Alla inlägg den 17 februari 2011

Av Lisbeth - 17 februari 2011 12:16

  Idag stod dödsannonsen för Lena Nyman, en av Sveriges främsta skådespelerskor. Annonsen hade en bild på en dvärgschnauzer och texten "Jag har nigit för nymånens skära" (Bo Bergman) - så vackert och fint...

Många har redan skrivit och talat om Lena Nymans gärning inom teater och film. Det var lätt att tycka om Lena Nyman. Hon hade en omedelbarhet som gick rakt in i hjärtat.

Förutom hennes egen och djupt älskade lilla schnauzer hade Lena Nyman ytterligare beröringspunkter med hundvärlden. Hennes storebror var schäferlegendaren Bo Nyman, som gick bort för några år sedan. Bosses schäfer,  jag tror det var Ch Effendis Excellent, medverkade i en av de första filmerna där Lena Nyman var med - 491 - den skandalomsusade filmatiseringen av författaren Lars Görlings prisbelönta roman med samma namn (1964). Titeln tar sin utgångspunkt i Kristus ord om förlåtelse. "Då steg Petrus fram till honom och sade: Herre, hur ofta skall jag förlåta min broder, när han syndar mot mig? Upp till sju gånger? Jesus sade till honom: Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju gånger." (Matt. 18:22). 70 x 7 är 490, och 491 är alltså ytterligare en förlåtelse.

Lena Nyman var en stor liten människa. Vila i frid.

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards