Direktlänk till inlägg 16 augusti 2008

Det kom ett mail...

Av Lisbeth - 16 augusti 2008 13:55

Alltid kul att få respons från läsekretsen! Här kom ett mail... Lite att bita i...eftersom Yours Truly är osäker, får upphovspersonen tills vidare vara anonym:"Hi. You have such a nice a direct way of writing to your blogg about different subjects (like the judging in dog shows - you are correct by the way! Many times the not-the-best dog (that day) wins just because the judge gives it a grade/placing based on something else than the dog's condition at that day, such as previous success/owner/handler...) and here is one new topic: EYE EXAMINATION in västgötaspets. I had thought of getting me another pup from Sweden and luckily for me someone else got the puppy before me. Now the sire of the litter was eye examinated and he has retinopati. So this pup could have bee ill herself. And still can be, who knows. only the time will tell. The risk is there since her parent is ill. We here in Finland have seen several cases of J175 and those dogs have been used for breeding before they have been diagnosed. And there are others who can have the illness but who are not examined so we have no idea if they are OK or not. But to use those dogs for breeding ??? We should get the DNA-test for this illness before we can make REALLY educated desitions about what dogs to use for breeding since this J175/retinopati can be found nearly everywhere. And since you guys do not examine your dogs (most don't, some do) how do we dare to come to Sweden to breed our bitches since we can be only guessing. And lottery and dog breeding should not be equals. There are not many totally blind dogs and most J175/retinopati (majority of dogs) are OK, but we SHOULD know about this more and we should know what the status in Sweden is. So why not do more exams ?? We don't have too many dogs around the world so if we have to stop bringing dogs from Sweden because we cannot be sure if we are getting a healthy dog that will limit our gene pool even more.Here is a nice hot topic for you to use in your blogg if you want."

 
 
Nilla

Nilla

16 augusti 2008 15:26

Skulle bra gärna vilja veta vilka Västgötaspetsar som har blivit blinda av J175/retinopati/pra.

Jag vet 1 i Sverige som är blind!! Och den har retinopati/pra liknande OCH har blivit behandlad för en åkomma innan som kan ge blindhet, allså själva behandlingen/medicinen kan ge blindhet.....

VAD är J175??

Ska vi slå ut en massa avelshundar på lösa grunder??

Vad händer med avelsbasen??

Klarar Västgötaspetsen det??

Det är många frågor jag vill ha svar på innan jag bestämer mig!

Det är väl dom äldre hundarna som ska udersökas först i så fall..

Dom som redan är satta ur aveln

Jag har inte än träffat på nån äldre eller yngre Västgötaspets som ser dåligt, vem ska ersätta uppfödarna om det nu visar sig att det inte är ärftligt & en massa hundar blir satta ur aveln utan andledning??

Det blir något för dom lärda att bita i....

Mvh Nilla

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Carina

17 augusti 2008 12:51

Jag läste det engelska inägget på Ulvus Blogg om blev både upprörd och förskräckt.

Antingen är det ett stort och allvarligt hälsoproblem hos rasen som personen skriver. Eller så är det inte.

Håller med dej Nilla. Hitills är det bara hörsägen. Det skulle vara bra om SKV redde ut begreppen. Om uppfödarna börjar avla efter "skrönor" istället för fakta så blir det nog slutet för västgöten.


 
Inga

Inga

17 augusti 2008 19:00

Först vill jag kommentera emailens skrivare "lottery and dog breeding should not be equals".
Skribenten har troligen inte mycket erfarenhet av hunduppfödning, ty annars borde hon veta, att VARJE kull är mer eller mindre lotteri.
Oberoende hur noga man är med planeringen och valet av föräldrardjuren , deras friskhet odyl.,så kan man ALDRIG vara säker på resultatet.
Tyvärr har man nog träffat på just dessa nybörjare,som VET exakt hurudana deras valparna kommer att bli (även ibland innan parningen) och får tyvärr ibland även oerfarna valpköpare,att tro på deras "kunskap"

Om ögonsjukdomen J175 = degeneration på näthinnan = PRA .
Retinopati är inte helt samma sak. I SKK:s Avelsdata ser man också olika resultat dvs. "Retinopati" och "PRA liknande Retinopati".
Här i Finland kallar man denna för västgötaspetsar egen form av PRA för J175.
Mera erfarna veterinärer skriver ibland i protokollet direkt PRA istället för J175.
Jag har förstått att i USA används benämningen PRA.

Västgötar, som blivit blinda pga denna ögonsjukdom,vet jag hittills endast 3 stycken och dom har varit äldre än 10år.
Nattblindhet har jag hört bland flere hundar, men dom är även äldre hundar, över 10 åriga.
Själv har jag hemma en tik som ögonspeglades med 2 år mellanrum (rekommendation av rasföreningen för avelsdjur)och hade friska ögon tills undersökningen av Andras Kamaromy. Då var hon 9år3mån och diagnosen blev "degenaration i näthinnan" J175.
Idag är hon 10år 3mån, men tillsvidare har jag inte märkt något fel på hennes syn.

Hur allvarlig denna sjukdom är , kan väl ingen ännu säga.
Ärftligheten är det ingen tvekan om. Den har tydligt bevisats med de ca.300 västgötar som ögonspeglats i Finland.



http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Nilla

Nilla

18 augusti 2008 07:52

"Mera erfarna veterinärer skriver ibland i protokollet direkt PRA istället för J175"

DET ställer jag mig frågande till, Om nu J175 är samma sak som PRA varför har man inte kallat det för PRA från början?? Varför hitta på ett nytt namn??

Så av 300 hundra hundar är det 3 som blivit blinda och alla är över 10 år??!!

"(rekommendation av rasföreningen för avelsdjur)"

Vilken rasförening??

Allså allt är på så lösa boliner, jag kan inte säga att jag är övertygad till att ögonlysa mina hundar, varför skulle jag det?

Vi har EN!! hund i Sverige som är blind & det är inte ens pga PRA....

ÄR det så jäkla konstigt att hundar ser sämre när dom blir äldre??

Gör inte vi människor det, det är väl ändå en vanligt ålders tecken, hur kan vi begära att våra hundar ska se glasklart när dom är 10-12 år??

När vi själva är halvblinda vid 75-80 års åldern!

Jag kan förstå hysterin om vi haft 150 blinda hundar, men vi har EN!!!

Hur många har vi som är halvblinda??

Hur många har vi som ser dåligt överhuvutaget?


Varför ska vi byta ut hysterin kring HD mot ögon, är det för att dit visade sig att vi inte har problem med HD!?

Varför VILL man ha fel på "sin" ras?


Många frågor & få svar...

Mvh Nilla






http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Inga

Inga

18 augusti 2008 23:17

Hej Nilla

om jag nu minns rätt så fick 3 vs diagnosen PRA i den alldra först gruppundersökningen.
Senare kom dock de finska ögonveterinärerna till den slutsatsen, att det inte var fråga om en typisk form av PRA,utan en för denna ras en egen degeneration av näthinnan och därför gav FKK den koden J175.
Jag skriver från Finland och då syftar jag förstås med rasföreningen på vår finska rasförening LGP-VGS ry.

Jag har precis samma åsikter och frågor som du och kan inte förstå den hysteri, som uppkommit bland några här i Finland.
Men även du vet säkert, att ägarna/uppfödarna inte gärna berättar om sina hundars defekter.
Därför vet vi inte hur många , som ser dåligt, hur många som är halvblind osv.

Nu jobbar forskaren Hannes Lohi på med , att få en DNA test, så att man kan testa valpar,ifall dom drabbas på äldre dagar av denna ögonsjukdom.
Jag tycker man först borde koncentrera sej på att forska om denna sjudom är allvarlig eller inte.

http://www.kolumbus.fi/fennican

 
Oili

Oili

19 augusti 2008 22:51

Tyvärr kan jag inte säga på svenska allt vad jag tänkte om den här saken men som kort tycker jag att det är mycket viktigt att ögonlysna våra hundar och studera saken. Det är den enda vägen att få veta hur många hundar vi har med den här degeneration av näthinnan. Det hjälper inte alls att sitta i busken och hoppas att ingen märker oss. Redan är det klart, att Västgötar har den här PRA-liknande sjukdomen. Hur allvarligt det är, är totalt en annan fråga. I den senaste Västgötaspets-tidningen var en mycket bra förklarning vad är det frågan om - gjort av forskarna som har studerat saken flere år redan.
Att hunden har J175 menar inte att vi behöver att ta honom/henne ut aveln. Vad jag har sett, tror jag att det är omögligt därför att vi har den här J175 i så många linjer redan. MEN om vi VET vad vi användar i aveln är det lättare. Vi kan tx INTE göra kombinationer var båda föräldrardjur är sjuka. Det är säkert att om vi fortvarande användar sjuka djur för generationer blir det inte bättre utan värre.

En tik av min uppfödning har J175. Hon är nu 9 år gammal och lever normal liv hos hennes familj, hon ser litet dåligare när det är mörkt och hennes ägarna tycket, att det är bra att veta. Familjen går inte i skogen eller andra "farligare" ställen när det är mörk ute.

Jag förstår inte varför kunde man inte ögonlysna? Den behöver ingen narkos och är snabbt gjort... man få veta resultaten genast... kostar inte så mycket (mindre än hdröntgen som den största delen av oss gör). Men utan undersökningar får vi alldrig veta sanningen!

http://www.oikkus.fi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards