Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Lisbeth - 12 augusti 2009 09:02

Nästa helg håller Stockholms Kennelklubb Ullas & Bertils Minnesutställning till minne av två legendarer i kennelvärlden, Ulla Segerström & Bertil Sted-Gren.

Påmindens om detta när jag letade efter foton från gången tid, då hittades ett par brev...

Och man blev sittande en stund...

Båda breven, högst privat och personliga, sirliga och välformulerade från två gentlemen och storheter från den tiden när kynologin ännu stod högt i kurs.

Bertil Sted-Gren var domare, ordförande i SKK/Standardkommittén och allmänt färgstark personlighet i hundsporten, vilket inte vill säga så lite.

Jag tror mig förstå att hr Sted-Gren hade ett gott öga till Yours Truly - han hälsade alltid med ett glatt "Aha, här kommer volontääären!" - det var på den tiden då tibetansk spaniel bara fanns i något dussintal i vårt land.

Den skriftliga hälsningen bifogades återlämnandet av en bok som Sted-Gren lånat för översättning av standard. Brevet är odaterat men kan tidsmässigt lätt placeras. Passusen om "den lille nye Sigfridsson" gällde Ingrid och hälsningen avslutas typiskt morskt: "Behåll för all del Er egen stil ---- och ge fan i kärringarna. Er tillgivne Bertil Sted-Gren".

Det andra brevet några år senare, daterat 1983 - från Björn von Rosen; domare, författare, konstnär, upptäckare av västgötaspets och jämthund - var en total överraskning och inte desto mindre smickrande. Hade inte en aningom om att von Rosen noterat mina små övningar...:

"Låt mig säga att vi tycks se och tycka oväntat lika om en hel del i hundvärlden.

(Om Du blir förvånad över ordet "oväntat" vill jag fråga Dig: hur många kvinnor i den svenska kennelvärlden tror Du kunde ha skrivit den lilla sammanfattningen?
Med vänlig hälsning B v R".O Those Were the Days...---PS Läs gärna lägget för ett år sedan "Farligt, farligt, farligt..." Insyn och demokrati måste återerövras - varje dag!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards