Alla inlägg den 18 september 2008

Av Lisbeth - 18 september 2008 16:53

Nya hundyrken växer upp som svampar ur jorden. Det är hundmassörer, stretchare, mentalgurus, handlerkurser, m.m Så bra! Eller...Visst blir man lite fundersam när nya kreatörer slår mynt av hundägares osäkerhet. Blev uppmärksammad på det senaste - kennelcoach. Alltså, mot konsultarvode 550/timme ges råd om valpning, parning, uppfödning, trimning, handling - alla raser! Det är friska tag!
Det erbjuds också endagskurs i anatomi, trimning och handling. Kursavgift: 800:-/hund
Egen matsäck medtages.
Så fint! Går folk på vad-som-helst? Det stod ingenting om moms på tjänsterna som säljs. Förutsätter att det finns F-skattsedel...
Inser att man varit en idiot som under alla år förmedlat hjälp och svarat på frågor gratis... I min värld kallas det after-sales-service till valpköpare eller vanlig svensk hygglighet till alla andra, men jag har uppenbart inte hängt med alls... Management, coaching är tidens lösen! Det går tydligen att sätta en (saftig) prislapp på allt...

Av Lisbeth - 18 september 2008 10:49

"Bror Rudbeck! Triumf! Seger! Vivat! Eja! Eja! Hosianna i höjden! Basta! Bravissimo! Kyrie Eleison! Halleluja! Du vet ej min lycksalighet. Du vet ej, att jag nu på stunden, nu i ögnablicket, nu på minuten, nu i momangen - såg drottning Christina i ändan. Lovad vare Herranom i evighet! Amen!"


Denna minst sagt uppsluppna skrivelse är från skalden Johan Henrik Kellgren till vännen Rudbeck, efter det att Kellgren - under oändliga suckar - äntligt var klar med versifieringen av dramat om drottning Christina, som beställaren, Gustaf III, hade tänkt skulle uppföras på Gripsholms teaterscen.


Har fullaste förståelse för skaldens våndor och slutliga lättnad. Känner just nu något liknande; har precis skickat iväg tre feta texter och är LEDIG!


En känsla, besläktad med euforin, som bara kan jämföras med barnafödande; först en oändlig och alltmer mödosom graviditet, därefter grufliga födslovärkar och slutligen - förlossning! Hurra! Klart... Barnet blev friskt och välskapt!


Nu kan hovslagaren komma när han vill... Sedan ska jag städa!


Har återupptäckt Olof Lagercrantz, då jag letade efter den bok där Carlsson går och memorerar sin strategi hur han ska erövra hemmanet Hemsö, och då Strindbergs böcker stod bredvid Lagercrantz´s - ety den senare skrivit ett berömt verk om Strindberg. Låter lite rörigt men fungerar fint för mig...


Hur glad är jag inte att jag börjat omläsning av Min första krets! Borde sättas i händerna på envar. Han förutspådde allt som hänt de senaste 25 åren, som t.ex miljöförödelsen och samhällets förfall i girighetens spår. Ett viktigt motiv för Lagercrantz var kritiken mot det materialistiska konsumtionssamhället. Det tog sig uttryck bland annat i motstånd mot TV-reklam: ”Hellre förintelse än denna instängda lycka med prislappar!"

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards