Alla inlägg den 5 januari 2009

Av Lisbeth - 5 januari 2009 09:18

... för hundsporten? Det kan man ängsligt fråga sig... Man blir ledsen och bekymrad! Inte blott förhållandena näravid, såsom de ter sig. Och jag tänker då främst på alla elakheter inom min egen ras, där det sedan lång tid pågår ett segt envig, vanligtvis exekverat i form av anonyma påhopp och otidigheter. People are committing mysterious feuds, oklart varför...





Nej det finns något mycket värre, vilket kommer att påverka oss alla. Och här sitter folk intet ont anande i sina stugor och planerar valpkullar och utställningsresor, precis som vanligt... Forget it! It´s over...


Sedan en tid tillbaka ruvar man på oroande information utifrån... Känner mig kluven; dels av lojalitet till min tidning - nyheterna bör ju publiceras därstädes. Men då det här är saker som man är personligen berörd av, anser jag mig befriad från dessa hänsyn. Folk som läser utrikes hundpress och/eller lusläser SKK-protokoll kan börja ana vartåt det lutar...





Ack himme! - hur skall jag kunna berätta!? Bör jag följa Horatii eftersträvansvärda exempel och kasta mig in medias res? Nej - jag ser mig tvungen att taga sakerna i den sorgliga ordning de föreföllo.





Starka krafter ifrågasätter, ja vill rent av förbjuda följande; vissa hundraser, rasstandards, rasavel över huvud taget, till och med hundutställningar...





Upprinnelsen är en multilateral konsultation (ömsesidig överläggning) 1995 i Europarådet. Där antogs en målförklaring om avel och kirurgiska ingrepp. Stark kritik riktades mot rasstandarder vilka anses skapa hälsoproblem och lidande för hundar. Detta satte skräck i kennelklubbarna, inte minst i vår egen...





Det hela har rullat på... Här i Sverige ledde det till en generell domarkonferens och bearbetning av rasstandards, sedan till runda-bordskonferens med allrounddomare, ytterligare en generell domarkonferens (i höstas) och så den beramade Listan, innehållande 47 raser som kräver särskild observation. Det här kommer utställare att märka av under året...





I England är det dock mycket värre; här finns en militant lobbygrupp, vad som lite aningslöst i ett SKK-protokoll benämns "välgörenhetsorganisation" - i mångt och mycket samma folk som genomdrev förbudet mot rävjakt. Man har politikernas öron...





Skyttegravarna är uppgrävda! BBC har villkorat sin medverkan på Cruft´s. Det nya utspelet är att stoppa 12 raser från deltagande. The Kennel Club har inte accepterat villkoren. Positionerna är låsta.Tyvärr fortsätter skyttegravskriget i UK! Svenska Kennelklubben hade tänkt medverka på Cruft´s genom att informera om arbetet i Sverige för friska och sunda hundar. KC har bett SKK att avstå från att medverka som tidigare planerats. Av CS-protokoll framgår att man inom FCI och globalt är medveten om problem med vissa raser. Den yttersta konsekvensen av att inte agera är att vi kan förlora ett antal raser. Det här är bara toppen på isberget.. Hur ska det gå?

Av Lisbeth - 5 januari 2009 08:11

Ingrids skotska terrier Viggo bekantar sig med våra shetlandsponnyer; svartshäcken Viola och Dolly och Voice som är fuxar med ljus man och svans. Rasigt!

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards