Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

Inget vitt

Av Lisbeth - 11 juni 2009 07:59

Något har hänt. Vaknande en morgon och rörde mig lite försiktigt... Kändes ingenting! Ingen ilning av smärta i korsryggen, ingen ischiasnerv ikläm! Vafalls! Hade blivit så van vid detta tillstånd som plågat de senaste åtta åren; ingick väl i att bli gamling...

Gick upp och knallade omkring, fortfarande ingenting, ryggen höll sig lugn.

Kände blott en stillsam eufori!

Vad var det då som inträffat? ändrats på? vilken helande underkur hade hugsvalat den skröppliga kroppen?

Inte en susning! Inga doktorer, pillerkrämare, kotknackare eller svängare av rökelskar kan ta åt sig äran.

Kanske är det bara så här att en annan mitt i livets lopp har tappat 3-4 kilon och på så vis blivit av med en del överhäng, vilket i sin tur bidrog till snedbelastning, etc? Ja det måste väl fresta på i längden att kånka runt på typ en ordinär huskatt?

Och hur hade tappandet gått till? Har ej bantat, fastat, späkt mig, tränat eller ens motionerat...

Jo hemligheten är borttagandet av allt "vitt" i kosten - socker och vetemjöl (snask, läsk, etc förtär jag ändå inte), ett minimum av stärklelserika födoämnen som pasta, ris, potatis. Syftet med omläggning av dieten var inte att bli smalare (och förhoppningsvis snyggare...) utan helt enkelt att Yours Truly sen gammalt har lite tjall på blodsockret och blir väldigt trött av pannkaka och wienerbrö...

Kanske är roten till det onda med svenska folkets övervikt och välfärdssjukdomar helt enkelt den heligaste av svenska riter - fikapausen? Då med alla smarriga tillbehör förstås... Bort det!

Så nu fungerade det med denna glädjande spinn-offeffekt. Inte för att det kanske direkt Syns - men det KÄNNS...

Provade finjeansen som inte gått att knäppa de senaste åren. Gick utmärkt att knäppa!

Och pigg är man! Hurra! Hosianna i höjden! Heureka! Tack käre gode Gud som sett till din tjänarinnas ringhet! Nu ska här göras allt som tidigare varit pinligt; städa, skura, dammsuga! Kamma och borsta djur! Träna hundar! Promenera! Ja, Jesus - jag skulle kunna lyfta en liten häst...

 
 
Taina

Taina

11 juni 2009 10:03

Grattis till viktminskning och den rätta metoden:-)
Om jag hade vetat hur lätt det är att tappa kilo och behålla vikten så hade jag inte gått och burit på denna onödiga belastning i åratal.
Min metod är, ät nyttigt och ofta. Långa raska promenader med jyckarna. Det är ingen slump att jag ofta på mina kritiker idag får "utmärkt kondition, eller visas i toppkondition":-)
Vi slår flera flugor på smällen....

Jag tror också på att inte utesluta för mycket i sin kost, då man skall leva med denna diet, resten av livet. Man kan inte gå och längta efter t.ex bröd eller kött, utan man skall äta allt i måttliga mängder. Framförallt inte bli vrålhungrig som gör att man tappar all kontroll.

Taina

http://www.chiroskas.se

 
Ingen bild

Duritzan

11 juni 2009 18:12

Stort grattis till din nya förhöjda livskvalitet!

 
Ingen bild

Erika

11 juni 2009 21:40

Grattis! ...och tack för tipsen...MEN, läser till min förskräckelse att du slopat allt vitt i kosten?!?
Som mjölken (den kalla, goda i O'boyen?), wienerbrödet, chokladen...HUR i all världen klarar man sig utan dessa vitamingivor & livsuppehållande kostslag ur bassortimentet?
;-)
Ääääh, retas bara - förbannat svårt att bryta vanor & därför bra gjort!

 
Ingen bild

Lisbeth

11 juni 2009 21:52

Jo, så här är det!

Naturligtvis går det inte att genomföra allt bokstavstroende - men...
Det är vanemumsande man kan ändra på...

Alltså, tji rostbröd med marmelad - man man ta knäcke med keso...

Inget socker i kaffe & the...
men mjölk - annars är det odrickbart...

Inga kakor till kvällsthe - det går bra med en frukt... eller knäcke med grönt...

Bi kör med vanligt krubb... rejäla portioner, riktig hemlagad husmanskost... annars svimmar man ju...

Undantag: när Ingrid och jag åker på utställning eller motsvarande, då passerar inget nyttigt våra läppar!
Stapelvarorna är coke, choklad, persikodrops & sega råttor...

 
Ingen bild

Ingrid

12 juni 2009 09:16

Men Mor, nu har du ju avslöjat vårt hemska dekadenta liv ;)

 
Ingen bild

Gabbi

13 juni 2009 13:29

Grattis till ditt "nya" liv!
Jag har själv upplevt EXAKT samma sak!
Har lidit oerhört av blodsocker svängningar. Inte minst min omgivning. Har även haft klabb med ländryggsbesvär precis som du beskriver. Hade dessutom dragit på mig 4 extra kilo efter att ha slutat röka som jag ville få bort.
Hörde talas om sk. LCHF (Lo Carb High Fat) och tyckte det lät vansinnigt. Det stred ju mot allt jag lärt mig.
Beslöt dock att ge det en chans. Och Eureka! vad bra jag mår!
Humöret är ju verkligen på topp. Pigg som en nötkärna t.om efter en hård arbetsdag. Sover gott, vaknar pigg. Blivit bättre i ländryggen (frågan är om det har att göra med att man rör sig mer och inte bara sover på soffan) Vid måltiderna skippar jag potatis och pasta, äter dock det 1-2 gånger i veckan, annars blir det för tråkigt.
Jag som varit så brödtossig saknar inte den där mackan.
Bonusen är ju att man kan ösa i grädde och smör i såserna och maten utan att ha ett dugg dåligt samvete. Jäklar vad god maten blir! Redning??? Näääää grädde! Och mätt blir man.
Var oerhört skeptisk som sagt och efter 5 månader gick jag för att kolla kolesterolet och blodfetterna. Perfekta värden! T.om min B12 brist var puts väck. Så nu slipper jag de injektionerna med.
Så det är bara att gratulera dig att du också "vaknat" till liv. Tror definitivt att världshälsan är så dålig framförallt pga. sockret. Inte fettet. Eller ska man kanske säga socker OCH fett tillsammans. Kolhyrater=socker ger "fettsparar" signaler till kroppen.
Återigen. Grattis!

 
Ingen bild

Lisbeth

13 juni 2009 13:38

Tack för kommentaren! Och grattis till nya sköna livet!
För precis så är det; och just det!
Snåla inte på grädde och smör, all mat blir jättegod!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisbeth - 4 februari 2015 10:34


   Vi som  jobbat för tidningen hittar överallt i och utanförorganisationen och har decenniers erfarenhet av faktainsamling ochnyhetsförmedling. Men ack nej! Detta får vi inte ägna oss åt sen de senastetio åren. Medlemmarna kan ju störas i sin rosa...

Av Lisbeth - 26 januari 2015 08:18


    I dagar när pennor höjs mot skyn och millioner manifesterar för yttrandefrihet och pressfrihet, kan man bara konstatera att detta gäller inte den sfär där undertecknad tillbringat större delen av ett yrkesverksamt liv. Journalister är inte v...

Av Lisbeth - 4 november 2014 21:51


  We are in Love and the Love i have for you never change do you know that Love? i feel same here ok.. You are my happiness you always make me feel better I love you more ...

Av Lisbeth - 20 oktober 2014 13:38


    Supreme Champion Yffranes New Moon Rising JW COTY 1 2013 waiting in the wings for judges´decision together wirt Co-owner/Breeder Marina. Yes, "Mandy" was awarded "StockholmsMästare"   His son Yffranes Someone Special aka "Bonney" - our l...

Av Lisbeth - 1 oktober 2014 06:13


Our Kits 4 months of age: Yfffranes Someone Special & Yffranes Tommy-Gun     Photo by Kicki Thenberg ...

Presentation


SC Ormeryds Clint Eastwood DSM
& Yours Truly

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Ulvus - gäst hos verkligheten

senaste kommentarerna


Ovido - Quiz & Flashcards