Alla inlägg den 26 september 2008

Av Lisbeth - 26 september 2008 22:18

I morgon börjar av SKV:s avelskonferens i Jönköping. Lyckat till! Förhoppningsvis kommer församlingen fram till något bra. Bloggvännen Britta har ojat sig över att uppslutningen är lite klen... det tycker inte jag... En del självskrivna är väl dessutom på utrikes resor och annat... 25 pers låter ambitiöst i mina öron... Speciellt med tanke på att det är tvådagars - hur många har möjlighet att avsätta två heldagar + 80 mils körning? Inte jag...


Detta har dock inget direkt att göra med söndagens begivenhet, husfadern och jag har bröllopsdag! "Ja, då kör vi väl på i 42 år till!" sa kära maken oförskräckt och räckte fram dessa vackra blomster. Tack så mycket!

Trevlig helg!

Av Lisbeth - 26 september 2008 08:38

Vi rusar in en mardröm av kretskort och pinkoder, Storbror ser Dig och myndigheterna vill ha koll på på ens mailtrafik. Vad ska detta vara bra för? Vem har givit makthavarna mandat till allt? Det svenska folket är ett under av mesighet. I Tyskland blockeras Autobahn med 200 långtradare, i Frankrike vräker bönderna ut ett par ton gödsel utanför parlamentet. Vad gör vi då? Jo, här betraktas våra makthavare visserligen med leda, men framför allt med outrotlig vördnad... Ungfär som fordom prästerskapet. Man införa vilka påbud som helst tämligen riskfritt, hyggliga svensson suckar kanske lite uppgivet när man står där framför den nedlagda macken, eller som idag, den nedlagda posten och lommar snällt iväg till att uppsöka och köa i de föreslagna substituten.



Igår skulle Yours Truly sätta in penningar via lantbrevbäraren. Väntade en värdelös halvtimme vid vägkanten; dessvärre var det inte hygglig brevbärare Stickan, ett under av punktlighet och reda, inte heller någon av de muntra vikarier som inte hittar. Det var Sura Tanten, surare än någonsin. Hon sågf ännu elakare ut än vanligt vid åsynen av min betalningslapp och sa skadeglatt: det där tar två dagar: Minst! Det är Betalningsuppdrag (tror jag var det som sas) och pengarna måste skickas till Sundsvall (varför då?).



- Kära Du, det är fult att snörpa på munnen så mycket. Försök med Botox, (sa jag inte men tänkte) och tog tillbaka sedelbunten utan ett ord.



Funderade hur det hela skulle lösas. Måste betala räkningar via konto, s.k plusgiro, vilket löjligt namn! - borde kallas minusgiro.



Fick åka till Staden. Istället för något som kunnat skötas vid vägkant på två minuter fick det bli tre mils bilköring med föreberedelser, snurr efter parkerningsplats och promenerande runt från den ena ovetande instansen till den andra, så tog det halva dan. Min tid! Som jag hade kunna göra något vettigare av!


Befanns att Posten i Norrtälje är nerlagd! Va! Hur ska alla pensjos klara sig nu?



Fick lomma iväg till Nördbanken, 40 nummer före, så där blev jag sittande...



När allt detta var klart så skulle ett par kassar med burkar och petflaskor pantas, ja, när jag ändå var i stan... På panteristället hade installerats en ny apparat, den spottade ut hälften av mina burkar och påstod "föremålet är inte tomt" - pantandet tog alltså en evighet. Gick in i butiken för att köpa något att trösta mig med (för pantkvittona) - de varor jag ville ha betalades i kassan, men måste avhämtas i en apparat utanför. Man knappar in en pinkod, hur kul som helst när man är närsynt, och så får man i bästa fall vad man betalt för. Vad var det för fel på den gamla trevliga modellen? Man stoppar ner sin vara i korgen alternativt pekar åt kassörskan. Jag hatar pinkoder, ja, koder över huvud taget. Man behöver väl inte införa alla uträkningar räknenissarna hittar på bara för att de GÅR att göra? Jag vill ha tillbaka min gamla brevbärare Stickan! Jag vill ha min bankbok som jag kan ta ut och sätta in pengar på! Låtom oss starta ett Uppror mot Koder! Reclaim the Country!



När jag sen spionerade på mitt konto, misstänksam som man är, befanns att bara halva lönen kommit in. Resten hade det blivit något mupp med...



Jag blev så förbannad så jag glömde att tanka bilen, så nu måste jag åka en gång till. Somebody will have to pay for this...



Ingrid, som ändå är 35 år yngre, är likatänkande. Hon gör upphovsrättsliga anspråk på mottot: Ner med Kretskortssamhället! Fortsättningsvis ska jag ha mina pengar under Den Lösa Stenen...Bloggarna tar time out p g a påkommen frustration över tingens oordning. Vad Yours Truly tycker och tänker om detta lämpar sig dessvärre inte för offentlighet. Nej, vi äro icke utblottade... ja, alla är friska och pigga!
Det är allt annat runtomkring...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards