Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Sociala medier - hur och varthän?

Av Lisbeth - 22 januari 2010 07:47

De s k sociala medierna är här för att stanna oavsett vad vi tycker om dem. Fördelen är oöverträffad snabbhet och direkthet, nackdelen är mindre väl geomtänkta inlägg och att frågeställningar och argument i debatter, som kommentarfunktionen inbjuder till, lätt blir förenklade och förgrovade. Undertecknad har aldrig deltagit i debattforum, aldrig varit inne på Facebook eller Twitter - vet helt enkelt inte hur de fungerar... Dessutom misstänks att min gamla dator inte riktigt klarar av detta... En hemsida hades förvisso, men den kunde jag inte uppdatera utan fick förlita mig på snälla vänner. Tack Michelle och Pernilla! Men en blogg kunde jag skaffa! För tre och ett halvt år sedan blev det av! Kunde till och med lägga in bilder på egen hand. Jippi! Bloggen användes som dagbok och noteringar över väder och vind, nyanskaffningar till hemmet, djurskötsel, när hovslagaren varit här, när hö köptes, valpar och vår (hittills enda) fölning - allt kunde nogsamt noteras och avbildas. Roligt att ha kvar och kika på och stöd för minnet. Bloggen blev en referens att kolla; hur var det med den och den saken - förra året, för två år sedan? Dessutom blev det en hel del kommentarer, de flesta trevliga... Och så naturligtvis eget skryt om framgångar, gratulationer från och till släkt och vänner. Allt detta var mycket bra! Folk kunde ha koll på hur vi hade det utan att behöva ringa. Bloggen har hittills resulterat i 1 554 inlägg och 4 304 kommentarer. Tack för uppmärksamheten!Uppmuntrad av framgången skaffade Yours Truly ytterligare ett par bloggar och började forska i diverse arkiv och skriva om ett par klassiska och intressanta raser - skotte först, eftersom min dotter just skaffat en sådan, och collie sedan, då jag alltid tyckt särskilt mycket om och "följt med" den rasen. Detta rönte syn- och hörbar uppskattning - det är många guldkorn i historia och nutid som går att vaska fram om förmåga och möjligheter finns. Dessutom var det roligt! * Nu var detta i längden inte riktigt bra... Det gick inte an att lägga upp bilder och uppgifter om betydelsefulla hundar och uppfödare utan att det kom surt efter! Efterhand kom insinuationer om "uppdragsgivare" och att bloggen (bloggarna) var annonspelare för vissa kennlar. Självfallet vill jag inte att uppfödare och ägare till hundar som jag beundrar - och som möjligtvis till sin olycka blivit observerade - ska behöva få obehag grund av min idoga nit. Och inte går det att försvara sig mot kränkande påståenden, dikterade av - vad? Avundsjuka? Då målar man in sig i ett hörn. Så nu är det tills vidare färdiggrävt! Alltså får denna - i o f s trevliga och stimulerande - del av min vardag vara så länge. Bloggarna tar jag inte bort, det är mycket arbete nerlagt och många av kommentarerna innehåller värdefull kompletterande information. Vi får se hur det blir med fotsättningen! Andarna kan under tiden vändas mot annat... Förhoppningsvis är man inom häst- och kattvärlden mer tolerant och generös mot sina stora namn!

PS Den som fortsättningsvis vill ta del av allt raffel i den spännande hundvärlden rekommenderas http://slutstycket.blogg.se/  
 
AnnLotta

AnnLotta

22 januari 2010 09:27

Nej, nej, nej....! Var ska jag NU hitta lite underhållande (och nyttig!) läsning!
Eftersom det mesta som skrivs i personliga blogar och på t.ex Facebook är av ringa intresse och värde för fler än dem texten precist riktas till, så tycker jag att jag har hittat nålen i höstacken när jag hittat hit till dig, Lisbeth!
Att avund och missunnsamhet (läs: ren och skär elakhet!) är orsaken till att mina privata små stunder, då jag kan le lite, nicka förnumstigt och instämmande och få lite intressant livsåskådning till livs, ska förmenas mig; DET GÖR MIG GRAMSE!
Detta var den rent egoistiska sidan av saken.

Jag beklagar å det allra, allra djupaste att det finns så mycken illvilja, att det gör Dig så besviken, så ledsen och som tar bort ork och lust att göra sådant som Du tycker är roligt och som Du tror på. OCH som samtidigt tillför andra människor något positivt
Det finns talesätt att ta till: "Mot dumhet kämpa Gudarna förgäves" är ett och det tycker jag känns tillämpligt.

Jag hoppas att Du ska få Din vanliga starka glöd och lust att skriva och vara vetgirig tillbaka och att Du tar "påhoppen" för vad de är: Inget annat än okunskap och tunnelseende.

Med de allra varmaste hälsningar!//AnnLotta

http://www.anlyn.se

 
Taina

Taina

22 januari 2010 10:37

För det första, de Colliekennlar som har nämnts här, är kennlar som har ÅSTADKOMMIT någonting.
De bittra människor som inte har gjort något nämvärt får och skall inte styra en ras som har havererat. Hur orkar dessa ovannämnda fantastiska Colliemänniskor fortsätta med detta motstånd. Tyvärr så har många utmärkta Collieuppfödare slutat och det märks. Det är få kennlar som håller upp kvaliten idag.
I den "andra" bloggen så skrivs det oavbrutet om hur oseriösa hunduppfödare är. Varför då inte vara tacksam över att det finns Collieuppfödare som arbetar seriöst och som har vackra dugliga hundar.
ALLA uppfödare vet att man inte kan avla på EN egenskap. Svårigheten är att få med hela paketet. Att skryta om hur svårhanterlig ens Collie är och ösa galla över de flesta Collieuppfödare är så lågt.
Vem vill de skall "ta över" rasen och vilka kennlar är "godkända" enligt deras sätt at se???

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Ingen bild

Berit

22 januari 2010 11:03

Men HALLÅ!! Du har faktiskt gjort att rätt många fått information av korrekt karaktär, som INGEN skulle fått utan din intressanta och korrekt informativa bloggar. Att det förekommer akwardianer är som välbekant känt.Nu jublar dessa för de tror de fått tyst på dig.Visserligen är det så att en "annan blogg" av mycket sladdrig karaktär försöker få till att det du gjort är fel, det gapas och skriks och framför allt kontaktas folk runt i såväl SBK som SKK organisationen för att få tyst på dig. Du nämns med namn i fula helt osanna insinuationer. Vi hoppas du inte går i deras skrikfälla.Vi behöver få ordentligt och korrekt info om alla trassel och pennigfulheter som vissa håller på med i en av de största av SKK:s anslutna specialklubbar, vi behöver få reda på hur det ljuges om bla a MH, vi måste få info om hur vetenskap och beprövad erfarenhet förvanskas för att passa mentalfundamentalisternas konstiga föreställningar om vad en rastypisk hunds karaktär innebär. Vi behöver helt enkelt dina bloggar, speciellt Colliebloggen. Vi måste ha denna motvikt mot skrikande mentalfolk utan riktigt uppfödarerfarenhet eller för den delen andra ambitioner än att öka antalet blandisar eftersom dessa ju inte är behäftade med dålig mentalitet eller genetiska sjukdommar enligt deras sätt att se.Dessutom är de ute efter att själv få sälja fler av sina mentalt usla och exteriört felkonstruerade (i första hand) collies genom att försöka sätta avelsförbud på "alla" som inte följer deras musik, som spelas på helt felstämda instrument. De chikanerar dessutom de kändaste och bästa collieuppfödarna i sin surhet för att de inte har varken kunskap eller kompetens för att nå dessa toppar via egen uppfödning... Det inavlas ( vilket kunde läsas i HS), det avlas på hundar med kod A rapportering, på föräldradjur med kod A, liksom på hundar som knappt liknar en rastypisk collie ( hängöron, dåliga vinklar, usel pälskvalitet, trista psyken, på en del som inte ens klarar av att genomföra en utställning som trots 1 med CK drogs ur BH då ägaren inte kunde hantera detta mentala monster och som tyvärr aldrig anmäldes för kod A utredning) bara för att de amerikanska importer... OJDÅ!! Snälla sluta INTE för du behövs, numera mer än någonsin tidigare.Sanningssägare av din kaliber och med din kunskap och dessutom med kunskap attlleta fram sanningen är guld värda för oss alla och FÅR bara inte tystna... Strunta i tokstollarna och fortsätt kör ditt race, we love you!!

 
Ingen bild

Helene

22 januari 2010 11:42

Jag tyckte den här dagen började bra men sedan blev det ett magplats när jag läser ditt inlägg. Allra sötaste vännen. Jag förstår dig, jag förstår dig allt för väl men hoppas innerligt att du fortsätter att skriva.

Låt inte en "den där" bloggen, som i själva verket är en avskrädeshög eller en dyngpöl fylld av missunnsamhet, illvilja, hat och grälsjuka, få stoppa dig.

Varför ska inte du - i sann demokratisk anda - få lyfta viktiga frågor? Låt inte gatans parlament och 'det-var-bättre-förr-papegojorna' samt deras hejdukar, få stoppa dig!

Kram / Helene

 
Annette

Annette

22 januari 2010 11:42

Jag håller med AnnLotta...

http://www.toptails.dinstudio.com

 
Ingen bild

Helene

22 januari 2010 11:47

Ett tillägg; jag håller med AnnLotta till 110%.

Nej, nu är det hög tid att vi gör gemensam sak; Låt oss alla skriva på en petition; "Bevara Ulvus-bloggen".

Helene

 
Erika

Erika

22 januari 2010 11:56

VA! NEJ! Hjälp, du får inte sluta SKRIVA!!! För jösse namn, skärp dig quinna. Man hoppar inte av bara så där, och vad är det du hoppar in i? Vet du det? Jo, ur askan in i elden - det är inte ett dyft bättre i de kanterna, bara lite "grönare gräs" kanske...
Du borde väl ha fått fjäll hårda som gammalt skoläder vid det här laget, så strunta i gnäll-, skitspridar- och avundsjukekärringarna - du har och gör en viktig insats.
Men kanske det blir för mycket ibland, förstår det.
Och hoppas på att du får glöden tillbaka och hoppas få läsa dina alster i fortsättningen på Hundsportsbloggen.

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lisbeth

22 januari 2010 12:19

Tack för alla uppmuntrande tillrop! Tål att tänka på...

Läs gärna Gunnars aktuella drapa http://slutstycket.blogg.se/2010/january/brukshundarna-ned-10-procent

 
Ingen bild

Nilla

22 januari 2010 12:55

Är du inte riktigt klok kvinna!!!! Du kan väl inte sluta skriva blogg, vet du inte att jag & vissa med mig är beroende av dina rader....

Nä ta nu ditt förnuft till fånga & forsätt att gräva & skriv!!!

Kram Nilla

 
Marianne H

Marianne H

22 januari 2010 12:57

Lisbeth, att du tröttnat på underligt folk, lögner och förtal kan jag förstå. Men..... För hundratals, kanske fler, kunniga, intresserade, lärdomstörstande hundmänniskor har du varit /är en inspirationskälla, en insatt, duktig och modig person. Hundvärlden behöver precis sådana människor som du. Visst är den världen ganska liten och inskränkt men det finns storheter som du t ex, som öppnar och vidgar den till helt andra nivåer.
Jag vet inte riktigt vilka som åsyftas som "de andra bloggarna" då jag bara läser de bloggar som kan förväntas öka min insikt och kunskap. Men vilka de än är så lär de väl vara bortgjorda i de flesta sammanhang, nästa steg kanske är att de utesluts ur SKK eller liknande, vad vet jag? De kanske inte ens är med i SKK om de ivrar för blandrasavel som antyds här ovan av. Jag förstår om du tröttnat men jag kan inte riktigt förstå varför du låter dig påverkas av sådana som inte har något kunnande eller pondus.
Jag kommer att varje dag under en lång tid att gå in på din blogg för att se om du låter världen fortsätta ta del av din insikt, dina kunskaper och din förmåga att uttrycka dig.
Om det här har något med collierasen att göra så måste jag säga till er alla som läser den här bloggen:
Förstår ni vad seriösa uppfödare och ägare av collie har att dras med och kämpa mot i så fall? Kvicksand, okunskap och missuppfattningar. Jag vet att många med positioner inom SKK läser det här och är mycket medvetna om vad det handlar om. Till din fördel! Kanske till colliens fördel också. För övrigt, har du börjat träna körningen ännu?

http://www.gatefields.se

 
Ingen bild

Siv

22 januari 2010 12:58

Nej nu får du allt ge dig...

Ja menar alltså, det är klart att du ska fortsätta att blogga som hittills. Om du råkar skriva något som inte stämmer så får du och alla ju genast det tillrättalagt.
Jag har själv två bloggar och de är ju lite lagom trista i o m att jag har "ett uppdrag i organisationen" som kräver viss diskretion och så jag inte kan skriva allt jag tycker och tänker.
Men du kan väl låta anden sväva fritt, inte sätter väl ditt nya jobb några sådana gränser. Kakrecept och julstök kan vi andra blogga om, ulvusbloggen ska väl ha ett bett som märks.

 
Ingen bild

lisbeth igen

22 januari 2010 13:04

Tack Siv! Ulvus är på hugget!

Och tack Marianne - som till allehanda hundliga färdigheter också är en duktig hästinstruktör till vilken jag donerat mina pållar om jag skulle trilla av pinn i förtid... vilket härmed intygas!
Det är för puligt i all snö att dra fram den fyrhjuliga holländska vagnen - finns det någon som kan avvara en parstång nu när jag innehar två inkörda ston? Men Viola blir tömkörd och är duktig och lydig.

 
Duritzan

Duritzan

22 januari 2010 13:54

Ta en time-out (modernt!) om du behöver, men överge oss inte. Vet du inte att "Om de skjuter på dig betyder det att du gör någonting rätt"? Tänk ett varv till - SNÄLLA...

http://www.duritzans.se

 
Ingen bild

Lisbeth

22 januari 2010 15:08

Kära Duritzan - jag är säkert inte någon särskilt modern människa så här behövs nog ingen time-out--- Känner mig särdeles pigg och rask!

Vi får se hur det blir - med allt.

 
Ingen bild

Ulf

23 januari 2010 10:14

Det är ju bara att konstatera att den sista meningen "Känner mig särdeles pigg och rask!" andas framtidsoptimism !
Det måste finnas en motpol mot alla skräniga och högljudda som annars kommer att jubla över att man ännu en gång lyckats tysta någon som inte säger ja till alla konstiga ideer.

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

23 januari 2010 22:30

Saken är den att om du skulle ha halvdassiga meningar om ditt och datt skulle inte det vara ett sådant stort intresse bland hundfolk som det faktiskt är i dina bloggar. Du har fångat saker som andra inte kunnat eller vågat sätta ord på!!! Du behövs och låt dig inte skrämmas av elakheter som haglar från andra håll. De har för övrigt uppenbarligen ingenting att komma med utan största intresset verkar vara att göra förvrängda refereringar till dig -helt innehållslöst! Fortsätt skriv, vi är många som läser, lyssnar och håller med fast flertalet inte syns i denna anonyma internetvärld.

Slutligen vill jag säga som min tonåring till kusin skulle ha sagt: DU BETYDER!

http://collieforever.blogg.se

 
Ingen bild

Clara

24 januari 2010 21:00

... håller med dig Ann-Sofie. :-) Dessutom så har jag sett att det är samma 4 som jämt svarar på "andra bloggens" utgjutanden.Verkar vara ett slags kompisgäng av självbejakande karaktär.Bra att ha om man inte har ett hyfsat nätverk. Här är det mera liv och lust, och alla som skriver har en hel del att komma med och vi är som du skriver MÅNGA som håller till här och som kommer med bra synpunkteroch som dessutom läser och FÖRSTÅR Lisbeths underbara information och kommentarer, vilket uppenbarligen de 4 som svarar på "den andra" bloggern inte klarar av.Lisbeth keep up the good work!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards