Direktlänk till inlägg 18 juni 2010

Summertime...

Av Lisbeth - 18 juni 2010 07:28

  ...is not entirely a gladsome thing...

Det märks att folk har sämre ställt, färre åker utomlands under sommarlov/semester. Istället häckar populasen "på landet" dvs HÄR. Främmande element myllrar runt i spenaten till allmogens förtret. Folk som passerar stannar och glor. Vi är trötta på att vara gratis-zoo!

I natt hade någon onding öppnat den bortre grinden så hundarna hade kunnat kuta ut på vägen, vilket de inte gjorde tack och lov. Men det är illa nog att någon försökt bereda sig tillträde till gården. 

I morse gick en ny hund förbi - en american staffordshire terrier - enligt Wikipedia:

"A number of the early ancestors were also developed for the "sport" of dog fighting. The extraordinary vitality of this breed is a direct result of breeding for successful fighting dogs."

Den här amstaffen så mycket kapabel ut för sin ursprungliga uppgift; muskulös, tigrerad, kuperade öron, dreglande käft och utrustad med sele. Hur man kan ge sig att promenera med en så kraftfull hund i sele övergår mitt förstånd. Tjejen som släpade på am staffen hade fullt upp att hålla sin best, dessutom talade hon hela tiden i mobilen. Hon kan inte ha hört så mycket av samtalet för västgötaspetsarna skällde hela tiden. Staketet bågnade men höll...

På huset finns en emaljerad skylt med en västgötaspets och Välkommen. Funderade - used my initiativ... Med en tuschpenna kunde texten ändras till Stick!

  Men än så länge är det blott en frestande tanke... Vi ska inte bete oss konstigare än vad folk redan kan fantisera ihop.

Önskas mer spänning i tillvaron? Läs Chefredaktörens lustmord på SBKs kongress http://www.hundsport.se/redaktionellt/le...daren_wilse.html

 
 
Ingen bild

Marina

18 juni 2010 08:38

Hehe, ingen kan skriva som du min kära Mor. Som en kommenatar så skulle jag ALDRIG införskaffa något som det står välkommen på. Hos mig får man boka tid.

 
Ingen bild

Gudrun

18 juni 2010 11:13

Vår granne med amstaff hann flytta innan vovven blev vuxen. Och som valp var den ju förtjusande - som alla valpar.
Har aldrig trott på att förbjuda olika hundraser, utan ansett att problemet inte är hunden utan hundägaren. Men... egentligen är det ju den blivande hundägaren som är problemet - den som ofta inte har någon hundvana alls, men ändå köper en krävande hund som amstaff. Dom människorna får man ju aldrig tag i - på valpkurser är det så dags...
Så... nu börjar jag luta åt den danska modellen. Det finns egentligen ingen anledning att ha potentiellt farliga hundraser - eller?? En bra schäfer avskräcker, men är hanterbar och lätt att få lydig - räcker inte det?
Vad tycker ni?

 
Ingen bild

mamma

18 juni 2010 12:31

TACK kära Marina! Sätter stort värde på ditt omdöme i detta fall liksom allt annat.
Det är roligt med lite klös...

 
Anita W

Anita W

18 juni 2010 16:52

FY PÅ ER !!!
Vilka kommentarer, jag är så förbluffad.
Tigrerad, öronkuperad?????? Muskelös, dräglar???
Det gör alltså en hund till farlig. Ovan kan passa till en Boxer, Grand Danois. mm. mm.
Är en hund "obekväm" för att matte slött går och pratar i telefonen och har sele på den?
Gudruns kommentar bara får mig att undra.... Ja jag vet inte vad din kontakt med en Am. Staff. är mer än en valp i granngården som flyttade innan du lärde känna den
Din åsikt angående en del hundraser "lutar sig åt den Danska versionen" (att förbjuda)
Varför detta har påbörjades i Danmark är att många av typ "Hells Angels" och då den typen av gäng (som jag nu har fördomar mot) har dem och naturligtvis blir det ofta fel. Men, som någon påpekade. Vad händer när dessa personer skaffar sig andra , då beaktade som trevliga raser. ? Blir det förbjud på dem?
Jag har varit i denna situation. Med mina Rottweilers, nu i över 34 år
Dem, Am. Staffen osv. bör besökas hos seriösa uppfödare . Gå till en special med 200 hundar. Inte en incident mer än det vanliga som levande varelser hittar på.
Jag har aldrig blivit "mobbad" som domare av Am Staff men däremot av andra terrier raser och sällskapshundar
JA, fel ägare med fel typ av ras. Håller helt med om det
Svaret ligger i.....................????????

http://www.svedala.2u.se

 
Ingen bild

Marina

18 juni 2010 18:56

Tack själv! Det är ömsesidigt, i vissa fall hyser jag ett oerhört värde och tilltro till din kunskaper (du vet vilka), i andra..not so much....(du vet vilka) Fniss... Puss & kram.

 
Ingen bild

Gunilla

18 juni 2010 21:31

... hmmm... Anita, HA killarna har inte Amstaffan... Om de har hund tror jag mera på rottisar... det är nog snarare så att det är många med kriminell bakgrund från problemförorter, utan tradition av att hålla hund då hundar i vissa kretsar anses orena, som köper/ föder upp de dåligt uppfödda Amstaffan som beskrivs.Mestadels är det inte Amstaffan heller utan Pittbullar med diverse i..Killarna tröttnar snabbt det är ju ganska jobbigt med muskelhundar.Då tar deras små späda flickvänner över.Frågan är vad som är sämst för hunden... Det kryllar av PB blandisar i Rinkeby, Rosengård och i Slottsskogen... det är nästan omöjligt att se skillnad på en Amstaffan och en Pittbulle med diverse i... nu är det dessutom poppis att blanda dessa med rottweiler. Det är trist att se dessa hundar släpandes omkring på en liten jänta,ofta som ovan beskrivets, talande i telefon... hundarna har nästan alltid selar, det ser väl ballast ut...MÅNGA av dessa inverterade draghundar är felhanterade och därmed blir de lätt farliga, det vet du.Speciellt mot småhundar som bits ihjäl. Jag förstår inte din agitation, men skyll INTE på HA med anledning av förbudet i Danmark. De jag känner i HA kretsar har rottweiler eller schäfer.Och dessa hundar är mycket väl omhändertagna och ovanligt väluppfostrade.De får ju göra vad de ( rottisarna) avlats för, nämligen vakta.Så please Anita, ta inte i så... ty innerst inne vet du att Lisbeth har rätt...

 
lisbeth

lisbeth

18 juni 2010 21:31

Sluta resa borst Anita!

Tigrerad, öronkuperad, dreglar, muskulös = farlig!??? Va!

Ber att få påpeka att undertecknad på 50-talet delade säng med legendariske tigrerade, öronkuperade, muskulöse och för all del också dreglande N CH Havannah of Sirrah Crest - en helt underbar boxer av den kraftfulla modell som fanns då.
Skulle JAG uppleva en hund med de uppräknade attributen som farlig? Jag?!
(Gud så arg jag blir...)

Vad är detta för generalisering?
Jag har INTE skrivit någonstans att jag var skraj för sagda dogg - bara att situationen blev lite vansklig (potentiellt farlig?) då ägaren hade svårt att hålla emot och palla för trycket.

För resten har jag också haft rottweiler och den var gudasnäll.

Men jag är svår motståndare till den svenska tesen - nu ristad i sten - att alla hundproblem är ägarproblem och att aggressiva hundar är besottade av rädslor, det är att förenkla det hela intill idiotism.

http://ulvus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annette

18 juni 2010 22:13

Jag håller inte med om att det bara ska vara ett ägar problem. Jag tror heller inte att Du kan få vilken hund som helst att kampa. Typ en labrador. Det är ju hundar som är avlade för just kamp och vakt som figurerar i dom flesta fall. Vi har ju också hundar som är avlade spec för jakt etc. Kanske är jag helt fel ute.....men vi kan inte förneka att vi bedriver ju en avel med olika inriktningar och lägger vi då enbart skulden på ägarna så förnekar vi ju vårt avels arbete också...eller tänker jag helt tokigt.?

 
Ingen bild

Gudrun

18 juni 2010 23:23

Anita, jag tror att man måste ta den här diskussionen seriöst. Min erfarenhet av kamphund är inte bara att jag sett en valp.....
Du om någon vet väl att avel betyder - avlar man på "heta" individer är risken större att man får besvärliga hundar. Fel ägare ökar problemet.
I de sammanhang jag har varit har jag alltid pläderat för att inte förbjuda raser - bland annat för att många problemhundar är blandisar. Men den lag vi har fungerar inte - problemhundarna finns kvar i samhället. Sedan kommer det in en massa nya raser där aveln varit just att få fram stora vakthundar. Behövs dom här? Kan konstatera att Dk förbjudit just en del såna.
Så jag tycker det finns skäl att fundera. Vilka typer av hundar vill vi ha - det vill säga ska hårda aggresiva gener finnas kvar?
En diskussion ska vi väl kunna ha om detta - eller?



 
Anita W

Anita W

20 juni 2010 09:30

Hej & Hå. Vad är nu detta! Här händer det saker i min frånvaro.
Jag visste väl att jag skulle "bevaka" mina inlägg på de få bloggar jag tycker är intressanta.
Men ärligt talat så har jag tagit mig i kragen och bestämt, nu får jag verkligen ägna mindre tid åt datorn. Den har tagit över mitt liv. Jyckarna ligger och suckar vid fötterna, gräset växer, dammmet odlas och jag blir bara fetare.
Såg mig sjäv i ett skyltfönster och undrade vem som gick så nära bredvid mig. Ha ha, det var jag själv, i dubbel upplaga.
Nej i framtiden blir det mindre skrivande, åtminstone på sommartid. nu svarar jag bara på mejl och någon enstaka inlägg i min bloog, om jag inte ger upp där. missförstånden på dessa bloggar är bara för mycket (även på emails)
Man ser inte ansiktsutryck, glimten i ögat eller hör tonen i rösten
Detta tar mig ju då till mitt inlägg ovan
Va då ner med raggen Lisbeth (borst) Jag som för jämnan ligger på rygg och viftar både på ben o svans.
Arg, varför är du arg? Balla inte ut nu för en sån alldaglig sak som jag skrev. Knappast värt en suck. Fy skäms skrev jag. Blir dt bättre om jag skriver ajja bajja vi får inte ha fördomar? Näh, nog inte om man inte pratar med personer öga mot öga och att du sover med dräglande Boxrar/Rottweiler ja det säger allt om dej
DET VAR NU ETT SKÄMT !!! SKÄMT!!! SKÄMT!!!!
Tappa för guds skull nu inte din humor

Gunilla, håller helt med dig. Hells Angels ska inte få skulden för allt. Det är ofta, kanske de med kriminella bakgrunder, som har dessa hundar och efter som Am. Staffen kommer FRÅN Pit Bullen så är det tyvärr lätt att snabbt komma tillbaka till deras temperament och då användas på fel sätt
Oftas är det ju inte lätt att se skillnaden som är tråkigt för de seriösa uppf. av Am Staff som har fått fram fina familje/utställnings hundar.

Gudrun.Visst är det så, som du skriver men du skrev inte så i ditt första inlägg :)
ALLA problem ska ALLTID disskuteras Tyvärr har jag ofta märkt att det går inte alltid med vissa människor ( INTE du nu ) och absolut inte på en blogg. Läs igen om det ovan.
Naturligtvis bör man disskutera farliga raser eller ska vi säga farliga ägare men just nu ville jag bara svara (försvara) mitt inlägg och det var angående Am. Staffarna. Tyvärr hjälper nog inte våra disskutioner. Man får hoppas på SKK och rasklubbarna för om politikerna får ta hand om det så blir det en jäkla sörja. De vill ju förbjuda ( i något grandland) Cocker och liknande raser, kommer inte riktigt ihåg vad
Hmmm, ganska stor uppståndelse i bröllops yran över "inget" Men jag är med dig där Gudrun. Något behöver göras
Nu lämmnar jag i alla fall detta ämne som blev något förstorat

http://www.svedala.2u.se

 
Ingen bild

lisbeth

20 juni 2010 10:41

Äsch, Anita - jag blev väl lite animerad... too much on my plate at the moment... and your comment probably was the straw that broke the back of the monkey...

Ämnet blev, precis som du så klokt påpekar - något förstorat!

Nu fortsätter vi på det gamla trevliga viset!

Och förresten, det spelar ingen roll vad du skriver eller säger eller gör - du har givit mig förtroende och lyckan- underbara Rasmus! - så du får fortsättningsvis bete dig hur du vill...

Yours faithfully

Lisbeth

 
Anita W

Anita W

20 juni 2010 18:43

Nu fick jag än en gång ett gott skratt. Rigtigt högt frustrerande skratt
Man säger " The straw that broke the Camels back"
Hi Hi

http://www.svedala.2u.se

 
Ingen bild

lisbeth

20 juni 2010 20:55

Ja skratta på du. ber att få citera The American Spectator:The Straw That Broke the Donkey's Back
By Hunter Baker on 7.19.04 @ 12:07AM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards