Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Lisbeth - 6 juni 2010 09:37

Rasmus!

  Den var lång, den tog hela tio år! Så här var det:

Yours Truly (som i mitten av 90-talet "slutat" med hunderiet - trodde jag) hade hur det nu begav sig börjat igen. Året var 2000 och en tämligen nybliven västgötaspetsägare, till S& N Ch Fennican Buffalo Bill "Bero" (först) och S Ch Fennican Glada Gladiolus "Ada" (sen) hade börjat få lite dimmiga begrepp om vilken typ som skulle strävas efter. Jag åkte till Ransäter i förhoppningen att få ytterligare ett cert på Ada. Väl på plats såg jag en tik som genast fångade uppmärksamheten - Ch Skogsbygdens Wilhelmina de Ville, kullsyster till rasens dåvarande stora stjärna S Wiola. Wilhelmina hade mycket av det åtråvärda och jag gick genast fram till ägaren och förutspådde tvärsäkert: "Du får certet idag!" Precis så blev det... Jag fortsatte att hålla ögonen på Skogsbygdens bedrifter och då särskilt Wilhelmina, som fick ett antal fina kullar hos Kim Johansson, bl.a kennelns D-kull med flertalet champions. Där förvärvade Anita Whitmarsh tiken Ch Skogsbygden Dolores Snitzig "Lollo" som med tiden visade sitt avelsvärde och fick många championavkommor, bl.a med engelska besökaren GB. IR. SWE. & INT. Ch. Starvon Falcon Flyer Over Castleavery "Bobby".

Tiden gick...

En dag var jag på Norrtälje lokala KK valputställning. In i ringen klev en underbar äldre tikvalp. Jag stod som förstenad! Vilken fin typ, vilka rörelser... Sedan samlade jag mig och efterforskade via katalog och på annat sätt att detta var Ch Svedala Solveig Solros, dotter till Lollo och Bobby. Vid nästa utställningstillfälle, jag tror det var i Avesta, då var Solveig med i juniorklassen och jag meddelade den förvånande matten: "Den här tiken ska jag tinga en valp efter!"

Och tänk så blev det! Fast det var långt dit...

Åren gick...

Med tiden hade jag på olika smärtsamma sätt fått klart för mig att avel och västgötaspetsar inte var så lätt som en plätt vilket nog hade föreställts...

Ibland kände jag mig som Erik XIV (han med ärtsoppan) -"Halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare..."

Men nu hade jag en vision och en dröm och framför allt en dröm-mamma till min kommande investering. Men var var pappan? Hur skulle det gå?

Spännande fortsättning följer...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards