Direktlänk till inlägg 7 juni 2010

Honom ska vi ha!

Av Lisbeth - 7 juni 2010 07:57

Nu hade jag en drömmamma - dvs Ch Svedala Solveig Solros - till min ihopfantiserade nya påläggskalv, men var fanns pappan? Det hade hunnit bli 2007 och Yours Trulys väg inom västgötespetseriet var krokigare än någonsin... Till rasspecialen i Västerås planerades en liten mini-come-back. Jag åkte dit med valpen Gunvald och dennes pappa och tänkte att det kunde gå hur som helst... Skulle i alla fall få tillfälle att kika på lite fina västgötaspetsar! Det var över 90 hundar för Göran Bodegård, Gunvald blev bästa hanvalp, Jack fick CK och en hyfsad placering, så man kunde vara så där lagom nöjd!

Så lyfte jag blicken mot tikarna och där tvärs över ringen står hon, en underskön tik! Oj oj... Av omständigheterna kunde jag lista ut att hon var finskägd och vände mig till goda vännen Inga Kahlman, Fennican kennel i Finland. "Inga, har du något att göra med denna tik?"

"Jo, nog är det min uppfödning!" Befanns att den sköna heter Muti Ch Fennican Äbby Ädelsten, världsvinnare m.m

"Hon är mamma till min lilla Niilo", sa Inga och pekade på hunden vid sin sida, en ung hane, Ch Fennican Ivanilos. Jag tog ett par steg tillbaka och sen fram igen. Niilo var lika sin mor, lika fin och med ett härligt temperament!  Foto: Halla Seppälä 

Niilo blev dagens bästa junior och har sedermera lagt en lång rad titlar till sitt namn. Han är son till den kände Ch Skogsbygdens Fabian Maximal, som jag hade träffat och gillat och t o m vid något litet tillfälle fått förtroendet att bogsera runt i ringen. Dessutom (hade jag kläm på) har Fabian bevisat ett fantastiskt värde som avelshund och lämnat genomgående minst lika bra som han är. Saken var klar! Niilo var killen hela da´n!

Kände mig som spanjorerna på talangjakt i "Ferdinand" - Honom ska vi ha!

Kunde Yours Truly få tid/möjlighet/råd att rabiesvaccinera, titerkontrollera och hela apparaten för att åka till Finland i akt och mening att införliva den vackra och genomtrevliga Niilo i stammen, dvs. para? (Solveig var för ögonblicket glömd liksom eventuell valp efter henne...)

Kärleksresa till Finland? Skulle inte tro det... Någon annan...? Inte det heller!

Hur skulle det gå?

Spännande fortsättning följer...

 
 
Halla

Halla

7 juni 2010 08:49

Jag blir lite arg när jag ser ett foto som är tagit av mig i någons blogg utan min tillstånd eller mitt namn under fotot. :((((( SNÄLLA NI! Om ni användar någon annans foto i era bloggar kan ni minst fråga vem har tagit foton?!? Talas om upphovsrätt.....

http://www.konnunkodon.com

 
Ingen bild

lisbeth

7 juni 2010 09:12

Kära Halla - jag ber så mycket om ursäkt!
Fotot är fint och gör hunden rättvisa. Dessutom skrev jag om hunden som mycket ung så att detta kort passade bra. Bilden är tidigare utan protester publicerad på bloggen - dec -07.
Jag uppfattade att detta var OK.
Tar naturligtvis bort den om Du så önskar och ersätter den med annat foto. Tillsvidare skriver jag naturligtvis dit Ditt namn. (Visste ej vem som var fotograf då jag i samband med datorbyte förlorat bildarkivet).

 
lisbeth

lisbeth

7 juni 2010 10:38

STOP PRESS! Bryter för ett ögonblick västgötaspetsältandet med ett meddelande:
På Gunnars blogg http://slutstycket.blogg.se/
finns ett viktigt meddelande, en kommentar till senaste inlägget om regional tidning. En av de verkliga tungviktarna inom SBK och då särskilt i fråga om mentalitet och MH-tester tar bladet för munnen och skriver otroligt tänkvärt. Absolut ord i rättan tid och mycket välkommet inlägg!

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

lisbeth

7 juni 2010 10:40

PS Gäller den pågående desinformationen ang mentalitet och tester!

 
Ingen bild

Gunilla

7 juni 2010 10:55

Jag har läst det, vad bra skrivet.Äntligen någon riktig tungviktare som har sagt sanningen om detta tramsande med Mh och allt annat "mentalande". Ingrid Tapper är en ev de mest kunniga om rashundars mentalitet i vårt land, tillika en av de mest brukshundskunniga. Mycket intressant läsning, på min ära!Tack, Lisbeth för denna intressanta länk, läs och begrunda den!

 
Ingen bild

lisbeth

7 juni 2010 16:09

OBS! Kommentatören på http://slutstycket.blogg.se/ har dessutom skrivit en bok om Mentalbeskrivning, utgiven på SBK Förlag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards