiga beteendet inte alls är något problem utan endast ett missförstått rastypiskt särdrag.

slut på citat.

Min stora fråga är: Var har han fått den informationen ifrån? Vem har ljugit honom så full? Jag har aldrig hört eller läst något om colliens "missförstådda rastypiska särdrag" som vek hund. Har SKKvd rätt att uttala sig som han gör? Det är ju ren lögn?

Jag vill inte skriva på din blogg, du har råkat nog illa ut genom collieovännernas anmälan, men jag vet att du kan sån't här.

Hör gärna av dig på ett eller annat sätt.

Det är ingen som kan hindra mig från att skriva på min blogg. Jag antar att det här kan räknas som "ett eller annat sätt". F ö kan inget bli värre än det redan är. Jag tycker SKK/vd mycket bra sätter fingret på just vad det är frågan om, nämligen  ett missförstått rastypiskt särdrag.  Collien har varit älskad i århundraden för sitt milda kloka väsen. Den har funnits i Sverige innan det här fanns någon kennelklubb. Varför man vill göra om den till något som den inte är och aldrig har varit är obegripligt. Det är bara i vårt land man håller på med sådant här, till stor förundran och förskräckelse från omvärlden och då inte minst rasens hemland. En idé blir ju inte bättre för att den blir en fix idé... Dessutom är det KF i år och än är inte sista ordet sagt eller sista rösten räknad och än är inte sista collien död.


Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards