Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Lisbeth - 19 januari 2010 07:14

  


Nu vet jag vad gårdagens onda aningar berodde på! Inget elände har drabbat nära och kära tvåbeningar, men älskade lilla Dolly - hästen - var opasslig och måste hastigt transporteras närmare veterinär och vård, till hör- och synbar förtvivlan för Voice, ledarstoet. Far gjorde en utryckning och skaffade medicin till hiddiös kostnad (svälj). Det är i alla fall en lättnad att Dolly nu får god omvårdnad! *Efter dagens dramatik dånade Yours Truly av i soffan, men vaknade till överjordiskt sköna toner. Leonard Bernstein dirigerade Mozart c-moll mässa.


Trots idogt googlande har jag inte fått fram mer än Cristo jubilate... och inte minns jag namnet på kyrkan med den oöverträffade akustiken... Kan inte fråga kära far som är oändligt mer musikkunnig och dessutom minneskonstnär... pensionären jobbar! Men jag är glad att få se och höra detta TV-program! Bernstein höll en betraktelse över historiens lopp med utgångspunkt från Europas mitt (varifrån musiken framfördes, inspelad 1990) vilket gjorde stort intryck. Jag framhärdade i soffan... nästa önskade program var senarelagt p g a idrottsgalan (grrr...) - Den franska Apocalypse om andra världskriget ville jag inte missa. Gamla journalfilmer och privata filmer har restaurerats till otrolig kvalitet. Serien borde vara obligatorisk undervisning för varje människa, visar krigets grymhet och förstörelse och totala meningslöshet. Verkliga människor flyr för bomberna i varenda filmruta, namnlösa fasor - det var starkt! Och tänk att kunna se le maréchal Pétain - Frankrikes hjälte 1917 - som jag läst så mycket om och dittills bara sett på suddiga svartvita bilder - nu livslevande men oändligt vithårig. Det var ändå en 84-åring som kallades in att leda Vichy-regeringen när Frankrike hade givit upp.


Man kan fundera lite på hur ens liv hade blivit - om man levat alls - om inte Churchill 1940 ensam stått emot emot odjuret Hitler - Englands stoltaste stund! Gårdagens avsnitt handlade om fälttåget mot Sovjet 1941och Hitler, som nu kommit igång med sina fördomar och sitt hat, är segerrusig - förföljelser och likvidation av judar och andra undermänniskor... Stalin kör den brända jordens taktik, den tyska dammolnsframkallande uppmarschen lockas allt längre in i den ryska oändligheten. Så kommer höstregnen, de framrusade pansarfordonen kör fast i leran... Och så vintern - med oändliga lidanden för det icke vinterrustade manskapet...


Däremellan filmklipp av Hitler på hemmaplan, vilket är speciellt betänkligt mot bakgrund till det tidigare sedda programmet med juden Bernstein... Hitler, i egna ögon djurvän, verkar inte ha någon bra hand med djur... Det syns tydligt på filmen; Hitler leker och kramar sin schäfer Blondie och hon är klart rädd för sin ägare. Vilket bekräftar, i varje fall för mig - människor med en dålig djursyn går inte att lita på...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards