Direktlänk till inlägg 9 november 2007

Champion Westorps Jack Mc Call...

Av Lisbeth - 9 november 2007 08:40

... är HD-röntgad u.a och kan därmed fira sin 3-årsdag som "friröntgad" som det hette förr. Eller med nuspråk "normala höftleder grad B".Har visserligen inte sett beskedet in extensio - har ej fått snigelposten - men litar på snälla bloggbekanta. Tack Isabel, som var först denna historiska glädjedag.

 
 
Ingen bild

Annika

9 november 2007 08:48

Hej Lisbeth!
Nu är de är bara att krypa ur "fosterställningen" och ge järnet inför lilla Gerdas ankomst.

MVH

Annika som snart hämtar Wilma med små ätterlägg i Stockholm om några dagar

 
Ingen bild

Ingrid

9 november 2007 09:53

Exakt! Räta på ryggen och bege dig ut i världen!

Kramar

 
Ingen bild

Lisbeth

9 november 2007 10:52

Ja, så var det klart!

Grattis till Annika och framför allt mamma Wilma som nu har 8 barn röntgade (om jag räknat rätt?) och lika många ua.
Inte illa!

Med tanke på det annalkande ovädret (kan gott föreställa mig östgötaslätten med drivande snö) och ofullbordade - pga fosterställning + inströmmande arbetsuppgifter, så har helgens smålandsresa skrinlagts. En snäll valpköpare har erbjudit sig att ta med Gerda halvvägs nästa lördag. Tack Erik!

 
Ingen bild

Jette

9 november 2007 11:39

Ua är inte samma som "normala höftleder grad B" Har man fått utan anmärkingar (UA) så står det UA och har man fått en anmärkning grad B så står det B. Men du har rätt hans höftleder är normala.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 november 2007 11:59

Jag vet att det ligger till på detta vis men fem spänn till den som begriper skillnaden. Normala höftleder resp ännu mer normala höftleder?

Har svårt att förstå om det har någon praktisk betydelse.

Normala höftleder duger gott för mig.

Men du har formellt rätt, Jette.

 
Ingen bild

Lisbeth

9 november 2007 13:00

Nu vaknade murveln i högman - rätt ska vara rätt!

Alltså, vid närmare okulärbesiktning av röntgenutlåtandet står det:

Förklaring HD
A=normala höftleder grad A
B=normala höftleder grad B
C=lindrig dysplasi
etc.

Det finns alltså inget u.a längre.

MEN vid sidan om detta står:
Förklaring ED:
ua (0)=utan anmärkning
lbp(1)-lindriga benpålagringar

etc.
Fråga: (vad betyder ED?)

Lisbeth - grinig

 
Ingen bild

Mira

9 november 2007 14:34

Grattis broder Jack.
Vi fyller år på lördag, vi blir myndiga...fniss.
Minns du våra duster när vi var små och bodde hos mamma Wilma och farmor Annika?
Av någon konstig anledning hade jag smek/öknamnet "Maja Piraya"....hmm då men kallas i idag för mattes lilla prinsessa. Du kallades säker för "Jack the great charmer", vilket du är än idag.
Många födelsedagskramar från syster yster Mira.
Ps. Grattis till HD-resultatet Ds.

 
Ingen bild

Gudrun

9 november 2007 14:45

Så roligt! Grattis Lisbeth och Jack.
Man får väl skärpa till sig och komma iväg till vet med dotra.
Nu har Jack en merit till till det allra viktigaste; temperamentet! För det nedärver han verkligen!! Och även ett fagert yttre, förstås.
Märta hälsar, liksom Gudrun.

 
Ingen bild

Vem bryr sig

9 november 2007 14:51

Heja Lisbeth friskt humör......
Herregud.........!!!????
Va kul att få Jack friskförklarad :) :) Något du alltid vetat

 
Ingen bild

Nilla

9 november 2007 15:10

Det var ju det jag sa!! *S*

Både A & B

Mvh Nilla

 
Ingen bild

Lisbeth

9 november 2007 16:28

Tack för mer eller mindre fyndiga hälsningar!

Maarit - om Mira var lilla pirayan så var Jack "den välartade gossen som kom värdigt travande" - enl uppf Annika.
Och det har han fortsatt med..
En slickepuss o grattis till Mira & alla våra vildavästernhjältar.

Pernilla - visst fick du rätt, det blev tom ett B he he - men ang A:et:
Lilla I den timida
är Ingrid den likvida
- där fick jag till det hihi - men vad hjälper det när motbudaren har bjudit över på bostadsrätten...

En lägenhet, en lägenhet - ett kungarike för en lägenhet...

 
Ingen bild

Nilla

9 november 2007 17:08

A= Att dom fick lån!!
B= Ua

Och lägenheten den kommer, jag lovar *S*

Fast det kanske inte blir juuust DEN lägenheten............*S*

 
Ingen bild

Jette

9 november 2007 22:25

Jo! om jag har tolkat rätt så är skillnade som så.
A= ngt runda skålar
B= lite mer rundade skålar
UA = perfekta skålar.
C = lindrig dysplasi och här betyder det att skålarna blir sämre med tiden men i A o B blir de inte sämre och hunden får "aldrig" ont.

Men som jag har hört nu. Så finns beteckningen AU inte mer. AU heter nu A.

ED???? vet inte vad det betyder.

 
Mikaela

Mikaela

9 november 2007 22:57

ED står det inte utan det står AD längst ner till höger på röntgencertifikatet (det vi nyligen fått sänt till oss från SKK) och beteckningarna ua, lbp etc gäller endast armbågar.

Så, gällade HD finns inte UA längre, utan nuförtiden nyttjas skalan A till E. Beteckningarna A och B är motsvarande det gamla systemets UA och därmed ok.

Men som Lisbeth skriver, normala höftleder resp ännu mer normala höftleder?

Skillnaden mellan A och B sitter i gradskivorna hos SKK:s avläsande veterinär...

Mvh, Mikaela med nyröntgad hund.

http://sagogarden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lisbeth

9 november 2007 23:20

Mikaela, på Jacks certifikat står det faktiskt ED.

Det bidde nåt fel?

Hade det stgått AD så hade informationen varit mer begriplig.

 
Mikaela

Mikaela

9 november 2007 23:44

Hmm... Låter faktiskt som ett stavfel.

Står det; Förklaring ED?

Isåfall så ska det stå AD, kontakta SKK och be dom skriva ut ett nytt certifikat!

//Mikaela

(Får lite lätt panik när myndigheter och intresseorganisationer med stort ansvar stavar fel....Gemene man, javisst, men SKK...)

http://sagogarden.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nilla

10 november 2007 08:25

Förklaring HD gradering:
A= normala höftleder Grad A
B= normala höftleder Grand B
C= lindrig dysplasi
D= måttlig dysplasi
E= höggradig dysplasi

Förklaring AD gradering:
ua= utan anmärkning
lbp= lindriga benpålagringar
mbp= måttliga benpålagringar
kbp= kraftiga benpålagringa

 
Ingen bild

Annika

10 november 2007 16:35

Eftersom jag själv inte kan skriva eget inlägg bara svara på din blogg så får jag skriva det här!!!!!!!!!

Grattis Jack på den stora dagen!!!!!!!

Gammelmatte Annika

 
Ingen bild

Britta

10 november 2007 16:48

ED????
Står inte på något av mina rtg-dokument.

Kan det möjligen betyda "enligt diagnos"....?

Näääee, jag vet inte...

 
Ingen bild

Lisbeth

10 november 2007 17:25

Britta!
Tror att ngn tryckfelsnisse varit framme, hur det nu gått till - borde ju vara ett standarddokument?

Tänkte fota dokumentet med ED o allt och lägga upp på bloggen, men kamerabatterierna är på laddning, så det får anstå ngn dag.

 
Ingen bild

Jack

10 november 2007 17:34

Tack själv gammelmatte Annika!

Jag har firat min 3-årsdag med att gå handlerkurs på Torbjörn Skaar. Det var jättekul, var i mitt ässe och kråmade mig å det väldeliga, fick gå fram och tillbaka massor med gånger och alla tittade på MIG, även gå med handlerläraren själv.

Stormatte, du skulle se vad snygg jag var!

Sen när alla tittat färdigt på mig och fikat o snackat hur kul och bra det var - ja det var ju inte jag som skulle lära mig något, utan mest matte då; hur hon skulle gå och sätta fötterna och låta bli att luta sig över mig och skymma mig, etc.

Sen åkte vi hem. Husse hade köpt grisöron och dom har jag kalasat på. Sen blir det tårta (iaf säger mitt väderkorn det).

Jag får nog en egen (stor) bit!

Hälsningar och puss o slick!
Jack

 
Ingen bild

Annika

10 november 2007 20:21

Låter jättekul sätt att fira dagen på, tänk att matte Lisbeth behöver öva så hon inte ska "glänsa" över dig och skymma ditt ståtliga yttre ( fniss!!!! ).

För ordningen skull kan tilläggas ang HD att vissa hundar med C kan också hamna som U.a Vi läste ju på det "gamla" viset under "2000-2006", sorry exakt datum har blåst iväg. Västgötarna fick dispans då vi upplevde en ökning av C hundar när vi ändrade från det gamla systemet"U.a, 1:a" till det nya "A,B,C..." . Man såg C hundarna som i en så kallad GRÅZON, var de U.a eller 1:a? Detta var inte bara i vår ras man hade den uppfattningen utan i flera raser BYGGDA liknande vår ras.

Av de hundar som lästes om var det endast ett fåtal som var U.a istället för C därför ändrades det tillbaka till det system vi har nu när man inte kunde påvisa någon MÄRKBAR betydelse. Detta ifrån Januari-2007 (A B C osv..)Men klubben håller fortfarande ett "öga" på detta.

Annika

 
Ingen bild

Lisbeth

10 november 2007 22:13

Annika!

För ordningens skull, fniss...

Jacks matte har inget behov av att "glänsa", men är man 1.80 och med åren allt krokigare så blir det lätt att man lutar sig (för mycket) över en liten hund. Fast det ska väl mycket till för att "skymma" Han Den Finaste, he he...

Förresten, vilka var det på Lövudden som tyckte högman borde öva? Va!!!

PS Jag har för mig att det var 7 av 36 C-hundar som vips blev ua när de omlästes. Ivf var det så när jag räknade sist. Det tycker jag är en hel del...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards