Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Lisbeth - 20 januari 2010 06:31

Igår kom stuteriägare Kerstin hit med med krosshavre (till hästarna) och hämtade Dollys medicin. Samtidigt inspekterades mina ponnyer och då särskilt Viola. Konstaterade förnöjd att Viola bantat enligt planerna efter det överdådiga sommarbetet.

- Då blir det bra att ställa ut henne, sa experten.

Kvack! Hästutställning! Men det ska jag väl klara av... ungefär som motsvarande med hund, fast man ska springa med hästen på andra sidan.

Förberedelser lika; shamponering och frisering, etc.

Men så talas om ytterligare en förevisning.

- Ska hon ställas ut två gånger? tänker jag, som vet att det är ont om lediga helger på våren...

- Jo, förklarar sakkunskapen - det är Premiering - Viola är tre år och detta är den ålder då man gör sådant i hästvärlden. Och så är hon ju inkörd så får hon göra Körprov... Shock! Horror!

För nu är det andra krav... Utställning - ja då är det hästen som visas, den ska stå och gå och se snygg ut. Körprov är ju ett slags bruksprov och innefattar därmed kedjans svagaste länk, föraren - alltså kusken d v s JAG!

Den tilltänkta körprovsaspiranten vred händerna:

- Oj oj... hur ska det gå!? Kerstin, som förmodligen känner mig väl, framhöll fördelarna:

- Jo, då kan Viola få Diplom... och så blir det inskrivet i passet att hon avlagt godkänt körprov...Det ser BRA ut!


Argumentet var oemotståndligt. Bara att hoppa fram ur garderoben: Yours Truly is a pothunter... prisjägare med andra ord, fast det låter ju (och menas) på ett gräsligt sätt...

Dessutom född tävlingsmänniska; kan inte ställa upp i något vare sig tipspromenad, frågesport, korsordslösning eller hundutställning om inte avsikt att avgå med segern... Därmed var det avgjort!


Kerstin åkte iväg och lämnade provsaspiranten åt sina ruelser... Insikter hade nämligen slagit mig...

Meddelade Far de nya framtidsplanerna. Han såg upplivad ut:

- Det var som attan! Viola kommer att tycka det är jättekul!

- Ja hon ja... men jag då! Närmare 1.80 krokig gumma med jättelika händer och fötter som jag inte vet var jag ska göra av och en liten häst som jag inte vet vad jag ska göra med...

- Vad är det för trams? Bara att sätta igång och träna!

- Det kommer att så fånigt ut... invände jag, som har några dimmiga minnesbilder av hästpremieringar.

- Alla som håller på med sånt här är rosenkindade Idlaflickor (berömd gymnastikgrupp som fanns ivf på 60-talet)... högst en tredjedel så gamla som jag!

- Spelar ingen roll, fastslog Far. Bara du tränat och förberett dig. I Stockholmsloppet var jag över 50... de 25-åriga killarna, normalt vältränade lagidrottare, är inte tränade för långlopp. De orkar tre mil... sen är det slut! Brukade springa om dem vid Odenplan...

- Det är marathon som skiljer gloparna från gubbjävlarna! Så sätt fart...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards