Direktlänk till inlägg 14 juni 2009

Aktivering behövs?

Av Lisbeth - 14 juni 2009 13:32

Hemskt väder, ösregn och halv storm - hundarna vill inte gå ut. Samma igår, då skulle vi egentligen ha åkt in till brukshundklubben med lilla valpen och pappa Jack som moraliskt stöd, för att introducera henne inför valpkursen som börjar nästa vecka. Men det fick vara, dels på grund av hällregn, dels för att det visade sig vara hunduställning på området. Stackarna! Bestämmer mig för att Odetta är så mentalt stark att hon klarar att komma till ett främmande ställe med en massa obekanta hundar, utan att ha övat i förväg...



All aktivitet är lagd på sparlåga och inomhus. Funderar på om Yours Truly ska känna skuldkänslor för att mina hundar inte "aktiveras" såsom beskrivs på androm bloggar och hemsidor. Aktivitet är väl bra och modernt? Bestämmer mig för att detta får hundarna bestämma själva...




I bland har man en känsla av att de värsta aktivistterroristerna egentligen valt fel djurslag - de borde ha katt, en art som tillbringar en stor del av dagen vegeterande och ackumulerande energi, för att plötslig explodera i ett febrilt enerigryck. Låt mig förklara!




Det är ju på så vis att hunden påverkas av ägarens livsföring. På 70-talet och tidigare var det vanligt att hundägare cyklade och promenerade med sina hundar till klubben eller tävlingsområdet. På så vis fick hundarna mycket av rörelsebehovet tillfredsställt i lugnt tempo och fick också en naturlig uppvärmning före träning eller prestation. När man sedan cyklade eller promenerade hem kunde hunden varva ner och slappna av. Nu stuvas hundarna in i kombibilar, kanske en kort rastning och sedan direkt ut till aktiviteter. Därefter in i bilutrymmet eller buren igen där en hund har begränsade möjligheter att varva ner efter högintensiv aktivitet.




Samma gäller tillvaron för familjehundar. I bostaden ligger hunden vissa tider ensam och när ägaren kommer ska "allt" ske. Det ska rastas och vårdas och utfodras, kanske också tränas och aktiveras. Mängder av saker måste hinnas med och samvaron blir varken lugn eller förtroendeskapande. Hunden kommer i värsta fall att sammanknippa ägarens närvaro med ett tillstånd av konstant upphetsning. Många hundar stressas kolossalt av att alltid behöva vara på tånaglarna. Tro mig, jag har sett några stycken... Det är dessutom som upplagt för muskelbristningar och andra skador.




Det här är jag förmodligen ganska ensam om att tänka...

Men... hundens behov av aktivitet och meningsfull sysselsättning varierar starkt mellan individer beroende på ålder, ras, storlek, utfodring, temperatur och andra omständigheter. Det kan vara knepigt att reda ut vad som är ”aktivering”. Mycket ryms inom det begreppet, t o m finns det ett uttryck som kallas aktiv vila, ett vedertaget begrepp i idrottssammanhang. Med aktiv vila menas att man vilar från det man brukar göra och gör något annat. Aktiv vila är till för att avlasta muskler som kanske fått arbeta ensidigt. För hundmotion kan det innebära att man går skogspromenader på mjukt underlag eller låter hunden simma istället för cykelmotion på asfalt. Aktiv vila kan även ha stor mental betydelse. Hunden har lättare att koncentrera sig på en ny uppgift genom att vila från det som den brukar göra. Det är stimulerande för hunden att få nosa omkring och ”läsa av” omgivning, inte bara göra det som ägaren förväntar sig. Ett sätt är att gå på nya ställen. Hundar tycker det är mer spännande att inte veta riktigt vart ”resan” bär. Man får inte glömma att hundar först och främst är familje- och flockdjur, inte tävlings/träningsmaskiner... Våra hundar är alltid tillsammans och håller reda på varandra och på resten av familjen. Det är också ett slags aktivering som ger meningsfull - ur hundens synvinkel! - sysselsättning. Förmodar att detta är att svära i kyrkan i vår hyperaktiverade omvärld, men så är det...









 
 
Bitte

Bitte

14 juni 2009 14:40

Där håller jag med dig till fullo, Lisbeth!

http://http:/hem.passagen.se/sanningegardens

 
Ingen bild

maarit

14 juni 2009 18:21

Nu tror jag att jag faktiskt ska kommentera( brukar ju inte göra det).
Men eftersom jag gick i samma tankar härom dagen så då tänkte jag - om man blir sjuk och blir sängliggande 1-2 veckor ja, då är det tur att man har hundar som inte blir "knäppa" för att de tvunget måste ha all världens aktiviteter. Mina gossar skulle ligga brevid matte och tycka det var väl ok detta med. Är man singel så är man och har då ingen hjälp att få med hundar. Har staket runt huset så det är bara att släppa ut.
Det finns raser som MÅSTE få jobba annars mår de inte bra men till dessa hör inte västegöten enligt mitt förmenande.
Det är ju en gårdshund och ska ha koll på vilka som kommer och går och naturligtvis tala om , om det är någon som parkerat på fel ställe eller går på fel ställe och cyklister har inget på E20 att göra tycker mina gossar...hm. En skogspromenad/cykeltur är alltid gott för själen både för mig och små gossar och lite hundkurser när andan faller på, ja räcker inte det så är det väl jag som är....

 
Anja

Anja

14 juni 2009 19:18

Hej Lisbeth.
Oj vad skönt att det är flera som har liknande tankegångar, som jag uppfattade av i ditt blogg.

Att det ska aktiveras hundar eller barn till bristningsgränsen tror jag absolut inte är bara av godo varken för dig själv eller de andra inblandade."Take it easy" är nog inte så dåligt uttryck.
Det blir stressigt både för själ, kropp och knopp för alla. Inte minst för den som ska se till att allt blir gjort enligt ev. scheman också.
Om man inte gör allt som man borde/måste kommer det dåliga samvetet stressa en inombords, som våra djur/barn är fenomenala
känna efter oavsett vår bästa döljningsförmåga. Vi kan aldrig "ljuga" för varken barn eller djur vårt inombordsmående.
Däremot med avslappnad förhållningsätt som att i dag händer inte så värst mycket och nu slappnar vi av i soffhörnan med läsning etc tex pga vädret med regn och rusk lär sig både barnen och våra hundar koppla av och småmysa i stället.
När vi sen med jämnmod och med gott humör gör saker ihop ger dubbellt så mycket i gengäld för oss alla inblandade.
Kom tänka på att bla därför passar utställningsaktiviteter då och då för mig bättre än "bruksgrenar", som kräver en regelbunden gå bort träning i skog och mark med ev.medhjälpare etc flera gånger per vecka.
Speciellt med tanke på tävlingar blir det frågan om diciplin om regelbundenhet.
I dag har även vi varit tvugna bara att koppla av pga rysligt väder.

Bla mitt jättestora lönnträd (över 70 år gammalt) framför huset ligger nu två av de stora grenarna på bron och på staketet framsidan. Tur att det inte ramlade mot huset och fönstren. Den andra grenen rasade mot trädgården. Den tredje står fortfarande rätt upp. Tidsfråga nu åt vilket håll den rasar.
Blev matt schack i morse att få se förödelsen.Hörde dunster i natt."Jaa nån hund slängde sig ovarsamt på golvet "var min reflektion.
Drygt om en vecka ska små puppisar behöva komma ut på just den här delen av trädgården!
Nu skulle jag behöva ha en stark hustomte och inte minst "take it easy" humör.


http://www,steadwyn.se

 
Nilla

Nilla

14 juni 2009 22:07

Håller med dig helt & hållet! En Västgötaspets SKA man inte hålla på & träna varje dag med både det ena & andra, dom blir hyperstressade, Mina grabbar kan hålla i gång en hel dag, men dom kan också slappa en hel dag utan att bli stassade!!

Det man lyckas uppnå med att hålla på att träna i tid & otid, är en hund som inte kan koppla av, och som väntar på att det ska hända något hela tiden & gör det inte det så gafflar dom & är på tårna. En bra av & på knapp är önskvärt....

Jag har träffat på ett par stycken som inte kan koppla av utan dom gnyr & skäller konstant vid mattes/husses sida, för dom vill inte stå still!

Stannar jag & pratar med någon en stund, så lägger sig Rocky & Rex ner & väntar *S*

Kramen

http://vastgotaspets.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Monica

14 juni 2009 23:39

Aktivering är mycket viktigt men inte fysisk aktivering. Det viktigaste för alla hundar är att lösa problem, dvs någon typ av ersättning för uppsökande av byte. Att ge sig ut i motionsspåret eller ta fram cykeln ersätter inte det dagliga födosöket. Visst är det väl bra om våra hundar har kondition men de behöver inte behandlas som elitidrottare. En dag som den som snart är slut kan man lika gärna aktivera sin hund inomhus. Mina hundar en schäfer och en mycket samarbetsvillig och arbetsvillig Västgötaspets kräver lite hjärngymnastik varje dag men inte tycker de att det är lika kul att bara gå en tråkig koppelpromenad. De är helt fokuserade på mig och vad jag gör under promenaderna. Inga komplicerade saker alls. Jag har haft hund sedan 69 så det här är inte mina första hundar men alla har uppskattat aktivering mer än ren fysisk aktivitet.

 
Taina

Taina

15 juni 2009 06:41

Härligt att läsa att det finns "lagoma" människor:-)
En valp, tycker jag, skall under sin uppväxt ha lite "tråkigt" Den skall inte miljötränas och aktiveras jämt och ständigt. En valp växer bara när den sover. Det är ju en sanning att den valpen som stannar kvar hos uppfödaren oftast blir bäst. Den blir oftare coolare i sättet och mer välväxt. Vi har väl alla sett dessa "sönderaktiverade" hundar med tunna ben och krokig rygg, som gapar och stretar i kopplet......

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Kajsa

Kajsa

15 juni 2009 07:22

Kloka ord som vanligt. Så rätt du har. Kom på mig själv för ett tag sedan med att ha dåligt samvete för att mina hundar bara fick gå med mig till jobbet (och hem på lunch). det är en promenad på 10 minuter enkel väg. Promenader är underskattat i hundvärlden.

Kajsa

http://www.cliffvoodoo.blogg.se

 
Ingen bild

Nilla

15 juni 2009 08:26

Tänk att det finns folk som känner att dom måste förvara sin träningsidioti *S*

Kramen....

 
Ingen bild

Nilla

15 juni 2009 13:12

FÖRSVARA ska det vara inte förvara *L*

 
Ingen bild

Lisbeth

15 juni 2009 13:33

Jo Nilla, det BEGRIPER den intelligente läsaren... fniss...

 
Ingen bild

Nilla

15 juni 2009 14:51

Fast vis av efarenhet så ÄR inte alla intelligenta som läser din blogg "Flinar"

 
Erika

Erika

16 juni 2009 09:56

För mig är en av de viktigaste inlärningen under valpens första år att lära den att kunna ta det lugnt. Att kunna koppla av i de flesta lägen, hemma, borta, på torget, SBK, utställning m fl - detta för att kunna klara den stora & svåra uppgiften att vara FAMILJEHUND i dagens samhälle. Det finns inte EN hund som deltar/samarbetar med ännu större glädje & arbetsiver i vilken som helst träning efter detta första år!

http://:www.stoltaebbas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards